Lambda-lampje brandt en kokende motor

Gestart door myradon, 04-03-2015 23:10:06

Vorige topic - Volgende topic

Jurijn R

Als temperatuur al niet omhoog komt, zal de thermostaat gewoonweg niet opgaan.
Denk dat je dit even snel moet vervangen en opnieuw testen.
Zeker ook de bovenstaande tips gebruiken, vervangen kan nooit geen kwaad integendeel...

WhizzMan

Ik denk dat je nu 2 verschillende problemen hebt.

Code 4-1-1. Dit kan betekenen dat de stekker van je gasklepsensor los is geweest met het contact aan, of dat er nu nog wat aan de hand is. Als je auto goed loopt en trekt zou het waarschijnlijk iets uit het verleden zijn. Code wissen door contatctsleutel op stand 2 te zetten (niet starten) en alle codes van A2 langs te laten komen. Zodra hij gaat herhalen *het contact niet uitzetten* maar die ruim 5 seconden indrukken nadat hij klaar is met knipperen van een code. Dan zal na zo'n 5 seconden dat ledje weer aangaan en dan moet je de 2e keer ruim 5 seconden indrukken. Omdat je het inlaatspruitstuk los hebt gehad kan het bijna niet anders dan dat je de sensor van je gasklep ook de stekker van los hebt gehad, net als die van je stationairregelklep. Controleer allebei die stekkers of ze echt goed vastgeklikt zitten en kijk ook even of er geen vuil in de stekker zelf zit.

Als je koelsysteem bellen blaast maar de slang blijft zacht, lijkt het er op dat je KVSsysteem geen druk op bouwt. De boel zal dan gaan koken bij 100 graden en ergens in je motor wordt het wel 100 graden, dus je gaat dan bellen krijgen. Die bellen gaan de sensor van de temperatuur van je KVS in de war maken, dus het kan goed dat je fan daardoor ook niet aan wil. Zoek het lek en controleer of je fan aanslaat en dergelijke.

-D©©©L-

massakabels een hype ? Volgens mij ben je gewoon aan verse kabels toe als de connectoren er groen aanzitten.
Zelfde verhaal ook voor de plus kabels en de kleine ECU massa draden naar het blok bij het carterventilatie potje.
Een slechte voeding merk je in alles, net als een (geheel of gedeeltelijk) zwevende massa.

BBS

Bellen in je KVS kan je ook krijgen als je waterpomp geen originele is en een (flink) aantal schoepen mist. Daardoor krijg je geen circulatie meer en gaat de boel koken. Ik hoop het niet voor je, want dan kan je de distributie eraf trekken en je waterpomp vervangen....

Wie had dat ook al weer eens? :eusa_think:
Volvoloos....

myradon

Woow mannen jullie feedback is geweldig. Dit heb ik nog nooit op een forum meegemaakt; in rijen van 2 reacties. Top! Ik ga er morgen mee aan de gang en kijken wat ik moet aanschaffen. Top!

myradon

@WhizzMan Nee auto loopt niet goed dat is nu te verklaren omdat Throttle Position signaal mist.

Toen ik stapvoets met de auto reed leek alsof er wat aan het rammelen was onder de auto. Kan je een iets horen als waterpomp schoepen mist?

EDIT: Ik ga dadelijk eens de TP Sensor doormeten en het proces van kokende KVS vastleggen. I'll be back.

myradon

Ik ben op onderzoek uitgegaan. TP sensor lokaliseren. Idd de connector lag los..... oeps vergeten. Door OBD1 errors wandelen en code 4-1-1 van voor TPS is gone. Alle banken konden worden gereset behalve B2 Cruise Control met 1-2-2. Deze kreeg ik niet gereset; 1x keer 5 seconden inhouden en wachten totdat LED weer aangaat gebeurt niet. Motor gestart en ook Lambda-lampje is verdwijnen. ABS lampje gaat branden... okay ook van latere zorg.

Wel nu, hoe staat het met koeling van het blok?! Het gehele proces motor stationaire laten draaien en na 5 minuten op LPG overgeschakeld. Dat ding moet warm worden.

• Na minuut of 7 wordt de de waterslang richting thermostaathuis warmer. Waterslang onderin radiateur aan bestuurders zijde is nog koud. Beide slangen kan ik met gemak inknijpen
  • Na een minuut of 22 schakelt de fan van de radiateur in; kleppendeksel is niet aan te raken te heet, KVS-slang naar thermostaat is warm, overloop-slang naar KVS-reservoir is warm, KVS-reservoir komt weer boven maximum. KVS-slang bestuurders zijde op radiateur wordt ook warmer.
  • Na een paar minuten schakelt fan weer in. Ik zie koelvloeistof in reservoir van boven 'plastic-riggel' naar net onder zakken . Echter beide slangen naar radiateur blijven makkelijk in te drukken. Ze worden niet hard.

