Bas: Eindelijk heb ik mijn eigen 850T5R! Maar oh jee....

Gestart door Bzzie, 01-03-2015 15:25:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bzzie

Hallo allemaal,

Graag wil ik mij even voorstelen. Ik ben Bas.

Mijn verhaal begint in 1996. Ik was toen 18 jaar en keek uit naar het behalen van mijn rijbewijs. Op een dag belde een vriend van mij mij op met het nieuws dat zijn vader een nieuwe auto had gekocht. Een "monster" zei hij. Meteen zat ik op het puntje van mijn stoel. Zenuwachtig vroeg ik hem welke auto hij had gekocht maar toen hij zei: "een Volvo" zakte ik teleurgesteld weer terug naar de relaxte houding waarin ik eerder zat. "Monsterlijk lelijk en voor ouwe lullen" zei ik. "Nee echt niet. Wacht maar!" Hij zou die namiddag wel even langskomen om mij de auto te laten zien en een ritje te maken. Op mijn kamer hing op dat moment een poster van een witte Lamborghini Countach en eigenlijk had ik tot dat moment niet veel interesse in andere auto's, laat staan een Volvo!
Die namiddag kwam hij aanrijden in een Emerald groene 850 T5R. Bekend met het model maar onbekend met de Pk's stapte ik bij hem in. Toen ik naast hem plaatsnam en de luxe het interieur en de stoelen ervaarde begreep ik waarom die "ouwe lullen" deze auto kochten. Toen hij de auto echter startte bekroop mij het gevoel dat er aan deze auto iets anders was. Iets bijzonders. Deze auto klonk niet als de 440 waarin mijn ouders op dat moment reden.

De volgende 20 minuten waren een eerste kennismaking met een auto waarin serieuze Pk's aanwezig zijn. Van 0 naar 100 in een paar seconden en het acceleratievermogen zelfs als je al 120 rijdt op de snelweg zorgden ervoor dat mijn jongenshart sneller ging kloppen. "Lekker he!? Voor een Volvo!". " Hij heeft hem wel laten tunen maar daarvoor was hij ook al snel". "Mijn moeder vond het goed want hij is ook superveiling" zei hij.

Dat laatste heb ik altijd onthouden mijzelf voorgenomen ooit een keer zelf dit "monster" te willen rijden. Tot vorig jaar december is het nooit zo ver gekomen. Ik had wel altijd de vraag uit staan bij de Volvo dealer vlakbij mij en in de afgelopen 10 jaar hebben ze mij maar een keer gebeld omdat ze er een hadden staan. Deze was voor mij echter te veel uitgebouwd en getuned. Top voor de liefhebber maar ik hou zelf juist van het wat vriendelijkere uiterlijk van de 850. Juist het gevoel van een Wolf in Schaapskleding spreekt mij zo aan.  :)

In december moest ik op zoek naar een eigen auto. Tot dat moment heb ik altijd lease auto's gereden maar door een verandering in werk moest ik zelf op zoek. "Dit is het moment" dacht ik. Ik vond een mooie zwarte met 229.000 km op de teller bij auto van den Berg in Lijnden. De auto was ingevoerd uit Duitsland, alles werkend en laatste beurten gehad bij de Bangarage.

Na een proefrit te hebben gemaakt voelde het goed! Wat een heerlijk gevoel. Zou deze auto dan echt an mij worden. Omdat ik zelf te weinig verstand heb van auto's vroeg ik de verkoper om een aankoopkeuring te laten mogen laten doen. "Dat is OK" zei hij. Ik gaf hem aan dat ik dan naar Bangarage zou gaan omdat hij daar immers bekend was.

Na een afspraak te hebben gemaakt bij de Bangarage hebben ze hem daar in een uur gekeurd:

Conclusie: Het goede nieuws is dat hij geen olie lekt! "Dat zie je nog weleens bij deze modellen" zei hij. Wel is er iets te veel uitstoot, geven de koplamreflectoren te weinig lichtbeeld weer en zei hij iets over de remkracht!? die iets aan de lage kant zou zijn!? Hij vroeg mij of hij lang stil had gestaan want dan kan dat ook wel eens zou zijn. "Mogelijk zijn dat de eerste reparatiepunten voor de volgende APK maar alles bij elkaar een prima auto".

Wel gaf hij aan dat hij de auto niet kende. "Een goede kop maar deze auto ken ik niet". Misschien had ik toen moeten beslissen er vanaf te zien?! Ik was echter nog enthousiaster omdat DE VOLVO DEALER hem goed had gekeurd en besloot het te doen. Na €100 te hebben afgerekend reed ik weer naar Lijnden. Op de terugweg autovandenberg kwam ik er achter dat de cruisecontrol het niet deed.

