Geluid, soms, maar alleen als in de versnelling

Gestart door viking_in_shorts, 25-02-2015 21:01:19

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Veel beter kan ik het niet omschrijven. Ik heb sinds gisteren opeens een (best wel luid) geluid tijdens het rijden wat soms komt opduiken. Het lijkt op iets wat aanloopt / schuurt per wielomwenteling. Eerder vanavond de auto op een brug gezet en er onder gekeken. Natuurlijk niets te zien voor een leek  :eusa_shifty:  .

Nu achteraf bedenk ik dat ik wel aan het wiel gedraaid heb, maar het er niet af gehaald heb. Had ik dat moeten doen?

Wat ik tot nu toe heb ontdekt:

- het is niet gerelateerd aan de versnelling maar aan de snelheid
- trap ik de koppeling in, is het weg
- het lijkt van de passagierskant te komen, maar ik heb gezien dat de ashoes LV gescheurt is
- volgens mij is het luider geworden, terwijl het toch de laatste 10 km helemaal vanavond weg was.
- bij meer gas geven is het geluid minder aanwezig dat "amper" gas geven / cruizen / afremmen op de motor.

Kan iemand mij helpen de oorzaak te vinden?

Ewout Schalkwijk

Te weinig olie in de bak? :eusa_think: Als je stationair draait en je speelt met de koppeling, komt en gaat het dan?

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-02-2015 21:56:10
Te weinig olie in de bak? :eusa_think: Als je stationair draait en je speelt met de koppeling, komt en gaat het dan?

Ewout

Tja - te weinig olie kan bij mij voorkomen :eusa_shifty:
Maar het geluid komt echt alleen bij rijden - langzaam bij optrekken vanaf 0 en fokking snel op de snelweg. Lijkt erg veel op "wielomwentelingen" maar dan in combinatie met "in de versnelling"

Ewout Schalkwijk

Je ashoes is ook stuk, dus als je heel erg pech hebt misschien je homokineet ook. Snap alleen niet wat dat met ontkoppelen te maken zou hebben. Oh, wel trouwens. Dan staat er geen aandrijfkracht op de as.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Oh - qua hardware. Als het homokineet is - origineel, OEM of ander merk?  Wat doe je met zo'n ding? Ik ga morgen mijn "vriendje" bellen om te vragen wat hij ervoor wil hebben om het te doen ....

viking_in_shorts

RoelNL

Misschien is de as niet helemaal lekker. Moet je maar is kijken of je de de as tussen wiellager en homokineet kan bewegen. Dit kun je doen door de as beet te pakken en deze rond te draaien zonder dat je daadwerkelijk het wiel ronddraait.

Als er dan beweging inzit, meer dan een 5mm denk ik dat je het beste deze as kan vervangen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

viking_in_shorts

Hmmm .. as tussen wiellager en homokineet. Als ik het goed begrijp zit dat tussen (1) het ding "in" de ashoes en (2) het wiel. Klopt dat?
Of moet ik meer denken tussen bak en ashoes?

WhizzMan

Er zitten twee homokineten op een aandrijfas. Degene aan de kant van de bak moet in en uit kunnen schuiven, die aan de wielkant niet. Als er "in de draairichting" voelbaar speling op een van de homokineten zit zal je dat ook met ratelen gaan horen als je een bocht maakt, later ook bij rechtdoor rijden. Gescheurde hoezen zorgen voor homokineten die zonder vet komen te staan en er komt vuil in het vet, waardoor ze heel snel slijten. Daarom is die met de gescheurde hoes degene die ik zelf als eerste zou controleren.

viking_in_shorts

Als ik dit lees denk ik dat ik het het geratel van een homokineet ken -> komt in de buurt van een konstant "zingen" of brommen toch?.
Dit geluid is echter niet hetzelfde. Meer een "knoep" of "schuur" die je per wiel-omwenteling hoort.

Daarentegen moet ik zeggen dat ik het niet meer gehoord heb sinds ik gisteren op de brug heb gestaan (en niets gedaan heb aan de auto) dus misschien is het nu helemaal kapot of zit het weer op zijn plek ?

WhizzMan

Zingen/brommen is eerder een wiellager. Knoepen/ratelen afhankelijk van stuuruitslag is of een losse wielbout of homokineet vaak.

Heb je speling geprobeerd te voelen toen je auto op de brug stond? Ook op stuur/fuseekogels, veerpootlagers en dergelijke?

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

viking_in_shorts

Ik heb niet gekeken of er speling was maar vandaag met een collega in de auto gezeten en hij vond het een homokineet.
Neem aan dat dat weer niet goedkoop gaat worden :eusa_wall:   Ik ga over 3 weken naar Afrika - geef liever daar mijn geld aan uit

WhizzMan

Er zijn diverse sleutelaars en slopers hier op het forum die tweedehands aandrijfassen verkopen. Daar zitten twee homokineten en goede rubbers op over het algemeen. De kosten van een tweedehands as zijn vergelijkbaar met die van een buitenste homokineet in de goedkoopste imitatie, maar het is minder werk om te vervangen en meestal heb je originele onderdelen voor die prijs.

Als je de auto wat verder opkrikt aan de kant waar je bezig bent voordat je de as uit de bak trekt, zal er (bijna) geen bakolie uit lopen. Het grootste probleem waar je tegen aan kan lopen is mogelijk dat je de aandrijfas niet uit de fusee gaat krjgen. Die kan met loctite zijn vastgezet en in dat geval zal je eigenlijk altijd de fusee met as en al uit de auto moeten halen en onder een hydraulische pers los moeten persen.

viking_in_shorts

Bedankt voor het meedenken, maar dat gaat het 'm niet worden ;)