Olie lekt!!!!

Gestart door Willie27, 07-03-2015 18:35:26

Vorige topic - Volgende topic

Willie27

Heb in de afgelopen 10 dagen een liter motorolie bijgevuld.
Net keek ik even onder de auto, zie ik aan de voorkant, in de buurt van de radiateur, wat olie glimmen. Geen olie op de grond onder de auto.
De olie glimt aan de plastic beschermingsplaat onder de radiateur.
Zie foto.

Ik denk zelf dat het iets te maken kan hebben met de leiding naar/vanaf de oliekoeler.
Misschien een klemtje wat niet helemaal vast zit.
Heb ook het idee dat de olie alleen lekt als het systeem onder druk staat, want anders ligt er wel olie op de grond onder de auto. :eusa_think:
De auto is zo laag dat ik er niet echt onder kan kijken en vanaf boven is er niets te zien.
Andere inzichten hoor ik graag?
B5234T - SchuttenTuning - IPD - BSR - Snabb - Intrax - Nivomats - 19T - Ferrita 3"dp - Stop Tech - Mevius - Titans / VIP 17"

glenfiddich1983

Kijk eens naar olielekkage bij de brede slang van de turbo naar de intercooler.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

classicT5

Is het als je voor de auto staat aan de linkerkant (bijrijderskant)? Dan lijkt het mij dat je oliekoelerslangen lekken.

Zou het eerst eens goed schoonmaken (remmenreiniger, ontvetter oid) en dan nog eens rondje rijden en kijken waar het lekt.

Willie27

Citaat van: glenfiddich1983 op 07-03-2015 18:57:08
Kijk eens naar olielekkage bij de brede slang van de turbo naar de intercooler.

Wat is de doorsnee van die slang?
Die is toch ongeveer 1,5 cm?
B5234T - SchuttenTuning - IPD - BSR - Snabb - Intrax - Nivomats - 19T - Ferrita 3"dp - Stop Tech - Mevius - Titans / VIP 17"

Schnappi

misschien te hard over drempel gegaan waardoor intercooler kapot is gegaan, omdat de onderkant vrij veel krassen/schade heeft aan het kunstof, maar waarschijnlijk zal het de oliekoelerslangen zijn, had mijn 850 toenertijd ook met als veel olieverbruik als gevolg.

Rijns_t5r

Haal de plaat er maar eens af dan zal je zien dat er een klein gaatje in je intercooler zit ,dit zit er standaard.
Waarschijnlijk lekt je turbo wat olie en komt het in je intercooler en lekt hij het uit dat gaatje.
Ik heb het ook en bij mij is de turbo aan vervanging toe.

Gr Robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Willie27

Citaat van: Rijns_t5r op 07-03-2015 21:00:50
Haal de plaat er maar eens af dan zal je zien dat er een klein gaatje in je intercooler zit ,dit zit er standaard.
Waarschijnlijk lekt je turbo wat olie en komt het in je intercooler en lekt hij het uit dat gaatje.
Ik heb het ook en bij mij is de turbo aan vervanging toe.

Gr Robert

Ja, en wat houdt dat in.
De turbo zit een ongeveer 60 a 70 cm vanaf de intercooler.
Het lijkt me heeeel sterk dat er olie lekt vanuit de turbo en dat het 70 cm tegen de wind in bij de intercooler gaat lekken. :eusa_hand:
Er lekt niks als de auto stil staat.

Rijns_t5r

Sorry ff vergeten,als de turbo inwendig olie lekt zal het vernevelt met de lucht door de intercooler gaan dat bedoel ik dus😉

Gr Robert

WhizzMan

Als je turbo olie blaast zal je ook wel rook/roet in je uitlaatgassen hebben. Je zal toch dingen los moeten gaan halen om te vinden waar deze olie vandaan komt.

Willie27

Citaat van: WhizzMan op 07-03-2015 23:20:42
Als je turbo olie blaast zal je ook wel rook/roet in je uitlaatgassen hebben. Je zal toch dingen los moeten gaan halen om te vinden waar deze olie vandaan komt.

Heb gewone uitlaatgassen.
Geen andere kleur dan de gewone.
Rij morgen of overmorgen wel even langs m'n garage.
Zoals ik al zij de auto is te laag om er onder te gaan liggen.

-D©©©L-

Citaat van: Willie27 op 07-03-2015 18:35:26
Heb in de afgelopen 10 dagen een liter motorolie bijgevuld.
Net keek ik even onder de auto, zie ik aan de voorkant, in de buurt van de radiateur, wat olie glimmen. Geen olie op de grond onder de auto.
De olie glimt aan de plastic beschermingsplaat onder de radiateur.
Zie foto.

http://i59.tinypic.com/2affs50.jpg

Ik denk zelf dat het iets te maken kan hebben met de leiding naar/vanaf de oliekoeler.
Misschien een klemtje wat niet helemaal vast zit.
Heb ook het idee dat de olie alleen lekt als het systeem onder druk staat, want anders ligt er wel olie op de grond onder de auto. :eusa_think:
De auto is zo laag dat ik er niet echt onder kan kijken en vanaf boven is er niets te zien.
Andere inzichten hoor ik graag?

Carterventilatie mooi schoon ? ook de retour naar het carter ?
Wat was het oliepeil voordat je ging bijvullen ?
En het oliepeil nu ?
Hoeveel km gereden ?

RoelNL

Andere mogelijkheid is nog dat je radiateur lek is. Je oliekoeler slangen kunnen ook lekken op de aansluitingen dat kun je wel beoordelen door er van bovenaf in te kijken en te kijken of die slangen vettig zijn. Weet niet of je een automaat rijdt maar als je automaat rijd heb je in totaal 4 oliekoeler slangen, 2 voor de turbo en 2 voor de automaat.

Bijgevoegd nog een linkje naar mijn blog waar je kan zien welke slangen ik bedoel. Dan gaat om de slangen die aangesloten zijn op het zwarte gedeelte van de radiateur.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,61779.60.html

Het gaatje in de intercooler is bedoelt om de olie af te voeren die je bij de turbo verliest want je verliest daar altijd wel iets ook als de turbo nieuw is af te voeren, de olie die je bij de turbo verliest gaat gewoon in dampvorm en wordt bij de intercooler afgekoeld waardoor je het verdampt en dus door het gaat afgevoerd kan worden.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

vincen tdi

Olie bijvullen boven de helft van onze peilstokken schijnt ook nog wel eens als overbodig te worden gezien  ;)
dat gooien ze er vrij snel weer uit om dan vervolgens halverwege de peilstok weer te stoppen met verbruiken.

Olie onderaan de intercooler hebben ze bijna allemaal.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Rijns_t5r

En wat was nu de oorzaak?

Robert

Willie27

Citaat van: Rijns_t5r op 21-03-2015 19:55:16
En wat was nu de oorzaak?

Robert

Dat weet ik nog steeds niet. Maar ik denk een tijdje niet controleren.
Heb afgelopen woensdag de olie ververst, nieuwe Castrol Magnatec 10w-40.
Heb sinds dien elke dag het oliepeil gecheckt maar het blijft het zelfde niveau iets boven het midden van de peilstok.

Citaat van: vincen tdi op 08-03-2015 13:58:06
Olie onderaan de intercooler hebben ze bijna allemaal.

Heb tijdens en na het olie verversen nog even gekeken naar het probleem en de sporen zijn veel droger/doffer dan op de foto aan de begin van dit topic.
Misschien was het toch iets olie die van de intercooler lekt?
Oliepeil blijft op dit moment stabiel. :eusa_think:
Ik blijf het in de gaten houden