Aangekomen bij de dealer heb ik hem eerlijk verteld wat de garage zei en hem het keuringsrapport laten lezen. Omdat er toch een paar kosten aankomen vroeg ik hem iets van de prijs af te halen. Uiteindelijk kwamen we uit op €3000 met de afspraak dat hij de cruisecontrol zou maken.
Diezelfde middag hebben we de auto nog op mijn naam overgeschreven en heb ik betaald.

Ik ben daarna nog een keer terug geweest om de cruisecontrol te laten maken maar dat lukte hem niet. Hij zou bij een andere garage informeren waar het nog aan zou kunnen liggen en daarna heb ik nooit meer iets van hem gehoord. Door drukte ben ik er zelf ook niet meer aan toegekomen. Wel had ik mij voorgenomen om binnenkort weer eens te bellen of hij al een oplossing weet.

Twee weken geleden reed mijn vriendin op de snelweg en moest ineens een snelle manoeuvre naar links maken omdat zij door een andere auto haar niet zag en van baan verwisselde. Na deze manoeuvre raakte de auto in een soort slingersituatie waar ze hem maar moeilijk uit kreeg. Gelukkig kwam zij hier weer ongedeerd uit maar het zat mij toch niet lekker.

Omdat ik goede ervaringen heb bij de Volvo garage in Ruurlo (en mijn schoonouders daar in de buurt wonen en ik daar toch het weekend was) heb ik vorige week gevraagd of zij de auto een wilden bekijken. Nu komt het. Twee maanden na de aankoopkeuring hebben zij het volgende gevonden:

- ABS werkt niet en lijkt aan gerommeld;
- Cruise control werkt niet waarschijnlijk door defect ABS;
- Lekkage aan de kachelradiateur ontdekt bovenzijde waardoor auto snel beslaat (was mij wel opgevallen maar dacht dat dit door leeftijd van de auto en wat versleten rubbers kwam);
- Olie lekkage aan de leidingen naar de koeler;
- Lekkage aan de airco compressor zichtbaar;
- Fuseekogel links zit speling op;
- Schokdemper achter slecht (nivogereglueerder dempers)

:o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o

Ik was zo blij met mijn auto. Hij rijd heerlijk. Ziet er van buiten geweldig uit. Geeft vrijwel geen roest (plekje op voorbumper en net onder achterraam) en nou blijkt dit. Ik zou er wel veilig mee kunnen rijden maar er moeten wel een paar reparaties worden gedaan. Zonder de reparaties komt hij niet door de APK.

Ik begrijp echt niet hoe dit kan. De auto is aan mij verkocht met het verhaal dat alles werkt (wel zonder garantie maar met de afspraak dat cruisecontrol gemaakt zal worden). De Bangarage doet een uitgebreide aankoopkeuring maar ziet niet dat de ABS niet werkt!! en zegt zelfs dat er geen olie lekt!!

Ik zou graag jullie hulp willen vragen mij te adviseren wat hiermee te doen?
Ik voel mij een beetje bezwaard om meteen tijdens het voorstellen om jullie hulp te vragen maar hoop dat jullie mij toch willen adviseren?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

Groeten,

Bas

PS. Als ik uit kan vogelen hoe ik een foto kan plaatsen dan zal ik dat doen.

Jurijn R

ABS modules gaan vaak kapot.
THUUR op het forum herstelt deze opnieuw, want nieuw zijn ze verschrikkelijk duur.


Vulk

Ik vind jouw problemenlijst bijzonder goed meevallen voor een. T-5R van 3000 euro.
Een goede stage 0 en je komt al een heel eind!

toonbinneveld

Ik vind het ook wel meevallen. Vrij standaard zaken. Laat ik het zo zeggen, is bij mij, op de abs na ook allemaal al eens kapot geweest.

