Snelheidsignaal alter I & alter II

Gestart door thom-b, 02-03-2015 20:29:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thom-b

Hee forummers!

Ik ben dus in bezit van een alter I en die heeft geen boordcomputer maar heb wel een compleet instrumentenpaneel van een alter II met boordcomputer, nadeel hiervan is dat de één een signaal van de snelheid krijgt via de bak en de ander via de ABS.
Dus de boordcomputer (verbruik) en snelheid doen het niet.

Ergens las ik dat ik de 2 draden die bij de ABS sensor in de voorwielen zitten, het signaal af kon pikken. waar zou deze 2 draden aan vast moet worden gesoldeert? (Naar de oude snelheidsensor?)

Iemand hier ervaring mee of iemand die deze manier kent?  ;)

Mvg thom

UserID6342

Het signaal ALTIJD van de ABS sensoren van de achteras afhalen.  Er staat ergens in mijn Blogje wel hoe en wat bij de auto van Stefan....

thom-b

Citaat van: Dirk342 op 02-03-2015 22:19:25
Het signaal ALTIJD van de ABS sensoren van de achteras afhalen.  Er staat ergens in mijn Blogje wel hoe en wat bij de auto van Stefan....

Dirk dankje voor de tip! maar waarom is dat dan?
(gokje: spinnende wielen is slecht voor de snelheidsmeter?)
Weet je dan ook toevallig welke draden ik dan aan elkaar moet verbinden voor een juiste signaal?

heb je mischien een linkje naar die pagina in de 800+ pagina blog ;D

UserID6342

Je geeft het antwoord zelf al eigenlijk plus dat het signaal van de achterwielen meer stabieler is als de voorwielen.  Heb geen idee waar precies het staat maar het is ergens in 2010 geweest volgens mij, net na de motorwissel van Jos.

id20driver

Om de nieuw type boardcomputer aan te passen op een oud type dashboard kan je eenvoudig de flatkabel tussen de BC en dashboard aanpassen. Ik heb dat zelf ook al eens gedaan. Het verschil tussen oud en nieuw is dat de terminals juist zijn omgedraaid.
Early type is dashboard tot MY94, Later type is BC vanaf MY94
Ik heb het volgende gedaan.
Knip de flatkabel doormidden. strip de draadeindjes en soldeer dunne draadjes van 5cm. aan de uiteinden van één stekker om te verlengen.(bedrading komt later getwist te zitten).Af isoleren met krimpkous.
strip de draadeindjes van de andere stekker. Sluit de draden nu aan volgens bovenstaand schema. Je switcht de draden dus feitelijk om.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


thom-b

Wauw dankje! Maar dit is dus 100 % zeker dat dit werkt? Geen zin om namelijk me oude klokken instrument kapot te knippen ;D


Dus het loopt van rechts naar links de nummering?
(Ik zie toevallig 1 t/m 10 staan)
dit is de connector van de BC die ik in de Alter I wil bouwen.

Hoe zit dat dan met nummer 3 bij de 'early type'? Die zit namelijk niet op de 'late type'
(seal for coding connector)


jeroen74

CiteerHoe zit dat dan met nummer 3 bij de 'early type'? Die zit namelijk niet op de 'late type'
(seal for coding connector)

Die sluit je niet aan...

id20driver

Ik zie wat je probleem is. Er zijn nl voor de 850 drie versies van het VDO dashboard geweest.
Alter1 met 11polige aansluiting BC tot MY 1994.
Alter2,11polige aansluiting met gewijzigde penbezetting tot MY 1996.
Alter3 met 10polige aansluiting v.a.MY1996.

Jouw flatkabel heeft de witte stekker met 10 aansluitingen (Alter3).

Om de boardcomputer in een vroegere versie te kunnen inbouwen zal je dus een kabeltje met 11 polige stekker moeten hebben.
In VIDA staat dit kabeltje onder PN 9148836. zie screenshot nr 27.



Hieronder de afbeelding van de 11polige aansluiting in het dashboard (Alter1)

Bij alter2 zijn deze posities omgedraaid

Positie 3 is een blinde aansluiting
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


thom-b

aha, al wat duidelijker! dus ik kan ook mijn BC met 10 aansluitingen (alter II) gewoon aansluiten op het instrument van de alter I als nummer 3 gewoon weglaat...?
en dan nummer 1 aansluiten op 11 en dan 2-->10, 3-->9, 4-->7, 5-->8 enzovoort ;)

id20driver

Ik denk alleen dat de 10 polige multistekker niet in de 11 polige aansluiting van je dashboard past. Maar misschien met wat aanpassing wel.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater