vreemd

Gestart door candor, 05-03-2015 11:54:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

candor

Ineens gingen tijdens het rijden alle lampjes in het dashboard branden. Even tevoren waren beide dimlichten al doorgebrand.
Vervolgens ging de auto in safemode lopen.
De auto geparkeerd en later opgehaald.
Hij starte prima en alle lampjes waren uit, tot na ongeveer een minuut of 2. Toen ging alles weer branden.
De motor weer uitgezet en weer geprobeerd te starten. Dat lukte niet. De startmotor draaide niet meer rond.

De volgende dag de auto opgehaald en toch nog even geprobeerd te starten. De accu was echter zo leeg, dat zelfs de alarmlichten niet meer werkten.

Na het opladen van de accu de auto weer gestart en de auto loopt weer perfect.
Bij controle op de accu, blijkt de auto niet boven de 12 volt bij lopende motor uit te komen.
Ik vermoed zelf dat de dynamo de geest heeft gegeven, maar past dit bij de genoemde problemen, als het doorbranden van de lampen.

Wie weet het?

classic 2.4 v70 op g3 van 2000.   471.000

kulk

#1
Doorbranden lampen durf ik niet te zeggen, maar de rest duidt wel degelijk op een probleem me je dynamo.
Op het forum kun je wel een goede gebruikte vinden.

Edit: spanningsregelaar (zit ook in de dynamo volgens mij) stuk,waarschijnlijk daarom  dat je lampen doorbranden.

Peultje

Voordat ik doorhad dat mijn dynamo de geest had gegeven brandden ook alle waarschuwingslampjes. Na enige stilstandstijd, komt de accuspanning blijkbaar weer wat bij, starten en alle lampjes uit. Kort daarop niet meer starten. Dus zelfde symptomen als bij jou. Accuspanning gemeten bij 2500 toeren en die kwam meen ik niet boven de waarde zoals bij stilstaande motor. Dynamo vervangen en het was weer tip-top.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

volvobug

Citaat van: candor op 05-03-2015 11:54:46
.....
Ik vermoed weet welhaast zeker dat de dynamo de geest heeft gegeven.....

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Mvh

Juist dynamo overleden. Vaak ook in combinatie met doorbrandende lampen.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

candor

Bedankt voor alle info. De bevestiging wat ik zelf ook al dacht.
Pffff sleutelen dus. Deze is dus met G3 dus wordt allemaal weer krap sleutelen.

:'(

maruska

je kunt het ook laten doen als je er tegenop ziet ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

volvobug

"even" de stuurpomp losmaken en opzij leggen. Heb het tijdje geleden ook noodgedwongen op een avond moeten doen omdat mijn dynamo onderweg de geest gaf. Ik moest de volgende dag wel weer rijden en gelukkig had ik een dynamo op reserve liggen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

WhizzMan

Je kan natuurlijk eerst even nameten of dit het echt is met een multimeter, voordat je hard gaat sleutelen. Een andere oorzaak kan slechte massakabels naar het blok zijn, daar kan je ook nog even naar kijken.

volvobug

Citaat van: WhizzMan op 05-03-2015 23:36:03
Je kan natuurlijk eerst even nameten of dit het echt is met een multimeter, voordat je hard gaat sleutelen. Een andere oorzaak kan slechte massakabels naar het blok zijn, daar kan je ook nog even naar kijken.

Meten is altijd goed, maar met 471.000 km op te de teller zijn ongetwijfeld de koolborstels in de dynamo, onderdeel van de spanningsregelaar, op. Of de regelaar zelf stuk.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

candor

Natuurlijk had ik het kunnen laten doen....maar ja. Je bent Volvoman of niet....
Dus het hele zooitje maar gedemonteerd en inderdaad   de koolborstels waren helemaal versleten.
De ruil straks plaatsen en dan weer rijden.

Bedankt voor de feedback