Zoals je op de foto ziet zit er een scheurtje in reservoir. Zal vervangen moeten worden. Nu zit ik met een KVS-circuit wat dus niet op druk lijkt te komen.

BBS

Trek dan je waterpomp er maar af.....

Als 1 van de 2 slangen naar je radiateur echt "hard" zou worden, dan zou ik denken aan een verstopping in je radiateur. Maar nu de aan- en retour leiding niet op druk komen.... => waterpomp mist (kunststof)schoepen.
Volvoloos....

myradon

Ik wil nog een test doen die dirk432 in topic http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41533.msg834671.html#msg834671 heeft beschreven;

CiteerZekerheidshalve nog even om de waterpomp uit te sluiten, als de auto koud is en je 'm start zonder dopje op het koelvloeistoftankje, zie je op een gegeven moment dan ook het water stromen / bewegen ?

Zo ja, radiateur dicht.  Zo nee, waterpomp defect.

WhizzMan

Heb je nu nog last van koken? Waar staat je wijzer in je dasshboard op? Ik heb mijn wijzer (T5 september 1994) strak bovenin gehad toen de onderste slang van m'n radiator er af klapte net voor de Velsertunnel, dus hij doet wel *iets* als je echt een probleem hebt.

Als je geen druk op kan bouwen (door die barst?) zou ik dat sowieso oplossen. Als ie dan niet meer kookt en je temperatuur blijft acceptabel lijkt het me dat je probleem is opgelost. Als je motor echt te warm wordt (zal je inderdaad je waterpomp of je radiateur moeten gaan verdenken. Een echt slechte radiateur waar de lamellen tussenuit zijn of die vol met vuil zit gaat ook niet goed meer werken. Als je ineens een koelprobleem hebt zal dat niet snel aan je radiateur liggen, maar door een forum heen diagnose stellen betekent dat je zoiets toch maar beter even kan melden.

myradon

@WhizzMan Motor bleef op 3uur staan is dat ik vanmiddag zag. Slang eraf is helemaal geen vloeistof meer. Leefde het blak daarna nog? Wat een klote punt om pech te krijgen.

Ik zal morgen eens verder kijken, wellicht een stuk rijden. Zou die barst in expansievat/reservoir ook voor slappe slangen kunnen zorgen. Ik begrijp wel dat doordat er geen druk in het circuit kan opbouwen dat de kooktemperatuur zal dalen. Een hoge drukpan is een goed voorbeeld denk ik zo. Hmmmm.... daarmnee lijkt mij jouw bewering over scheur KVS-reservoir wel wat in te zetten. Zou een test met bv. een klemtang veilig zijn om te kijken of drukverlies het probleem is?

cornelis-b

Het is al eerder genoemd: De waterpomp
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

WhizzMan

cornelis-b: een waterpomp die stuk is betekent nog steeds dat door de hitte het koelsysteem op druk kan komen. Of de pomp stuk is is niet door gebrek aan druk vast te stellen. Ik zeg niet dat die pomp niet stuk is, maar dat merk je eerder door een oververhitte motor dan door gebrek aan druk bij een warme motor. De test van Dirk (zie je KVS stromen in je KVStankje met de dop er af bij koude motor) is daar wel redelijk goed voor.

Voor zover ik begrijp is 1 probleem opgelost, dat met de storing en het slechte lopen. Wat je nu nog hebt is in ieder geval een drukprobleem in je koelsysteem en misschien ook een oververhittingsprobleem. Heb je het oververhittingsprobleem nog?

Direkt na Velstertunnel auto aan de kant gezet en wegenwacht gebeld. Kostte iets meer dan dertig euro voor KVS en een slangklem. 2500 km verder en nog geen problemen, dus m'n koppakking is wel heel gebleven gelukkig.

myradon

Wanneer ik beide zijden van waterslangen van radiator snel indruk zie ik het bij KVS-reservoir water eruit spatten.  Dat was na ongeveer 5 minuten. Nja nu weet ik niet welk traject het water aflegt wanneer ik slang aan de kant van bestuurder indruk (kan 2 kanten op). Dat weten jullie beter. Op youtube heb ik een filpje gezet http://youtu.be/CN_bc4krPPY . Hier kan je zien dat er na zo'n 15 a 17 minuten wat 'stroming' en bellen beginnen te ontstaan. hier heb ik geen kaas van gegeten om een conclusie te trekken. De fan is inmiddels 3 keer aangeslagen maar geen kokende bende met dop eraf. De slangen blijven wel volledig in te drukken.

Verder heb ik bij wijze van test een klem op kleine slang gezet. zie pic hieronder;

Ik krijg wel het gevoel dat de slangen hierdoor wat harder zijn geworden, echter nog steeds in te drukken en ze zijn goed heet. De meter van koelvloeistof blijft op 3 uur staan. Het is niet gaan koken. Na zo'n 28 minuten heb ik de motor uitgezet.

volvobug

Probeer eens een andere koelvloeistofreservoirdop.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.