Wat is beter/fijner? MT of AT ?

Gestart door Boeijke, 07-03-2015 00:11:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

cornelis-b

Henry dat de belasting iets hoger is dat is zonder meer waar maar het verbruik maakt bij mij geen verschil. Met mijn vorige 855R een MT reed ik bij normaal gebruik 1 op 11 op de snelweg en dat rij ik ook met de huidige 855R AT. Ook hier in het dorp merk ik weinig verschil 1 op 8 gemiddeld. Rijden met een AT is uiteraard anders dan een MT maar je kan het schakel moment redelijk goed beïnvloeden door even het gaspedaal iets op te laten komen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

henry classic v70

Automaat rijdt super Henk, ik rijd af en toe wel eens in een automaat: Audi S8 van m'n kameraad
Verbruik tja... is iets zwaarder dus zal iets meer verbruiken maar zal inderdaad niet heel veel zijn
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

NinaPaul

Over wat voor automaten hebben we het? Een oude 3-traps is niet te vergelijken met de huidige 9-traps.

Bij de huidige generatie automaten (die overigens zuiniger zijn) zou ik geen handbak meer willen hebben.
Bij de volvo 850? Tja, een 126pk automaat vind ik om te huilen, de 163pk C70 ook.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

henry classic v70

Citaat van: NinaPaul op 08-03-2015 18:31:45
Over wat voor automaten hebben we het? Een oude 3-traps is niet te vergelijken met de huidige 9-traps.

Bij de huidige generatie automaten (die overigens zuiniger zijn) zou ik geen handbak meer willen hebben.
Bij de volvo 850? Tja, een 126pk automaat vind ik om te huilen, de 163pk C70 ook.



Volgens mij over de 850-s/v/c70  :eusa_think:
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Johann

Citaat van: NinaPaul op 08-03-2015 18:31:45
Bij de volvo 850? Tja, een 126pk automaat vind ik om te huilen.



Rij eigenlijk ook liever automaat maar de Volvo automaten zijn gewoon om te huilen vandaar liever een handbak.

cornelis-b

Citaat van: NinaPaul op 08-03-2015 18:31:45
Over wat voor automaten hebben we het? Een oude 3-traps is niet te vergelijken met de huidige 9-traps.

Bij de huidige generatie automaten (die overigens zuiniger zijn) zou ik geen handbak meer willen hebben.
Bij de volvo 850? Tja, een 126pk automaat vind ik om te huilen, de 163pk C70 ook.



Ach wat de een prettig vind is voor de ander om te huilen, maar goed ook want anders reden we allemaal met minimaal een T-5.

Snap je vergelijking ook niet helemaal want dat is hier totaal niet aan de orde, wat heeft een 9-traps te maken met onze oude Volvo's?.

CiteerEen oude 3-traps is niet te vergelijken met de huidige 9-traps.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

626Ronin

#21
toevallig vandaag een golf 1.6TDI met DSG mogen proberen :eusa_sick:
voor mijn gevoel moest die hypermoderne gerobotiseerde mechanische bak nòg een seconde nadenken als ik het pedaal op de bodem zette, om vervolgens een, voor een diesel, te lage versnelling te kiezen, nog turbodruk op moeten bouwen en dan alweer op te schakelen.. in de sportstand was er nòg die seconde bedenktijd, hij trok echt rap op en schakelde vooral vlot door, maar mijn ding is het niet..
een handbak is lichter (ook de traagheid van de tandwielen versus de planetaire tandwielstelsels van een conventionele automaat) vraagt minder vermogen en mits sportief (op het juiste moment en vlot) geschakeld is hij dus sneller dan een conventionele automaat..
een DSG of vergelijkbaar i.cm. dezelfde motor hou je met het handje niet bij.. maar ik vind er niks aan..
de koppeling in de classic gaat mij alleen wat zwaar worden in de file.. misschien wat meer trainen?
later als ik geld heb wil ik wel een uitgekristalliseerde DSG..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

NinaPaul

Citaat van: cornelis-b op 08-03-2015 19:12:55
Citaat van: NinaPaul op 08-03-2015 18:31:45
Over wat voor automaten hebben we het? Een oude 3-traps is niet te vergelijken met de huidige 9-traps.

