Toerental

Gestart door Otto, 07-02-2005 23:42:15

Vorige topic - Volgende topic

Otto

Als ik bij het optrekken door schakel blijft het toerental hoog tot dat ik de koppeling weer op laat komen. En dan heb ik het gas natuurlijk al lang los.
Toeren tal zat dus maar heel langzaam tot dat moment.
Waar kan dit aan liggen?
En wat is het gevolg? Hoger verbruik en een snel slijtende koppeling?

Rij nu twee maanden in de auto maar heb het nu pas in de gaten! Maar nu ik het weet zit ik toch wat onrustiger in de auto. En bij vol door trekken en op schakelen hapt de koppeling ook niet meer zo fijn, slipt heel even door.....    daar gaat mijn nacht rust, pieker pieker......:-\

Es geht darum die speed um die curve zu bringen!
( www.alfamici.com )

2.0keijzer

veel gehoorde 'klacht'; heeft te maken met emissie eisen, meeste 850-rijders zullen er aan gewend zijn. Mijn 2.0 doet het heel erg, maar die heeft waarschijnlijk een extra zwaar vliegwiel om nog wat koppel te produceren....

Edwin

Yep mijn doet het ook iets (+/- 500 rpm omhoog). Het gekke vind ik alleen dat je het alleen bij opschakelen/versnellen/accelereren doet. Bij terugschakelen doet ie het nooit bij mij.
Voordeel van het "hangen" vind ik dat ie het "planken" lekker snel oppakt en gelijk weer op het juiste doorplanktoerental zit!  ;D

gr. Edwin.  8)

Otto

OK het is dus niet zo vreemd. Is dat dan ook de reden dat ik altijd dacht dat al die 850's een automaat hebben...................

Schakelt inderdaad wel snel door ja. Zal een minime fractie van een seconde uitmaken maar toch ;D

Weet niemand of het gevolgen heeft voor de koppeling?
Es geht darum die speed um die curve zu bringen!
( www.alfamici.com )

dolledolly

Hallo,

eindelijk in het bezit van een prachtig exemplaar 850 T5 (waar zeker nog eea over zal volgen). Nu heb ik alleen hetzelfde probleem. Het lijkt of het gas heel traag reageert bij gas loslaten. Normaal gas los, koppeling in, schakelen, koppeling los, en gas. Dan klimt inderdaad het gas even.

Logische verklaring; als je dit probleem niet zou hebben kan je het volgende proberen (ook de truc om te schakelen zonder koppeling, maar dat doe ik m'n pracht niet aan). Gas constant houden, koppeling in, terugschakelen, koppeling los, houdt ongeveer hetzelfde toerental. Dat verklaart dus ook, dat het toerental iets stijgt.

Wil het wel verhelpen, en laat weten als het gelukt is.

Nadelen van dit euvel: Koppeling slipt meer, dus meer slijtage. En voor sommige mensen, tsja, slapeloze nachten.  ;D

Ik los het nu zo op als ik rustig rij (ja, heb em net), gas iets eerder los 1 a 2 sec. en daarna pas koppelen.

Ik hou jullie op de hoogte!!!

Greetz,
Ron
De invasie is begonnen...

reneetje

Doordat de meeste 850's nogal wat km's gelopen hebben en wordt er nogal wat rommel door de carteronluchting richting het gasklephuis en stationionair klep geblazen, aanslag van olie etc zorgt er zodanig voor dat het "klepje" niet meer zo soepel open en dicht gaat en blijft ie dus hangen met als gevolg en langszaam teruglopend toerental.

Bij het schoonmaken met injectiereiniger of een andere ontvetter(remmenreiniger) kun je die aanslag weghalen, let op spoeltje mag niet nat worden, stekker omhoog laten wijzen anders gaat ie kapot.
Druppie WD-40 erin en je probleem is waarschijnlijk opgelost...

Rene

dolledolly

OK, WD-40 heb ik liggen, en dat is meestal super spul. Kan eigenlijk voor mijn hoge druk turbootje ook geen probleem is, daar het eerst eea reinigt (gasklephuis) en daarna gewoon verbrandt. Er zitten geloof ik niet zulke stoffen in die mijn KATje slopen. Of heeft hier iemand andere ideëen/ervaringen???

Alvast bedankt!

dolledolly

Goed, heb van de week gasklephuis los gehad en schoon gemaakt. Zag er wel wat zwartig uit van binnen, maar niet om te zeggen totaal vervuild (heeft ook nog niet zo veel gelopen 136 dkm!!).

Dus netjes schoongemaakt en toen een stukje rijden en...
                                                                                                        ...geen verschil...

Totaal niet. Dus ... balen. En nu? Heeft iemand nog andere opties? Het irriteert mij toch redelijk.