15G versus 16T

Gestart door BBS, 13-03-2015 21:39:45

Vorige topic - Volgende topic

leons850

De oranje injectoren die je nu hebt kunnen best met een 15G, Mike rijd daar ook mee icm schutten tune.
de witte lpi injectoren willen bij de ene auto wel en de andere niet mee. Robbie heeft ze ook icm witte benzine injectoren en dat rijd prima.
gewoon even kijken wat Sebastiaan zegt.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Vulk

Citaat van: )()()sT op 20-03-2015 14:28:03
Citaat van: BBS op 20-03-2015 12:49:23
De 15G turbo zit nog vast aan het nieuwe blok. Als ik de bestaande turbo laat zitten heb ik dat soort geneuzel sowieso niet.

Nou, als dat blok bij mij thuis stond zou ik toch echt even het spruitstuk op scheuren controleren en de pakkingen vernieuwen  :P
Met een beetje gekietelde T5 setup zijn 5 witte gasinjectoren die je nu hebt sowieso mager.

Bij mij was het zelfs nog maar net ok met een gechipte 2liter en 13G, laat staan met een 2.3 met frisse 15g...
AFR was net goed, maar tuner moest al minderen door een gebrek aan debiet van de witte gasinjectoren.

BBS

Nog 1 vraagje dan, stel dat ik er een setje witte benzine injectoren in ga schroeven -nadat deze zijn gereinigd- en de gas injectoren laat zitten.
Wat gaat de LPI installatie dan doen? Helemaal niks meer? Of over schakelen naar benzine als er meer dan x% vermogen gevraagd wordt?

Een hoop vragen maar ik heb dan ook weinig verstand van dit soort zaken, omdat ik mij er nooit in verdiept heb eigenlijk :-[
Volvoloos....

)()()sT

Mijn saffron R heeft ook z'n standaard witte benzine injectoren en een (nog) een LPi installatie met 5 witte injectoren. Dat zit er volgens mij al 12-14 jaar in. Of het ideaal is met 240 pk is natuurlijk de vraag, maar 99,9% gaat het goed met het normale rijden :)

innocenti

Met mijn r ging t niet goed met 5 witte injectoren, maar dat is per exemplaar verschillend.

gas injector = benzine injector +20%.
Als je benzine injector onder de 80% blijft gaat het voor het motormanagement goed. Boven de 80% tript je lpi computer omdat ie niet meer dan 100% kan inspuiten. Grotere benzine injectoren verlagen het benodigde %, maar dan moet je mogelijk voor gas naar een nieuwe verhouding zoeken.

Mijn auto heeft daarom 6 witte gasinjectoren (bruine bestonden nog niet).

[Edit]
Witte benzine injecoren en 6 witte gas injectoren zitten in mijn auto.

)()()sT

Je zou dus een 6e injector kunnen laten plaatsen met software aanpassing, of 5 bruine met software aanpassing. Nieuw kosten die dingen echter ~€150,- per stuk  :eusa_eh:

MrCain

De combi oranje benzine en witte lpi injectoren ging bij niet goed met de originele setup = 225 pk.
Nu met de bruine lpi injectoren icm de oranje benzine injectoren tript het lpi systeem best rap met +/- 0.8 bar turbo druk.

Als je echt meer vermogen wil zal je moeten inversteren in bruine lpi injectoren en grotere benzine injectoren en daar je lpi installatie op laten afstellen.

Veiligste is om dan witte benzine injectoren te nemen omdat daar al "standaard" lpi programmas voor bestaan  ;)

Hoe dan ook : gaat gewoon redelijk wat euries kosten en dat is een beslissing die jij moet nemen.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Vulk

Citaat van: BBS op 21-03-2015 08:56:31
Nog 1 vraagje dan, stel dat ik er een setje witte benzine injectoren in ga schroeven -nadat deze zijn gereinigd- en de gas injectoren laat zitten.
Wat gaat de LPI installatie dan doen? Helemaal niks meer? Of over schakelen naar benzine als er meer dan x% vermogen gevraagd wordt?