Bij de huidige generatie automaten (die overigens zuiniger zijn) zou ik geen handbak meer willen hebben.
Bij de volvo 850? Tja, een 126pk automaat vind ik om te huilen, de 163pk C70 ook.



Ach wat de een prettig vind is voor de ander om te huilen, maar goed ook want anders reden we allemaal met minimaal een T-5.

Snap je vergelijking ook niet helemaal want dat is hier totaal niet aan de orde, wat heeft een 9-traps te maken met onze oude Volvo's?.

CiteerEen oude 3-traps is niet te vergelijken met de huidige 9-traps.

Daarom vraag ik ook of het een algemene vraag is of een specifieke.

Laatst een E 350 cdi met een 9-traps gereden, t.o.v. een handbak is dat sneller, beter, zuiniger, etc. Zou daar geen handbak in willen.

Totaal wat anders dan een 126pk estate automaat. Die op eco onder zijn toeren blijft hangen en op sport denkt dat je altijd de toerenbegrenzer moet halen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

petrolhead2.5

handbak van de 850 vindt ik erg fijn schakelen. Icm 10v (2.5) prima. Enige wat ik een nadeel vindt is dat de eerste versnelling vrij lang is, als je 't mij vraagt te lang. Zeker icm wegrijden van een aanhanger op steile helling. Het gaat allemaal wel, maar een iets kortere 'slag' en snel zonder slippende koppeling wegrijden was beter mogelijk geweest met een kortere één. Automaat in 850 kan ik niet over oordelen. Voor mij voordelen van handbak: lekker in de bergen (afremmen motor), gladde weg omstandigheden (ff uit sneeuw los waggelen). Automaat natuurlijk erg lekker in de stad en bij files.

Died850

Ik vind in de 850 een AT veel rustiger aanvoelen dan een MT. Heb zelf een AT  en eens meegereden in een MT maar die MT kwam mij veel onrustiger over. Beide waren T-5's

Voor mij dus een AT. Snel, zuinig (relatief dan he) en relaxed. In geval van een T-5.

Midicijnman

AT natuurlijk! Schakelen is zó 1980...

Zonder gekheid: een AT rijdt geweldig. Qua verbruik en acceleratie valt het allemaal best mee en het is heerlijk ontspannen. Vooral in de stad en in de file is het ideaal.

En je hebt altijd een handje over voor andere dingen ;-)

konniekip

Citaat van: Midicijnman op 08-03-2015 20:43:54
AT natuurlijk! Schakelen is zó 1980...

Zonder gekheid: een AT rijdt geweldig. Qua verbruik en acceleratie valt het allemaal best mee en het is heerlijk ontspannen. Vooral in de stad en in de file is het ideaal.

En je hebt altijd een handje over voor andere dingen ;-)
ik heb het gemak van een extra vrije hand ook al eens met een ex mogen ervaren ;)

V70 classic

Het ligt een beetje aan je rijstijl.
Rijd je met een klassieke automaat zeer sportief ( of vaak met zware aanhang)kan het je bak kosten.
En dan bedoel ik dus een rijstijl welke op de openbare weg je rijbewijs kost.

Een dsg oid kan dit veel beter aan omdat het feitelijk een MT is.
Veel minder warmte doordat er geen slip is.

Ik rijd met de 6 traps gier tronic.
Ben er op zn zachts gezegt niet content mee.
De 3 traps in de roet mobiel beviel me beter.
Gewoon omdat de bak niet overweg kan of wil met vlot rijden.
Het is te zot of te bot.

Verder zal er ieder wel zn mening over hebben
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

devonius

Toen ik een 850 automaat had dacht ik; de volgende wordt een schakel. Nu rij ik een V70 MT en zou toch wel weer graag een automaat willen. Dat schakelen is vermoeiend vooral als je veel moet schakelen. Zal ook wel te maken hebben met de relatief zware koppeling van m'n dieseltje.
Een MT is wel zuiniger.


cornelis-b

Een MT is wel zuiniger.

Ben ik het nogmaals niet mee eens, het ligt er aan hoe je met de AT rijdt.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien