M56 gooit de auto uit 4e versnelling

Gestart door 855GLTvincent, 01-04-2015 17:47:57

Vorige topic - Volgende topic

855GLTvincent

Beste roffelaars,
Al een tijdje schoot soms de 4e versnelling plots in vrij (850 met standaard M56 bak).
Vandaag de bakolie vervangen (was overigens niet heel vies) en sindsdien gooit hij telkens als ik in 4 rij de auto uit de versnelling (met name wanneer ik geen gas geef, dus bij constant rijden, 70-80km/u). De pook gaat daarbij ook met een klap terug naar vrij.
Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe het op te lossen is? Alvast dank voor het meedenken.
Volvo C70 T5 Coupé, 07/02, Automaat (5), LPG G3, 202.000km
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate, 08/95, US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3, 136.000 mls / 217.000 km
Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96, Automaat, LPG G3, 400.000 km

Mvh

Hoe is je schakelmechaniek. Schakelt alles verder strak en soepel? Anders heb je er een synchromesh uit liggen waarschijnlijk.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

volvobug

Heb het laatst weten op te lossen bij (niet zo actief) forumlid met nieuwe schakelbussen. Geen garantie maar het proberen waard. Bij hem sprong meen ik 3 soms uit de versnelling en hij heeft me een paar weken na het plaatsen van de bussen laten weten dat het niet meer voorgekomen was.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,73612.msg1565900.html#msg1565900
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

855GLTvincent

bedankt voor jullie snelle reacties!
De auto schakelt verder perfect, ook terug naar 1, dus ik verwacht niet dat het een probleem is met de synchromesh.
Dus schakelkabels... is dat makkelijk te verhelpen / bij te stellen?
Schakelbussen maken is iets lastiger, begrijp ik?
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate, 08/95, US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3, 136.000 mls / 217.000 km

volvobug

Citaat van: 855GLTvincent op 01-04-2015 18:29:05
...

Nee hoor, kun je mij of iemand anders met een draaibank vragen. Check anders eerst de staat van de schakelbussen en met name de rubber ophanging eromheen. Even luchtfilterbox verwijderen en je ziet ze zitten.

V70 classic

Citaat van: 855GLTvincent op 01-04-2015 18:29:05
bedankt voor jullie snelle reacties!
De auto schakelt verder perfect, ook terug naar 1, dus ik verwacht niet dat het een probleem is met de synchromesh.
Dus schakelkabels... is dat makkelijk te verhelpen / bij te stellen?

Dan zou het juist wel de synchromesh moeten zijn als ie verder perfect schakelt  :eusa_think:

Want dat is dat het enige verklaarbare waarom die in enkel de 4 problemen geeft.
Dat kabel en bussen gebeuren beinvloeden nl. de rest van de versnellingen ook lijkt me.
Al is de 4 nou niet echt een probleem versnelling.
Meestal is het nl. de hoogste versn.
Dit door bestuurders welke de hand op de pook laten rusten onder het rijden.

Maar goed eerst het simpele onderzoeken en uitsluiten.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

UserID6342

V70R^2

Zomaar eruit gooien zou eerder een probleem moeten zijn veroorzaakt door het er niet juist/helemaal in de versnelling gaan.

Dus zoals gezegt motorsteun/schakelbussen/kabels.

Wanneer de synchromesh ringen versleten zijn zou die amper de versnelling ingaan, daar waar hij nu soepel schakeld maar eruit schiet zou precies die ene bus die gescheurd is wel kunnen veroorzaken.

Busjes is een klein klusje, 15 minuutjes werk en kost weinig, dus probeer dat eerst, het voorstel van volvobug om rubber busje met massieve kern te maken/monteren kan ik zeker aanraden.

Controleer gelijk dan de motorsteunen, ook die vervangen wanneer ze niet meer helemaal goed zijn.

V70 classic

Citaat van: V70R^2 op 02-04-2015 01:49:25
Zomaar eruit gooien zou eerder een probleem moeten zijn veroorzaakt door het er niet juist/helemaal in de versnelling gaan.

Dus zoals gezegt motorsteun/schakelbussen/kabels.

Wanneer de synchromesh ringen versleten zijn zou die amper de versnelling ingaan, daar waar hij nu soepel schakeld maar eruit schiet zou precies die ene bus die gescheurd is wel kunnen veroorzaken.

Klopt niet helemaal.
Al ben ik het er wel mee eens dat de synchromesh onwaarschijnlijk is omdat het de 4 is.
Ik poste eigenlijk enkel om te ontkrachten dat als het de synchromesh zou zijn het dan in alle versnellingen een ellende zou moeten zijn.

Een versnelling wordt op 2 manieren vastgehouden.
1 door de arretering in de bak - zeg maar een systeem met veertjes en kogeltjes welke de schakelstangen vast houden en voorkomen dat er 2 tegelijk worden ingeschakeld.
Deze arretering zorgt er dus voor dat de genoemde tandjes bij punt 2 mooi vrijlopen.
En dat de pook in de juiste positie blijft staan.

2 door de vorm van de tandjes welke de verbinding daadwerkelijk tot stand brengen.
Deze zullen normaal nooit slijten, ze worden nl. beschermd door de synchromesh.
Maar bij een slechte rijstijl (lees de hand op de pook houden onder het rijden) blijft de schakelring tegen het schuine kantje aanlopen wat de versnelling vasthoud zodat deze wegslijt.
De bak schakelt nu nog steeds normaal.
Maar bij loslaten van het gas of afremmen flikkert ie eruit.

Ik heb het een paar keer gezien, was wel bij een vrachtwagen.
Het enige wat dan rest is de betreffende onderdelen vervangen.

groet
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

V70R^2

Ja, lang geleden dat ik versnellingsbak theorie gehad heb ;D

Ik bedoelde ook ongeveer wat jij nu duidelijk neerzet, kan me enigsinds voorstellen dat wanneer die tandjes eenmaal (door druk op de pook te houden) versleten zijn ze ook uit de vernsnelling schieten.

Al lijkt mij een 4e versnelling niet een die dergelijk misbruik vaak zal zien, eenmaal op snelheid zit je toch of in de 5e versnelling of je wisseld de lagere versnellingen.

855GLTvincent

Wederom bedankt voor het meedenken!  ;D
Zojuist even het luchtfilterhuis losgehaald, om te zien wat de conditie was van de schakelbussen.
Het rubber van de horizontaal liggende bus is gescheurd, maar zit er nog wel omheen (een van de twee 'tussenstukjes' is stuk, waardoor er wat speling opzat). Even provisorisch opgevuld met een hard stukje rubber ertussen, en even proefgereden. Vooralsnog geen probleem. Morgen 40km woon-werk verkeer, eens kijken hoe dat bevalt nu er geen speling meer zit op de schakelbus.
Mocht dit het zijn, dan wil ik het wel maken natuurlijk. Ik houd jullie op de hoogte!

volvobug

Ik ga vast een voorraad busjes draaien  ;D

855GLTvincent

Hmm het lijkt het vooralsnog niet te zijn. Nog steeds gooit hij de auto uit de 4e versnelling.
Voelde het nu trouwens gebeuren terwijl ik de hand op de pook had, hij schoot echt met kracht terug naar vrij.
Volgende 'suspect': Zijn de schakelkabels ergens te stellen, en zo ja, waar?

PS Volvobug
Dank voor het aanbod. ik houd me aanbevolen voor een setje.

UserID6342

Bij de dealer en kosten ca 130.- de set... 14 dagen terug nog vervangen bij een V70