NB.
Mocht je in de buurt van Enschede zitten, ik heb onderdelen en wil ik best behulpzaam zijn. PB me dan even.

henry classic v70

Mooi intro :eusa_clap: en welkom
Zoals hierboven al staat vermeld valt het allemaal wel mee wat betreft de reparaties.
De aankoopprijs valt ook mee, zou iets anders zijn als je er de hoofdprijs voor had betaald.
Maar als je de wagen pas 2 maanden hebt (hoeveel km heb je er inmiddels mee gereden) zou het niet vreemd zijn om even terug te gaan naar het bedrijf die de aankoopkeuring heeft gedaan en de verkoper om deze te confronteren met de gevonden mankementen.
Of men hier iets mee doet weet ik niet maar nee heb je en ja kun je krijgen toch.. 
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

JeroenV70

Hallo Bas,

Voordat we het met z'n allen vergeten: Welkom op dit forum!  ;D

Er lopen hier zoveel experts rond, dat ik er alle vertrouwen in heb dat je die auto wel weer op het juiste technische niveau kan trekken zonder dat het je de kop hoeft te kosten.  :eusa_think:
Niet alles hoeft direct aangepast te worden, dus mischien je lijstje verdelen in must-have, should-have en nice-to-have zaken om de kosten te spreiden.

Succes de komende periode, het zal best goed komen.  :)

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Noot

Citaat van: Bzzie op 01-03-2015 15:25:28
- ABS werkt niet en lijkt aan gerommeld;
- Cruise control werkt niet waarschijnlijk door defect ABS;
- Lekkage aan de kachelradiateur ontdekt bovenzijde waardoor auto snel beslaat (was mij wel opgevallen maar dacht dat dit door leeftijd van de auto en wat versleten rubbers kwam);
- Olie lekkage aan de leidingen naar de koeler;
- Lekkage aan de airco compressor zichtbaar;
- Fuseekogel links zit speling op;
- Schokdemper achter slecht (nivogereglueerder dempers)

:o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o


Als dat alles is heb je een goede 850 op de kop getikt ;)
Maar serieus, dit zijn allemaal standaard dingen die haast elke 850 heeft.
En de meeste puntjes zijn vrij makkelijk op te lossen.

Bzzie

Beste Noot, Jeroen, Henry, Toon, Vulk en Jurijn

Dank voor jullie snelle reacties en het warme welkom!

Ik realiseer me idd dat €3000 niet veel is voor een in goede staat verkerende 850. Ondanks de gebreken heeft de Volvo garage deze ook idd voor dit bedrag getaxeerd. Dit stelde mij erg gerust.
Wat ik vooral zo vreemd vind is dat deze punten er in een aankoopkeuring niet uit zijn gekomen.
Hoort men dat niet te vinden? Zeker de ABS?

Probleem is een beetje dat de geschatte kosten door de garage voor het maken van bovenstaande punten €3000 zijn. En dan zonder de ABS omdat niet weten wat ze daar tegen zullen komen.

Misschien had ik dat wel moeten reserveren en was het te mooi om waar te zijn maar ik heb dat bedrag niet liggen en APK verloopt in mei.

PS
Wat ik nog vergeten ben te melden is dat ik vorige maand de radiateur al heb laten vernieuwen omdat deze koelvloeistof lekte.

@Vulk: Wat betekent stage 0  ???


UserID6342

Valt allemaal wel mee dus, zeker als je daarna voor dat geld en goede T-5R hebt.

Qua kosten even een globale schatting en pin me niet vast op en paar tientjes:

-reparatie controller bij Thuur ca. 100
-cruise control kan zijn opgelost hierdoor, anders hoogstwaarschijnlijk een pedaalschakelaar defect, ca 25
-kachelradiateur nieuw van Hella/Behr ca 76
-olieleidingen oliekoeler ca 150
-fuseekogel links, betekend 2 draagarmen vervangen, Meyle HD ca 150 (voor 2 stuks)
-schokdemper achter (gebruikt nivomatsetje monteren) ca 150

Dan krijg je de arbeid er nog bij

henry classic v70

#9
Meeste/lastigste werk is de kachelradiateur... ben je zo een paar uur mee bezig

Ho even... :eusa_wall: da's de verdamper > paar uur :eusa_shifty:



Edit: toevoeging 
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

UserID6342

Maak daar maar de oliekoelerleidingen van....  Dat kachelradiateurtje zit er met max 1 uur in...

Hengeveld

Wat Dirk zegt: gewoon lekker opknappen. Met wat onderhoud heb je een goede auto, als ik het zo lees.

henry classic v70

Citaat van: Dirk342 op 01-03-2015 16:26:40
Maak daar maar de oliekoelerleidingen van....  Dat kachelradiateurtje zit er met max 1 uur in...

Klopt Dirk... was al aan het zoeken naar een link en bedacht het toen ineens kachelradiateur/verdamper.
(wanneer je de verdamper vervangt is het vrij handig om de kachelradiateur mee te pakken...)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

henry classic v70

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Jurijn R

Stage 0 betekent eigenlijk gewoon de auto klaar zetten met een goede basis.
Hierover is een topic te vinden.