Compressor kopen -> tips gevraagd

Gestart door StefanCJ, 27-03-2015 11:44:20

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Hallo allemaal,

Vanwege de vele ervaringen hier op het forum alweer en tips gevraagd topic van mij. Ik hoop dat ook anderen hier wat aan hebben. Ik wil een compressor kopen met als doel: banden oppompen, dingen schoon spuiten en gebruik maken van een slagmoersleutel.

Budget is inclusief attributen, slagmoersleutel en wat krachtdoppen zo'n 400,-. Qua inhoud denk ik aan een 50 of 100 liter tank, een staand model is gezien de ruimte handiger. Olievrij schijnt onderhoudsvrij te zien maar kan wel sneller kapot. Er is veel keuze en ik wil graag wel iets goeds kopen. Mocht er voor dit bedrag niet fatsoenlijks te koop zijn dan koop ik óf niets, of een klein simpel dingetje voor enkel het oppompen van banden.

Merk ken ik wel maar of dat wat zegt over de compressor, olievrij (is dat wel verstandig?), 50 liter
http://www.compressorcenter.nl/product/302070/category-212086/stanley-d-230-10-50v.html

Ongeveer dezelfde specs, merk Powerplus zegt me niets.
http://www.compressorcenter.nl/product/302035/category-212083/powerplus-powx1750.html

Airpress, 50 liter, niet olievrij dus heeft soms wat onderhoud nodig.
http://www.compressorcenter.nl/product/457873/category-212083/airpress-hl-360-50-compact.html

HBM apparaat, geen staand model, niet olievrij
https://www.hbm-machines.com/producten/compressoren/direct-aangedreven-compressoren/hbm-50-liter-fiac-compressor

Luchtgereedschap wil ik bij de HBM halen, kwaliteit van het gewone gereedschap is voor hobby gebruik in ieder geval voldoende.

Tips, opmerkingen, roep gerust.
Bedankt vast  ;)

Sbv

zorg voor grote lucht tank. min 100 l zou ik zelf zeggen . Kleine tank is met luctgereedschap zo leeg en vullen kost best wel wat tijd

hathü

Ik heb een 50 liter max 10 bar, vergelijkbaar met je laatste link, is echt te weinig om met luchtgereedschap lekker door te werken. Zelfs 4 banden van leeg tot op spanning volpompen wekt bij  mij ergernis op.

vincen tdi

een kleinere tank kan wel maar dan met een los buffervat. ik heb zelf een compressornippel op een oude heftruck lpg tank gemaakt en dat voldoet wel  ;)
kleinere compressor is nog wel eens goedkoper dus is er meer budget voor tools  ;D
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

V70R^2

Ik heb zelf een kleine draagbare compressor om bandjes op te pompen, en een grote staan voor luchtgereedschap, zoals gezegt heb je daar wel een 100-200liter tank voor nodig, anders die iedere keer leeg (nogal een frustratie punt als je lekker bezig bent en steeds moet wachten).

UserID6342

Idd, als je met luchtgereedschap wilt gaan werken zijn 2 dingen echt belangrijk en dat is a) de buffer van je tank (minimaal 100 ltr) en b) het geleverde lucht/minuut.

Een beetje luchttol pakt al snel 240-250 ltr/min weg en als je dan een compressortje hebt zoals dat HBM dingetje kom je gewoon te kort !

Bedenk dus eerst wat je ermee wilt gaan doen, kijk dan welk gereedschap je wilt hebben en wat voor luchtopbrengst die vraagt en pas daar je compressor op aan.

portlock

die powerplus en stanley zijn precies dezelfde dingen, alleen het ontluchtnippel zit 180 graden aan de andere kant (beugel is op de andere gelast)
Wij hebben hier ook soortgelijk dingetje als die HBM, en dat is echt kont.

Het werkt wel, alleen voor luchtgereedschap niet te gebruiken. Banden oppompen is ook 10x kudt

Zoals dirk hierboven zegt ^
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

elianmars

Citaat van: StefanCJ op 27-03-2015 11:44:20

Luchtgereedschap wil ik bij de HBM halen, kwaliteit van het gewone gereedschap is voor hobby gebruik in ieder geval voldoende.

Let wel op dat je goed spul aanschaft. Ik heb ooit een koffer met allerhande luchtgereedschap (waaronder een slagmoersleutel) bij HBM gekocht, maar daar heb ik echt geen hol aan. Is veel te licht spul.

Kapitein Haak

Hoi Stefan,

Van al die compressoren in je links is er geen enkele geschikt voor een slagmoersleutel!

Ik heb zelf vorig jaar deze aan geschaft: http://www.einhellwinkel.eu/a-25645308/einhell-compressor/einhell-te-ac-300-50-10-compressor/.

Dat is wat je minimaal nodig hebt aan liters lucht in voorraad, liters per minuut en werkdruk.
Ik heb al met minder geprobeerd en dat gaat gewoon niet.

De 50ltr voorraad is zelf al aan de krappe kant, dat kan echt maar NET
Wat nou downsizen...... Groet, Jef

-D©©©L-

Welke diameter & lengte slang gebruiken jullie ? En welke koppelingen ?

Mijn ervaring is dat een korte dikke slang en koppelingen met voldoende doorlaat het verschil maken tussen losmaken van de bout/moer of alleen het leegmaken van de tank.

Bouke

Wil alleen banden pompen en wat blazen is 50l zat , maar met een slagmoersleutel minimaal 100 l liever meer. Maar je kan ook een slagmoersleutel op 220v kopen en dan een kleine compressor nemen.

-D©©©L-

Liters van de tank zijn voorbij de 50 liter toch niet zo heel interessant ? Het gaat dan vooral op de werkelijke opbrengst.

knoertS70

Citaat van: -D©©©L- op 28-03-2015 10:41:15
Welke diameter & lengte slang gebruiken jullie ? En welke koppelingen ?

Mijn ervaring is dat een korte dikke slang en koppelingen met voldoende doorlaat het verschil maken tussen losmaken van de bout/moer of alleen het leegmaken van de tank.

Bij mij werkte 25 liter goed. Wel met dikke slang en (te) grote koppelingen idd. Ik moest wel eens ff wachten maar alles ging probleemloos los en/of vast.
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

Sbv

Citaat van: -D©©©L- op 28-03-2015 12:34:33
Liters van de tank zijn voorbij de 50 liter toch niet zo heel interessant ? Het gaat dan vooral op de werkelijke opbrengst.
Wat is dan een aardige compressor(op 220V)?

StefanCJ

Slagmoersleutel op 220v is ook een optie, evt kleine compressor voor banden/lucht erbij. Vandaag wat druk maar zal morgen eens zoeken voor een 220v sms.