Een hoop vragen maar ik heb dan ook weinig verstand van dit soort zaken, omdat ik mij er nooit in verdiept heb eigenlijk :-[

Dat zou ik niet doen. Witte benzine-injectoren zorgen ervoor dat je meer vermogen aankan, maar die 5 witte gasinjectoren kunnen dat sowieso toch niet volgen. Ik weet niet of je dan sowieso de software van de lpi-installatie moet aanpassen.

Die witte gas-injectoren zijn sowieso de beperkende factor. Als je die niet vervangt, dan heeft het volgens mij geen zin om de benzine-injectoren aan te passen naar grotere exemplaren.
Prijs valt overigens wel mee voor die bruine injectoren, je kan ze nieuw kopen en laten monteren voor +-700 euro inclusief aanpassen van de gas-installatie. 2dehands vind je ze gewoon niet. Ik heb er twee jaar naar gezocht, maar ze zijn gewoon niet uit te halen.

innocenti

Met 6 witte lpi injectoren kom je ook tot bijna 300pk. 6de injector zit dan voor de gasklep. Daar isbestaande software voor. 6de injector neemt 5x20% voor zn rekening waardoor de lpi computer niet meer tript. Koste toen iets van €300 totaal voor plaatsen 6de injector.

Dan kan je met 5 witte benzine injectoren best een eind komen om te tunen richting 300pk.

Vulk

Citaat van: innocenti op 21-03-2015 10:57:40
Met 6 witte lpi injectoren kom je ook tot bijna 300pk. 6de injector zit dan voor de gasklep. Daar isbestaande software voor. 6de injector neemt 5x20% voor zn rekening waardoor de lpi computer niet meer tript. Koste toen iets van €300 totaal voor plaatsen 6de injector.

Dan kan je met 5 witte benzine injectoren best een eind komen om te tunen richting 300pk.

Klopt, maar het is een heel werk om de kabelboom aan te passen bij een bestaande installatie.

razorx

Hij zal dan te arm gaan lopen op LPi.
De gascomputer moet dan ook aangepast worden.

Ludo

Je kan er veel over schrijven, maar zolang je geen duidelijke doelstelling hebt/vermeld, word je er ook niet veel wijzer van.

UserID6342

Eensch !  Nogmaals BJ, wil je een fijn rijdende auto met beduidend meer vermogen als wat je nu hebt, zonder het karakteristieke 2.5T gedrag te verliezen moet je het blok er zo inpoffen en de chip door Sebastiaan laten doen en daarna get LPi gebeuren erop aanpassen.  Tevens is deze volgorde de meest bedrijfszekere, de meest veilige en de goedkoopste oplossing !

Standaard kom je al, door alleen het blok over te hangen en MET de oude software of circa 200-210 PK, een chip van Sebastiaan doet daar een 30-40 PK bij (en alle hardware blijft origineel),  Dan win je al ruim max 60 PK en dat is veel op dit spul, zonder echt te willen gaan tjoenen.  Doe een 3"erbij en er komt weer 10-15 PK bij maar overal hangt een prijskaartje aan....

Vraag is alleen of je dat wilt en bij mij is nog steeds niet gebleken dat je dit echt wilt.  Het enigste wat je wilt is een auto die niet meer als laatste weg is maar hij moet het karakter van de 2.5T behouden.  Stop dat met al dat tjoening geneuzel want is totaal niet van toepassing op je / in jouw situatie....

Hoe de centjes lekker in de zak, doe als wat hierboven beschreven staat en ga weer genieten van de auto (en dat kan heel makkelijk met 250 PK)

V70R^2

Wat dirk zegt, blok er zo in knallen met de huidige turbo, ik vermoed dat gezien hetgeen je verteld jou dat meer dan voldoening gaat geven.

Overigens is een 3" downpipe wel aan te raden, de vrije doorstroom zal ervoor zorgen dat hij onderin eerder oppakt, conform je eis dat het 2.5t karakter behouden blijft. Dit als enige modificatie met een goede software tune zal je verbazen hoe vlot je weg bent :)

maartendeb

Once you go gechipte T5 (zelfs met standaard downpipe), you'll quickly forget de 2.5T, heb ik toen gemerkt 8)