Raamfolie

Gestart door b0nkolok, 05-02-2005 21:02:16

Vorige topic - Volgende topic

LeRa

Citaat van: eugene op 30-01-2006 23:08:56
Citeer

Lekker de regels aan mijn laars lappen en iedereen hypocriet de les lezen. >:(

Heb je daar dan een blauwe pet voor nodig?  :P

:-X  ::)  ;)

RonnieDuck

Waren we er al uit of het nu mag?

Ik heb even het een en ander nagezocht namelijk!

mvg Ronald
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Zippo

De ruiten van een voertuig mogen niet zijn voorzien van folie of coating..... alsdus de handhaving...

Veelgestelde vragen - Voertuigeisen

Vraag
Mag ik mijn autoruiten met folie of coating verduisteren?

Antwoord
Nee, dit is niet toegestaan. Alleen de achterruit mag voorzien zijn van een folie of coating, mits het voertuig beschikt over een rechterbuitenspiegel.

In het Voertuigreglement (artikel 5.2.42) staat het helder omschreven: de voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. Hierbij valt te denken aan folies die de lichtdoorlaatbaarheid beperken, aldus een nota van toelichting.

Ook coatings zijn niet toegestaan. Bij de toelating van motorvoertuigen (typegoedkeuring) wordt de beperking van de lichtdoorlaatbaarheid binnen zekere grenzen gehouden. De boete voor overtreding bedraagt € 75,-

Bron: http://www.verkeershandhaving.nl

M a r c

Dan snap ik nog steeds niet hoe sommige Amerikaanse wagens met af-fabriek al erg donkere ramen door de keuring komen....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Laserblue

Maar dan snap ik dit ook niet ;)

December 2005 KANTONRECHTER OORDEELT POSITIEF OVER RAAMFOLIE

Op 12 december heeft een kantonrechter een uitspraak
gedaan in een zaak betreffende raamfolie op een auto.
Mag raamfolie nu wel of niet?

Dat was voor de zoveelste keer de grote vraag.
De kantonrechter heeft geoordeeld dat voor
typegoedkeuring de RDW verantwoordelijk is en
dat in het verlengde, de APK keurmeester dient te beoordelen (zoals in de APK eisen vermeld staat) "in hoeverre deze folie belemmerend is voor het uitzicht van de bestuurder".

Conclusie: de politie had geen bekeuring mogen uitdelen omdat het oordeel van de Apk keurmeester rechtsgeldig is.
Wanneer een auto getint is, laat dan bij een apk-keuring een vermelding maken door de keurmeester dat er folie is aangebracht, maar dat deze "niet belemmerend is voor het uitzicht van de bestuurder". En bewaar dit in de auto of bij de autopapieren.
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

JosS70

Ik had destijds mijn ford in zijn geheel laten coaten met 70% !!

Werd wel vaak aangehouden en met de apk deden ze ook moeilijk, want op de voorruit mag je niet meer dan 30% donker maken. Maar als je afspreekt met de coater dat zij 30% vermelden op de papieren die je er dan mee krijgt dan is het geen probleem.

Maar ik had het een jaar of 4 geleden, dus misschien zijn ze al strenger.

Was wel grappig die donkere ramen. De politie gebruikte altijd een lantaarn of binnen te kijken en ze hebben eens geprobeerd om mijn ventielen te stelen, toen ik nog in de auto zat. Was wel schrikken voor die jongens, toen ik ineens uit de auto kwam.

;D

RonnieDuck

Ik sluit me geheel aan bij zippo.

Het mag niet!

Kijk dat het krom is dat af-fabriek met 35% bij de type goedkeuring wel mag maar later zelf doen met 20% verboden is dat ben ik geheel met jullie eens, echter welkom in Nederland!

Het voertuigreglement art 5.2.42 waar zippo naar verwijst spreekt echter alleen over voorruit en de zijruiten. De achterruit mag dus wel (twee buitenspiegels). Er wordt niet gesproken over voorste en achterste zijruiten.

Als lid 3 van dat artikel staat: Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

Maw De Minister van Verkeer en waterstaat kan anders bepalen (of reeds hebben bepaald??). Mailtje naar Minister Karla Peijs met de vraag wat er bepaald is hier omtrent lijkt me de enige optie. Misschien vindt zij het ook raar dat af-fabriek wel heel donker mag, maar zelf ietsjes donkerder maken verboden is.

