AMS start niet automatisch op benzine...

Gestart door hilko73, 15-03-2015 20:17:45

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

...En ik wil graag dattie dat wel weer gaat doen.

Ik weet dat er een grijze draad naar de startmotor moet gaan, en dat deze draad zorgt voor de ompulsing waardoor het geheel start op benzine. Tenminste, dat is de uitleg van de LPG-meneer hier uit de buurt. Mijn vraag is waar die draad op aangesloten moet worden en of er nog meer zaken het op benzine starten regelen, afgezien van de hoeveelheid benzine in de tank. Kan het zo niet vinden dus hopelijk weet iemand het.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Ludo

Beter een andere lpg meneer zoeken lijkt me.
Tenminste, als de installatie is ingebouwd zoals voorgeschreven.  :eusa_think:

De grijze draad komt van de bobine, en die doet niks meer dan een signaal doorgeven naar de computer als de motor draait van zodra er spanning op zit.
Dit signaal moet aanwezig zijn voor overschakeling van benzine naar lpg.

Werkt de benzinepomp wel?.

hilko73

Jazeker, de auto rijdt ook gewoon op benzine.
Hij start er alleen niet automatisch op. Waarschijnlijk is er aardig wat gebeund aan de installatie in het verleden.
Ik weet in ieder geval niet hoe het hoort te zitten en kan dat ook niet vinden. Ik wil het wel weer werkend hebben zoals het hoort, ook omdat ik de auto naar G3 wil laten omzetten.

Om maar aan te geven hoe er aan geprutst is: ik wilde de AMS computer opnieuw laten inleren. De LPG-meneer maakte de voorgeschreven verbinding maar de computer ging niet in inleermodus... Tegen dat soort zaken loop ik dus aan.

Ik start nu handmatig op benzine (start dan ook goed) en zet de boel 2 straten verderop op LPG, hetgeen ook prima gaat. Auto rijdt op beide brandstoffen goed. Nou het gebeun er nog tussenuit.

hilko73

Citaat van: Ludo op 15-03-2015 20:52:24
Beter een andere lpg meneer zoeken lijkt me.

De grijze draad komt van de bobine, en die doet niks meer dan een signaal doorgeven naar de computer als de motor draait van zodra er spanning op zit.

Volgens dit schema moet de grijze toch echt naar de startmotor. De grijs-witte moet naar de bobine.

Vraag blijft dus waar die grijze op aangesloten moet worden.

hilko73

Goed, eens verder gekeken vandaag.

Achterop mijn startmotor zit de dikke kabel vanaf de accu en daar zit ook een grijs draadje bij aangeprikt met een oog. Of wat ervan over is: dat draadje hangt nog aan 1 vezeltje en is geheel groen uitgeslagen. Zou dat het bewuste schakeldraadje kunnen zijn of is dat een ander draadje dat daar hoort te zitten?

jeroen74

Op de startmotor zit een dikke draad vanaf de akku, en een dun draadje. Die laatste is +50 en daar moet de AMS unit op aangesloten zijn, niet op de dikke draad, daar staat altijd spanning op. Het dunne draadje is het bedieningscontact en gaat naar het contact slot.

Dat schema, is dat specifiek voor de 10V of zomaar eentje? Ik heb er eentje van een 20V, een 940 en een onbekende op kunnen scharrelen.

hilko73

Dat schema heb ik ergens op internet opgeduikeld. Het is specifiek AMS, niet specifiek Volvo, laat staan specifiek 850 10V...

Moet dus toch de andere aansluiting op de starter zijn? Dat dacht ik al, maar wist het niet zeker. Ga verder zoeken. Vraag ik me wel af wat dat draadje is dat bij die dikke zit.

Ludo

Citaat van: hilko73 op 16-03-2015 21:16:23
Dat schema heb ik ergens op internet opgeduikeld.

Dat is dan wellicht niet het juiste.
Heb je om te beginnen de benzine computer al eens gereset?.

hilko73

Nee, tenzij je die reset door de accu af te koppelen. In dat geval is ie al meerdere keren gereset. Wat kan het nut daarvan zijn dan?

Dat schema komt van een Saab forum, het is specifiek voor ams. De bedrading komt voor ams systemen toch altijd overeen? Kan me niet indenken dat ze voor elke auto een aparte kabelboom hebben gebouwd. De termen voor waar welke draad naartoe gaat zijn ook heel algemeen.

Ludo

Citaat van: hilko73 op 16-03-2015 23:50:06
De bedrading komt voor ams systemen toch altijd overeen?

Nooit veralgemenen.
De ams instalkaties die ik zie hebben de grijze draad op de bobine.

De ecu kan uit zijn regeling lopen, daarom eerst resetten.

hilko73

Nou, de eerste met een AMS schema voor de 850: graag!

Ik kan wild alles eruit gaan trekken maar dat lijkt me én niet noodzakelijk én vragen om nog meer ellende.

hilko73

Gunst, zie nu pas dat ik nooit de oplossing heb gepost hier... Het probleem was dat de geschakelde plus niet geschakeld was, maar helemaal niet aangesloten. Daarom moest je handmatig overschakelen.

Ik weet het, opgraving van het jaar, maar je zult er maar mee te maken hebben... ;)