ODB-II aansluiting niet helemaal lekker?!

Gestart door JeroenV70, 30-03-2015 22:00:07

Vorige topic - Volgende topic

JeroenV70

Een tijd geleden was ik bij de dealer om het airbag controlelampje te laten resetten (nadat ik iets te enthousiast wat connectors had losgetrokken voor wat metingen). Mijn MY99 V70 10v werd via een Dice met Bluetooth koppeling verbonden aan een PC waar volgens mij VIDA op draaide. Het ophalen van de foutcodes duurde een eeuwigheid en wilde maar niet lekker doorlopen. Na een paar pogingen het proces te starten, herstarten en zo'n 30 à 40 minuten wachten op groen licht in VIDA was het uitvragen en resetten dan toch een keer gelukt.
Niet echt soepel dus!

Daarna heb ik een el-cheapo Super Mini ELM327 Bluetooth OBD2 V1.5 Car Diagnostic Interface Tool dongle gekocht via DealExtreme en dat ding doet het prima op mijn V60, maar niet op de Mazda en de V70.

Vervolgens een wat duurdere Vgate iCar Ⅲ OBD Wifi Scan-tool dongle gekocht bij de producent zelf. Voordeel daarvan is dat ik zowel de iPhone app van Vgate (Accurate) als de Android Torque Pro app via Wifi kan gebruiken. Wederom doet het ding het fantastisch op de V60 en nu ook op de Mazda, maar nog steeds niet op de V70. De communicatie met de ECU wil niet lekker op gang komen.

Zou dit aan slechte contacten in de OBD-II aansluiting kunnen zitten of zou er iets anders mis kunnen zijn met mijn CAN-bus?
Wat zou een zinvolle volgende stap kunnen zijn?

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Sbv

Het is low speed CAN bus en dat duurt behoorlijk lang. Mijn V70R modeljaar 2000 duurt behoorlijk lang voordat ik foutcodes in beeld heb. Mijn XC60 modeljaar 2010 gaat zeer snel maar duurt weer langer omdat er zoveel modules zijn om uit te lezen.

Kleine edit gedaan

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

JeroenV70

How low can we go  ::) (in communicatiesnelheid)

Hoe lang zou het opzetten van een verbinding met de ECU mogen duren?
Volgens mij geven die apps er op een gegeven moment de brui aan als ze denken dat het niet gaat lukken.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Sbv

ik werk enkel met Vida en heb geen ervaring met andere uitlees apparatuur.
Het opzetten zelf duurt niet heel lang. Auto wordt al redelijk snel herkend.  Wat vrij lang duurt is alle modules uitlezen op storingen etc