Olie verbruik (opgelost!)

Gestart door thom-b, 02-04-2015 23:26:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thom-b

Hee forummers,

Ik heb in mijn bezit een 854 T5, tis een automaat, 2.3L met 15g turbo. Met pas ongeveer 238.000 km ervaring ;).
De volvo verbruikt dus best wel wat olie namelijk 1 liter op ongeveer 1200 kilometer met een normaal rij gedrag, de olie is gewoon 10W40 dus niet te dun.
Daarbij rookt de auto echt best wel wat (blauwe pluimen), bij een koude motor net na het starten en ook vooral als je met een warme motor eventjes stil staat/stationair draait en daarna weer iets gas geeft om weg te rijden dan is het een rook gordijn achter me... ;D niet helemaal de bedoeling :-[

de carterventilatie is een half jaartje geleden kompleet vervangen door een IPD kit, staat totaal geen carterdruk op het systeem (getest).

Olie en oliefilter is 1500 kilometer nog vervangen en ververst (daarvoor rookte hij ook al even erg).
De volvo heeft een downpipe met een lege kat maar dit zou geen verschil moeten geven lijkt mij?

Wat zou de verdere mogelijkheden zijn voor dit probleempje, want af en toe schaam je je er tog wel voor haha

Mvg, thom

The Demon

Klepsteelrubbers naar de eeuwige jachtvelden.

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

cornelis-b

Ik vind 1 liter op 1200 kilometer door alleen de klepsteelrubbers best erg veel qua verbruik dus verdenk de turbo ook in dit geval.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

)()()sT

Sowieso zal ie met cat bijna niet roken.
Ik had afgelopen najaar tijdelijk een catloze dp. onder de saffron en schaamde me kapot als ik voor een stoplicht of in de file stond.
Met de originele dp. rookt ie helemaal niet. Maar goed, van mijn blok zullen de kleptstelen ook wel droge rubbertjes hebben :)

Bouke

Ik verwacht toch ook de klepsteelrubbers eerder dan de turbo bij deze km stand, maar het kan ook een combinatie zijn natuurlijk  :eusa_shifty:

Broabander

Mijn oude (non-turbo) 850 deed tussen 1:500 en 1:1000 olieverbruik via de klepsteelrubbers dus zo uitzonderlijk is 1:1200 iig niet.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

devonius

#8
Het kan ook een versleten zuigerveer(veren) zijn. Dan loopt er olie langs de verbrandingskamer in, wat je vooral goed ziet in de file of een tijdje stationair draaien. Een flinke blauwe walm volgt. Maar dan zou je olieverbruik denk wel hoger liggen. Althans ik vulde na 2 tankbeurten de olie bij ( ook 2.3 t5) dus dat was ongeveer een liter op de 800 km. Dacht ook de klepsteelrubbers of turbo, achteraf bleken 2 zuigerveren heel erg versleten

Schnappi


devonius

De mijne had ook ergens in de 280 gelopen. Zou kunnen dat het de olieschraapveren waren.

Schnappi

motorflush van Forte proberen, heeft bij de mijne ook tot minder olie verbruik geleidt

heb nu 5w30 in zitten en olie blijft redelijk stabiel tot halverwege peilstok, alles wat er boven zit gooit ie er snel uit.

verbruik is nu ongeveer 1l/5000/6000

petrolhead2.5

Gezien de rookwolk, stationair draaien en iets gas geven is al voldoende om een dergelijk rookgordijn te laten ontstaan zijn in mijn optiek klepsteelrubbers hoofdverdachte.

Robert855

#13
Beetje late reactie wellicht, maar ik heb een jaar geleden de klepsteelrubbers van mijn R laten vervangen en sindsdien heb ik een olieverbruik van 1 op 6 a 7000. Dat was voorheen 1 op 1000. Ook ik heb wat olie aan de binnenkant van de turboslangen, maar dit is te verwaarlozen t.o.v. het verbruik door de klepsteelrubbers. Ik heb eventueel een goed adres in Groningen voor het vervangen hiervan bij Volvo specialist Kiers, heeft mij 1000 euro gekost incl vervangen van distributieset en multiriem incl spanrollen. laat ik er wel bijvertellen dat ik toen een beetje gematst ben met de uren, maar daar is hij altijd erg coulant mee.

Vulk

Citaat van: Robert855 op 02-05-2015 10:29:22
Beetje late reactie wellicht, maar ik heb een jaar geleden de klepsteelrubbers van mijn R laten vervangen en sindsdien heb ik een olieverbruik van 1 op 6 a 7000. Dat was voorheen 1 op 1000. Ook ik heb wat olie aan de binnenkant van de turboslangen, maar dit is te verwaarlozen t.o.v. het verbruik door de klepsteelrubbers. Ik heb eventueel een goed adres in Groningen voor het vervangen hiervan bij Volvo specialist Kiers, heeft mij 1000 euro gekost incl vervangen van distributieset en multiriem incl spanrollen. laat ik er wel bijvertellen dat ik toen een beetje gematst ben met de uren, maar daar is hij altijd erg coulant mee.

Welk verbruik had je voorheen? Rookte hij toen ook?