v70 2.4 loopt - ineens - slecht

Gestart door H_Rovers, 09-03-2015 12:05:20

Vorige topic - Volgende topic

H_Rovers

Ik heb een v70 2.4 aut5 uit 2000 (classic) op lpi. Gisteren na een rit van een half uur draai ik ons parkeerterrein op, en begint de motor "ineens" slecht te lopen, merkbaar door een trilling door de auto en in het stuur. Toerental is wel (redelijk) stabiel. Vanmorgen nog eens geprobeerd en nog steeds hetzelfde probleem, zowel op gas als op benzine. Het lambda sensor lampje brandt al een week, deze is volgens de garage die hem (vorige week) heeft uitgelezen kapot en moet nog vervangen worden.

Wat kan hier aan de hand zijn? Het lijkt alsof de motor op 4 cilinders loopt. Het is (voor nu) rijdbaar, maar niet prettig.Kan dit met de lambdasensor te maken hebben? Bougies zijn niet heel oud, maar geen origineel volvo. Staat van de bobines weet ik niet. ETM is ongeveer 70dkm en 3jr oud.

V70geRwin

Heeft hij dit ook op benzine?

H_Rovers

glenfiddich1983

Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

H_Rovers

Weet ik niet. Dit probleem kwam ineens op, heb tot nu geen problemen gemerkt. Dat wil overigens niet zeggen dat die er niet waren.

Kan ik de stekkers van de bobines - als test - er met lopende motor vanaf trekken?

Died850

Het klinkt voor mij alsof er een cilinder niet mee doet. Makkelijkste is idd even testen of er verschil is in lopen als je er een bobine uittrekt.
Mis je ook vermogen?

H_Rovers

Ik heb inderdaad het idee dat ie op 4 cilinders loopt. Totdat dit opgelost is (zo gauw ik tijd heb), kan ik de auto dan nog gebruiken voor korte ritjes, of is dat onverstandig? Het voelt rijdbaar, ik tril nog niet de auto uit :D

Died850

Citaat van: H_Rovers op 09-03-2015 13:04:14
Ik heb inderdaad het idee dat ie op 4 cilinders loopt. Totdat dit opgelost is (zo gauw ik tijd heb), kan ik de auto dan nog gebruiken voor korte ritjes, of is dat onverstandig? Het voelt rijdbaar, ik tril nog niet de auto uit :D

Tja de motor wordt er niet beter op. Als de auto op 4 cilinders loopt en de ontbranding niet goed is worden je katalysator en lambda sensoren vervuild en zal de werking minder tot niks kunnen worden. Je kan er wel mee rijden hoor maar verbruik en je motor worden er niet beter op ;).

Ik heb zelf ook gehad dat de motor op 5 ipv 6 cilinders liep en heb hier nog een maand mee doorgereden. Heb daarna wel een complete motorwissel gedaan maar dat had ook andere redenen. Bij mij waren de katalysator en sensoren nog niet zodanig aangetast dat het niet meer goed functioneerden.

H_Rovers

Ik ga er geen kilometers mee rijden uiteraard, maar een paar korte ritjes. Komend weekend heb ik in ieder geval tijd om er iets aan te doen.

WhizzMan

Het lambda-lampje betekent *niet* perse dat je lambdasonde defect is. Het betekent dat de ECU een storing heeft geconstateert. Dat zou iets met de lambdasonde kunnen zijn, maar er zijn meer dan 100 andere storingen die het ook kunnen zijn. De lambdasonde blind vervangen omdat dat lampje aan gaat levert daarom in de praktijk bijna nooit de oplossing.

Ik denk dat je zo snel mogelijk de auto uit moet laten lezen door iemand die weet waar ie mee bezig is. Doorrijden kan meer schade opleveren inderdaad, dus eigenlijk niet doen. De oorzaak kan een bougie, bougiekabel, verdelerkap, iets met een bedrading van een injector of een defecte injector zijn. Ik zou zelf niet verwachten dat je ineens een luchtlek krijgt die zo ernstig is dat 1 cylinder niet meer mee wil doen. Er zijn uiteraard nog allerlei andere dingen te verzinnen die de oorzaak van dit trillen en slecht lopen kunnen zijn, maar wat ik noemde zijn wel de meest voor de hand liggende.

Let op, je kan meer dan 1 ding stuk hebben. Dat je lampje al een week aan was kan heel goed een andere oorzaak hebben dan dit slecht lopen. Laat je niet al te snel uit het veld slaan als niet alles in 1 keer opgelost is, soms is zo'n storing best een puzzel.

grijzev70tdi

2.4 heeft geen lambda lampje meer als het goed is (ik niet meer, motor storing lampje)

Waarschijnlijk een bobine kapot. Even uitlezen en je weet het.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

H_Rovers

Inderdaad, het gaat om een motor storing lampje. Uitlezen gaf aan dat de lambda sensor defect is, dus die moet vervangen worden. Dat was vorige week vastgesteld. Nu dus sinds gisteren dit euvel. Kun je een kapotte bobine met uitlezen vinden?

UserID6342

Met vida praktisch wel ja, die geeft namelijk de misfires aan per cilinder. De universele uitleesmeuk doen dat vaak niet..

-D©©©L-

Citaat van: H_Rovers op 09-03-2015 12:05:20
Ik heb een v70 2.4 aut5 uit 2000 (classic) op lpi. Gisteren na een rit van een half uur draai ik ons parkeerterrein op, en begint de motor "ineens" slecht te lopen, merkbaar door een trilling door de auto en in het stuur. Toerental is wel (redelijk) stabiel. Vanmorgen nog eens geprobeerd en nog steeds hetzelfde probleem, zowel op gas als op benzine. Het lambda sensor lampje brandt al een week, deze is volgens de garage die hem (vorige week) heeft uitgelezen kapot en moet nog vervangen worden.

Wat kan hier aan de hand zijn? Het lijkt alsof de motor op 4 cilinders loopt. Het is (voor nu) rijdbaar, maar niet prettig.Kan dit met de lambdasensor te maken hebben? Bougies zijn niet heel oud, maar geen origineel volvo. Staat van de bobines weet ik niet. ETM is ongeveer 70dkm en 3jr oud.

Was de lambdasonde de oorzaak of de boodschapper ?
Op benzine de injectoren om en om losnemen (stekker eraf) geeft al snel uitsluitsel welke cilinder niet lekker mee kan komen.

Jeroentjuh

Waarschijnlijk een bobine defect, idd even kijken welke cilinder niet mee doet en dan even die bobine wisselen en kijken of het probleem mee verhuisd naar die cilinder...