Spanrol V snaar

Gestart door pretender, 04-02-2005 19:59:26

Vorige topic - Volgende topic

pretender

Kan iemand mij misschien een tip geven, voor het vervangen van de spanrol van de V snaar, het lager jankt, maar er is weinig ruimte om te sleutelen het betreft een volvo 850 GLT T5 2.5 inj 20 V
bvd Hans
Eens een Volvo altijd een Volvo

mehn

Citaat van: pretender op 04-02-2005 19:59:26
Kan iemand mij misschien een tip geven, voor het vervanden van de spanrol van de V snaar, het lager jankt, maar er is wijnig ruimte om te sleutelen het betreft een volvo 850 GLT T5 2.4 inj
bvd Hans

Dat moet je ff specificeren:

Volvo 850 GLT 2,5 of Volvo 850 T-5 2,3

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

martijn.

Verwijder het koelvloeistof reservoi, kun je los klikken en aan de kant duwen.
Trek de pijp van je ruitensproeier reservoir af.
Verwijder de deksel van je computer kast, verwijder de computer.
Daarna verwijder je de kast van je computer, met 1 schroefje en de rest klik systeem.
De bodem van de kast blijft zitten, nu heb je genoeg plaats om de spanner los te maken.
Wanneer spanner los, dan rol vervangen.
Wel heb je een speciale dop nodig  om de spanning van de spanner af te halen  ;D.
En dan alles weer terug, vergeet niet het stekkertje van de koelvloeistofniveaugever  ;D terug te monteren.
mvg

pretender

Betreft Volvo 850 GLT 20V 5 cilinder
Hans

martijn.

Citaat van: mehn op 04-02-2005 20:04:11
Kan iemand mij misschien een tip geven, voor het vervanden van de spanrol van de V snaar, het lager jankt, maar er is wijnig ruimte om te sleutelen het betreft een volvo 850 GLT T5 2.4 inj
bvd Hans

Dat moet je ff specificeren:

Volvo 850 GLT 2,5 of Volvo 850 T-5 2,3

Maakt niets uit , allemaal hetzelfde.
Let wel even op de routing van de riem.(teken het effe na)

pretender

Martijn bedankt voor de tip

Hans

daytonawim

Eh, weet je wel zeker dat het je spanrol is, mijne piepte ook en na dat ik de onderste geleiderol
met olie had ingespoten was het over.

Als je in de wilekast de afdekplaat even opzij houdt ( zit met 2 15 mm ) moeren vast dan kan je
met een verlegstukje op de spuitbus precies bij het midden gedeelte van de geleide rol, iets boven de moer een beetje olie erin en klaar.

ed

Kan iemand mij misschien een tip geven, voor het vervangen van de spanrol van de V snaar, het lager jankt, maar er is weinig ruimte om te sleutelen het betreft een volvo 850 GLT T5 2.5 inj 20 V
bvd Hans

Ik neem aan dat je de multi-riem bedoelt. Een V-snaar zit er volgens mij niet op.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

pretender

Bij navraag onderdelen, zij men dat er verschillende tijpe's waren en ik even langs moest komen voor een monteur check, tot mijn verbazing stond mijn volvo na 30 min buiten met een compleet nieuwe span rol houder voor maar 65 euro onderdeel en 15 euro loon.
Dat noem ik nog eens service

gr en bedankt voor alle reacties

Hans

thuur

Citaat van: martijn. op 04-02-2005 20:09:39
Verwijder het koelvloeistof reservoi, kun je los klikken en aan de kant duwen.
Trek de pijp van je ruitensproeier reservoir af.
Verwijder de deksel van je computer kast, verwijder de computer.
Daarna verwijder je de kast van je computer, met 1 schroefje en de rest klik systeem.
De bodem van de kast blijft zitten, nu heb je genoeg plaats om de spanner los te maken.
Wanneer spanner los, dan rol vervangen.
Wel heb je een speciale dop nodig  om de spanning van de spanner af te halen  ;D.
En dan alles weer terug, vergeet niet het stekkertje van de koelvloeistofniveaugever  ;D terug te monteren.
mvg

De computerkast zit bij mij met 5 schroeven vast, 4x T25 en 1 dikke kruiskop die ik zelf ik heb moeten draaien ::)

Vwb de 'speciale dop' om de spanner te ontlasten: neem een ratel (1 maatje kleiner dan 1/2",  past precies, met dank aan Toycar) en je drukt het ding zo opzij ;)

Heb net ook de multiriem eraf gehad. Flink glad, veel oppervlakkige scheurtjes en af en toe een stuk draadrooster zichtbaar :o

De spanrol vertoont flink wat aangekoekte troep op het loopvlak (kreeg het met een plamuurmes niet eraf geschuurd!), heeft redelijk wat speling en maakt ook nog eens geluid als je hem ronddraait :-\
Met dank aan de bosmeeting waar Thuur met bijna 30 graden weer achter een monster met 300 pk mocht aankachelen ::)

Ik heb de oude riem maar weer teruggelegd (de nieuwe ligt achterin ;)) en ga morgen een nieuwe spanrol bestellen.

Aan jullie de vraag: moet ik echt een rol van 65 euro bij de dealert bestellen of is een aftermarket exemplaar net zo goed voor de helft van het geld? ???
Als ik tenminste een exemplaar kan vinden voor een TWEELITER TWINTIGklepper wat blijkbaar geen enkel bedrijf in de computer heeft staan in NL ::)

Gr 8)

ed

Als je een beetje handig bent kun je ook alleen het lager vervangen. Is wel wat meer werk, maar kost ook heel wat minder. Standaard SKF dingetje vermoed ik. Het is dat ik niet thuis was toen hij eraf ging, maar anders had ik dat denk ik wel gedaan. Die spanner is best duur. Weet eerlijkheidshalve niet meer zeker of het deze rol was waar je het lager makkelijk van kunt vervangen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 28-06-2005 11:03:06
Als je een beetje handig bent kun je ook alleen het lager vervangen. Is wel wat meer werk, maar kost ook heel wat minder. Standaard SKF dingetje vermoed ik. Het is dat ik niet thuis was toen hij eraf ging, maar anders had ik dat denk ik wel gedaan. Die spanner is best duur. Weet eerlijkheidshalve niet meer zeker of het deze rol was waar je het lager makkelijk van kunt vervangen.

SKF lijkt me wel ja ;D Maar de rol is zo aangekoekt dat ik deze niet wil hergebruiken :-\ De spanner is nog prima, die laat ik dus ook lekker zitten. Zat wel stevig vast, gisteren al wat kruipolie gespoten. Ben benieuwd...

Gr 8)