Dieselinspuitleiding los, wat zie ik dan?

Gestart door gladys, 23-03-2015 22:09:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

gladys

Algemene vraag over een dieselpomp. Ik draai een leiding naar een verstuiver los, trek de leiding iets omhoog en zet hem op het randje.
Bij starten komt er telkens iets diesel uit in een minigolfje maar duidelijk niet met grote kracht of spuitend. Is dat normaal of is de injectiepomp kapot.

UserID25761

lijkt mij normaal
Echter twijfel ik wel

rpakuypers

Ik heb een keer een lekke metalen leiding gehad bij de oude 6-in-lijn diesel in mijn 940 en toe spoot de diesel ruim 50 cm hoog uit de leiding. Volgens mij is de druk meer dan 100 bar normaliter .........

Groet,
Roger

Mvh

Heb je last van lucht of wil de auto helemaal niet meer lopen? Eigenlijk mag je de verstuiverleiding nooit losdraaien en starten. Altijd de pomp zelf ontluchten en dan doorstarten. Je kan een plofje krijgen in je brandstofpomp als je een leiding los hebt liggen en dan is het gebeurd.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

Mvh

Citaat van: rpakuypers op 23-03-2015 22:53:11
Ik heb een keer een lekke metalen leiding gehad bij de oude 6-in-lijn diesel in mijn 940 en toe spoot de diesel ruim 50 cm hoog uit de leiding. Volgens mij is de druk meer dan 100 bar normaliter .........

Groet,
Roger

Ja lekken is wat anders dan een leiding los hebben liggen. Als jij een lekje hebt dan kan er alsnog druk opgebouwd worden. Het lekje werkt dan als een smoring en dan spuit het er uit. Heb je de leiding los pompt hij het bijna drukloos naar buiten.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

gladys

Bedankt voor de antwoorden. Ik dacht zelf aan een kapotte pomp omdat dit 85.000 terug ook zo was maar dat zou rond de 200.000 te verwachten zijn bij een revisiepomp.

Wegens niet willen starten heb ik een leiding dus losgemaakt maar logisch dat het er niet uitspuit. Het gaat met een klein beetje tegen druk in en de druk is er niet.
Leiding er weer op en starten. Bekend geluid van ronddraaiende motor maar niet aan slaan.

Ik verdenk nu de distributie een tandje verschoven te zijn. Tijdens rijden is hij plotseling afgeslagen. Starten lijkt  daarna met een veel sneller en makkelijk draaiende startmotor te gaan. Dus misschien pompdruk als er geen maximale compressie is. Er was geen gerammel/geratel zoals ik dat ken van een gebroken distributieriem. Riem is inderdaad intact.

In het verleden heeft een aardige ANWB man de boel na benzine tanken (geen meter gereden) ontlucht door met een spuitbus startvloeistof onder het luchtfilter te spuiten en na wat gerammel sloeg hij aan.
Ik heb dat nu ook gedaan maar na een aantal seconden kloppend lopen hoor je alleen de startmotor en motor ronddraaien zonder bijgeluiden hoeveel ik ook inspuit.
Enig idee of ik nu 16 kromme kleppen heb omdat de riem verder verlopen is of iets heel anders.

Mvh

Kijk even of je riem op tijd staat als je dit zelf kan. En probeer de pomp nog eens te ontluchten.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

reneetje

Citaat van: Mvh op 24-03-2015 12:18:46
Kijk even of je riem op tijd staat als je dit zelf kan. En probeer de pomp nog eens te ontluchten.

Zit er nog wel een riem om , als je zegt dat de motor zo makkelijk rondgaat .... ::)

Heb je niet de retour leiding los gehaald ?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

NinaPaul

Als er geen restrictie is, wordt er geen druk opgebouwd. (Wet van Pascal)

capillair buisje voor het afstellen werkt op dit principe.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Noot


gladys

Het probleem is opgelost.
De vraag over wat je ziet als een dieselinspuitleiding los gedraaid is, is beantwoord. N.l. een klein beetje diesel in golfjes  (zoals ik zelf zag) en niet spuitend. Spuitend is pas als er druk is in een gevulde leiding. In een open leiding is er geen druk en dus klein beetje diesel. Dat betekende pomp intact.
Distributieriem liep rond zonder kloppende of rammelende geluiden. Dus op tijd of hoogstens een tandje verschoven maar geen aanlopende kleppen.
Nu durfde ik naar een garage te gaan want het was een tandje, een sensor of iets anders dat te betalen was.
Het bleek lekkende retourleidingen te zijn. Op die manier kwam er lucht in en aanslaan dus ho maar.
Diagnose en 3 rerourleidingen vervangen voor € 75.
Ook nog dat 2 voorgloeikaarsjes verre van optimaal waren.
Dat is ouderwetse service maar misschien ook omdat ik slecht te belazeren ben.



grijzev70tdi

Dure slangetjes. Paar euro de meter en 10 min werk. Gloeibougies an wel even werk zijn.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

gladys

De prijs voor de onderdelen is naar mijn mening niet relevant en ook niet dat het 10 min.werk zou zijn, maar de diagnose stellen daar gaat het om.
Op dit forum heb  ik deze niet gehoord.

Het doet me denken aan een oude Readers Digest waarbij een man 10 dollar berekende om met een klap van de hamer een motor aan de praat te krijgen. De eigenaar wilde een factuur en daarop stond 0,50 dollar voor de klap en 9,50 om te weten waar.

UserID25761

Ga voortaan is naar een echte dieselspecialist zou ik zeggen, diagnose en nieuwe retourleidingen voor 75 pop  :eusa_snooty:

NinaPaul

Citaat van: gladys op 28-03-2015 20:57:42
Het probleem is opgelost.
De vraag over wat je ziet als een dieselinspuitleiding los gedraaid is, is beantwoord. N.l. een klein beetje diesel in golfjes  (zoals ik zelf zag) en niet spuitend. Spuitend is pas als er druk is in een gevulde leiding. In een open leiding is er geen druk en dus klein beetje diesel. Dat betekende pomp intact.
Distributieriem liep rond zonder kloppende of rammelende geluiden. Dus op tijd of hoogstens een tandje verschoven maar geen aanlopende kleppen.
Nu durfde ik naar een garage te gaan want het was een tandje, een sensor of iets anders dat te betalen was.
Het bleek lekkende retourleidingen te zijn. Op die manier kwam er lucht in en aanslaan dus ho maar.
Diagnose en 3 rerourleidingen vervangen voor € 75.
Ook nog dat 2 voorgloeikaarsjes verre van optimaal waren.
Dat is ouderwetse service maar misschien ook omdat ik slecht te belazeren ben.



Citaat van: gladys op 28-03-2015 21:45:11
De prijs voor de onderdelen is naar mijn mening niet relevant en ook niet dat het 10 min.werk zou zijn, maar de diagnose stellen daar gaat het om.
Op dit forum heb  ik deze niet gehoord.

Het doet me denken aan een oude Readers Digest waarbij een man 10 dollar berekende om met een klap van de hamer een motor aan de praat te krijgen. De eigenaar wilde een factuur en daarop stond 0,50 dollar voor de klap en 9,50 om te weten waar.


Het staat er toch echt hoor.
Citaat van: NinaPaul op 24-03-2015 13:10:36
Als er geen restrictie is, wordt er geen druk opgebouwd. (Wet van Pascal)

capillair buisje voor het afstellen werkt op dit principe.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz