Lambda-lampje brandt en kokende motor

Gestart door myradon, 04-03-2015 23:10:06

Vorige topic - Volgende topic

WhizzMan

Hopelijk blijft ie nu braaf. Ik zou het wel even in de gaten blijven houden, want die oververhitting is nog niet 100% zeker verklaard.

Ja, de MAF en/of MAP zouden de hoeveelheid lucht moeten kunnen bepalen zodat je ongeveer een juist mengsel krijgt. Omdat dat altijd reactief is zal je met snellere gaspedaalbewegingen en harder optrekken altijd achter de feiten aanlopen, dus het zou goed kunnen dat je daardoor een te arm mengsel hebt gehad wat in hitte resulteerde.

myradon

Hij, heb hem zwarte piet genoemd om nog meer commotie te veroorzaken, heeft zich niet braaf gehouden. Het is een master of disaster. Vandaag zijn we erachter gekomen dat het blok iig een lekke koppakkingen heeft. Wat ik me wel afvraag of dat al niet voor het 'lambda-lampje + TPS' was. Rob (die de turbo van z'n 940 aan het flowen was) vroeg me had je last van witte rook bij starten. Yep! Maar dat is al wel een tijdje. Er zit olie bij KVS. Dat kan je met de vingers voelen en er zit sludge in carter ventilatie. Olie is nieuw en carter ventilatie idem dito! Nu was al bekend dat cylinder 2 op 6 bar zat, dat was al bekend voor dit akkevietje. Het KVS-reservoir dat hierboven nog mooi wit op de foto staat slaat bruin uit :'( De mannen rond mee heen waren er unaniem over eens; een Lekke koppakking maar nog geen verklaring voor olielekkage.

Dat wordt denk ik een ander blok erin fietsen (alweer :eusa_clap:). Hij is een soort van black hole voor euro's. Eigenlijk kan ik hem beter Griekenland noemen.

V70R^2

Waarom ander blok erin? Gewoon deze oplappen lijkt me aanzienlijk eenvoudiger, dan weet je tenminste waar je aan toe bent voor je iets op de gok in hangt...

Edit:
Of een mooi opogelapt revisie blok erin.

henry classic v70

Inderdaad, kop eraf en laten vlakken... gevlakte kop erop, nieuwe pakking en rekbouten  :eusa_eh:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

WhizzMan

Auw, rot om daar nu achter te komen.

Ik zou even goed kijken of je zuigers nog wel goed in de bussen passen voor ik tot revisie over ga. Als je te veel speling hebt zit je aan dure wiseco zuigers voor dit blok. Alleen de koppakking vervangen en dan hopen dat alles goed gaat is een optie, maar als je de kop gaat reviseren wordt het zonde om de onderkant niet ook mee te nemen.

myradon

Een update;

Vorige week heeft de garage een CO-metingtest uitgevoerd. Resultaat was dat de vloeistof niet verkleurde, geen CO, dat is goed. Dirk342 heeft KVS-circuit op druk gezet. Resultaat bleef netjes op 7bar. Dirk heeft ook compressietest gedaan met andere meter. Resultaat was dat alle cylinders op 10.5bar hebben. Kortom dat is ook goed. Samengevat; het blok heeft de oververhitting overleefd.

NinaPaul

7 bar op het koelvloeistofsysteem?!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

-D©©©L-

myradon

Dan zal het wel 7PSi zijn. Ik zag iets over 7. Ik dacht dus 7 bar. Ff door een convertor gegooid; dat is 0.482632Bar. Dat zal dan wel overdruk zijn. Met dat beetje overdruk kan je lekke pakking uitsluiten?

UserID6342

Hahahahaha, je had het beter even kunnen vragen voor te posten ;D.  Het was 1.6 bar, dit omdat normaliter de dop afblaast bij 1.5 bar.

Maar idd, het blokje is gewoon lekker fris en niets mis mee !  Olielekkage oplossen en gaan met die banaan !!

myradon

Hey Dirk, ja ik dacht daar moet je flink wat druk op knallen. Dus ik twijvelde niet echt aan 7bar. my bad ;D