Reitse

Citaat van: LeRa op 30-01-2006 16:35:15
Citaat van: M a r c op 30-01-2006 16:00:56
Citaat van: LeRa op 30-01-2006 13:22:04
Citaat van: M a r c op 30-01-2006 12:10:03
"de zwakkere deelnemers in het verkeer (fietsers) moeten oogkontakt kunnen zoeken" Wat? Hoe vaak ik al niet heb moeten remmen voor fietsers en scooters omdat ze gewoon met oogkleppen op of in het donker zonder licht gewoon voor je auto doorfietsen terwijl ze géén voorrang hebben....  :-X
???
Als het kan dan blijf ik wel eens bewust door fietsen, dan zien ze me pas op het laatste moment en remmen dan met geblokkeerde wielen en een verwilderde blik in de ogen. ;D  Erg leuk om dat gezicht toch te kunnen zien. Niet overderen getinte ramen helpen daarbij.

Ook een doodwens? Volgende keer ziet iemand je gewoon niet, dan wil ik jouw verwilderde blik wel eens zien.....

Ha ha ......

Even anders uitleggen:
Ik zorg wel voor voldoende remweg voor mezelf (enkele meters op een fiets) en rem ook wel, alleen heel laat, oftewel later dan de automobilist. Als deze dan stil staat fiets ik er rustig voor langs. ;)

On-topic:
Ik vind het alleen niet kunnen dat de rollen worden omgedraaid. Het gaat hier over raamfolie, niet over oogkleppen die veel (met name jeugdige) fietsers helaas wel op hebben.
Als zwakkere verkeersdeelnemer (voetganger, fietser of motorrijder) wil je graag kunnen zien of een automobilist jou heeft gezien. Bij motorrijders met een donker vizier kun je in ieder geval aan de helm nog wel zien welk blikveld de motorrijder heeft.

Je zult niet de eerste zijn die z'n remkabels stuktrekt of door de terugtraprem heengaat... Heb al een paar keer gezien wat het resultaat is van een intiem moment tussen bus en fiets. Front van de bus vol krassen en de mega-voorruit voor de helft in de kreukels. De aanwezigheid van twee ambu's deed niet veel goed vermoeden :)

Voor wat betreft de ontopic-folie, wetgever moet es duidelijk regels stellen. Mag het wel of niet, zo ja hoeveel. En dan gelijk trekken voor nieuwe auto's en voor latere aanplakking (of hoe noem je dat ;)). Kan me voorstellen dat folie erg handig is maar hoe handig is het in donkere omgeving? Als je met 75% verdonkering rijdt vraag ik me wel af hoeveel je nog ziet in d'n duusternis.

mehn

Volgens mij is de wetgever hier vrij duidelijk over  ;)

Dat de rechter daar een andere mening over heeft....

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Reitse

Citaat van: mehn op 31-01-2006 14:19:32
Volgens mij is de wetgever hier vrij duidelijk over  ;)

Dat de rechter daar een andere mening over heeft....
Dat bedoelde ik ook eigenlijk...  :-[

Zippo

Ik heb wel een telefoonnummer vd helpdesk-politie
055-5392000

Stel hier de vraag, ben benieuwd.
Wie belt er het eerste?

(wel lachen als er 20 man belt op een dag over raamfolie)

Zippo

RonnieDuck

Duidelijk is de wet dan wel,..echter krom natuurlijk dat af-fabriek wel een hoop mag, maar zelf doen niet!

animalT5R

Citaat van: Zippo op 31-01-2006 14:25:51
055-5392000

Wie belt er het eerste?

Zippo
F*cker.... politie academie!!!
die snappen zelfs het woord raam-folie geeneens. . . . .
[size=0]er moet er 1 de eerste zijn he[/size]

Heb gelijk de politie hier in de woonplaats gebeld om het toch maar eens te vragen,hier het respons van de dienstdoende agent:
Vanaf de B stijl naar achter (Bstijl is tussen voor-en achterportier) is het toegestaan on dit met folie te voorzien.

De beste agent heeft het voor de zekerheid wel even nagevraagd aan de dienst verkeer.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Zippo

Citaat van: animalT5® op 31-01-2006 15:03:26
Citaat van: Zippo op 31-01-2006 14:25:51
055-5392000

Wie belt er het eerste?

Zippo
F*cker.... politie academie!!!
die snappen zelfs het woord raam-folie geeneens. . . . .
[size=0]er moet er 1 de eerste zijn he[/size]

Heb gelijk de politie hier in de woonplaats gebeld om het toch maar eens te vragen,hier het respons van de dienstdoende agent:
Vanaf de B stijl naar achter (Bstijl is tussen voor-en achterportier) is het toegestaan on dit met folie te voorzien.

De beste agent heeft het voor de zekerheid wel even nagevraagd aan de dienst verkeer.

Echt waar!??
Ga ik zelf ook ff bellen  ;D ;D

Zippo

M a r c

Citaat van: JosS70 op 31-01-2006 11:59:30
Was wel schrikken voor die jongens, toen ik ineens uit de auto kwam.

;D

Zie je er zo angstaanjagend uit dan  ;D  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl