Start probleem > Brandstof pomp?

Gestart door Thom, 20-04-2015 02:06:41

Vorige topic - Volgende topic

Thom

Graag even jullie mening of mijn denk wijze klopt...

Gisteren nog heerlijk het halve land doorkruist op weg naar huis vanuit Zeeland, wil ik vandaag ordinair naar het werk en weigert de Volvo ineens...  :-\

De startmotor draait er levendig op los maar van aanslaan is geen sprake en het klinkt alsof er geen druppel benzine meer bij aan te pas komt...

Eerst relais 103 eruit getrokken, geopend en bekeken, alle solderingen zijn heel, als ik hem op de pennen meet en met de hand het contactje indruk verbind ie prima door.
Vervolgens even zonder kap terug gestoken en de sleutel omgedraaid en zie ik hem ook netjes inschakelen en even later weer afvallen.

Lijkt me dus dat die prima werkt... Vervolgens maar even onder het tapijt van de kofferbak gekeken en de stekker van de brandstofpomp opgezocht. Losgehaald, de meter erop en de sleutel omgedraaid en geeft enige tijd 12 volt en valt daarna weer af.
De stekker weer terug gezet en nog eens geprobeerd maar er lijkt geen enkel geluid van de pomp af te komen.

Mijn conclusie is dus dat de pomp er kennelijk mee opgehouden is, d'r staat nu 290k op de teller en geen idee of de pomp al eens vervangen is.

Maar even voor de zekerheid, ik heb hiermee toch niks over het hoofd gezien wat het ook nog kan zijn?
t'Is zo lullig als ik de pomp van de week vervang en tóch wat simpels over het hoofd gezien heb  :)

Alvast bedankt!

V70geRwin

Voorzichtig tikje op de pomp geven als deze spanning krijgt.
Wellicht wil die het nog even doen.

Ze gaan een keer en bijna 3 ton Is netjes.
Heb zelf ook een reserve in de schuur liggen.

Bostel

Op je brandstofrail zit aan de zijkant een 'ventiel' als bij een autoband. Als je pas hebt proberen te starten dan moet je dat pinnetje eens induwen, hier zou benzine onder druk moeten uitkomen als je brandstofpomp nog werkt.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

V70geRwin

Citaat van: Bostel op 20-04-2015 09:03:18
Op je brandstofrail zit aan de zijkant een 'ventiel' als bij een autoband. Als je pas hebt proberen te starten dan moet je dat pinnetje eens induwen, hier zou benzine onder druk moeten uitkomen als je brandstofpomp nog werkt.

Als je de pomp al niet hoort draaien dan weet ik de uitkomst al  :eusa_whistle:

Thom

Ik inmiddels ook, even geprobeerd net maar d'r komt geen drup benzine te voorschijn daar met het indrukken van het ventieltje...

Zegt genoeg over wat me te doen staat, dan kan het niks anders dan de pomp zijn dus  ;)

Thx !  ;D

RoelNL

Goed gedaan :eusa_clap:. Op naar de volgende klus, vervangen brandstofpomp.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Thom

De eerste klus wordt nu een paar fietsbanden oppompen ben ik bang  ;D

V70geRwin

Citaat van: Thom op 20-04-2015 11:57:31
De eerste klus wordt nu een paar fietsbanden oppompen ben ik bang  ;D

:eusa_clap:

RoelNL

Bostel

Citaat van: V70geRwin op 20-04-2015 09:44:12
Citaat van: Bostel op 20-04-2015 09:03:18

Als je de pomp al niet hoort draaien dan weet ik de uitkomst al  :eusa_whistle:
Inderdaad ja maar in mijn 850 heb ik mijn kapotte brandstofpomp vervangen door een walbro en die hoor je goed draaien.  Ik had geen idee hoe goed je een originele pomp hoort draaien.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

RoelNL

Niet alleen even voor het starten een klein beetje.

Thom

Helemaal stil, zelfs na afmaken van het blikken dekseltje is iig wel een goede richtlijn dat de zaak ermee op gehouden is...  ;)

Vanmiddag het pompje binnen gekregen en gelijk het spulletje eens even los gehaald.

Tenminste, dat 'even' duurde wat langer want de schroefring van de pomp zat múúr en muur vast, daar had ik niet zo op gerekend nadat ik hier zelf las dat mensen hem met de hand los draaide...  >:(
Met een schroevendraaier en een kleine hamer tikte ik alleen maar de randje van de dop af maar uiteindelijk héél wat proberen verder, bleek een grote platte vijl de oplossing te zijn.
In de uitsparing van de kofferbakbodem zitten twee kleine hapjes, daar kon ik de vijl tussen klemzetten tegen de randjes van de ring en had ik voldoende hefboom om hem ineens toch redelijk soepel los te kunnen draaien.

Toen ik op de keuken tafel het spul uit elkaar haalde verbaasde het me dat er toch al een zwarte Bosch pomp in de houder zat, ik meen gezien te hebben bij anderen dat een originele pomp namelijk zilverkleurig is?
Kennelijk is de pomp dus al eens vervangen en dat verklaard misschien ook waarom het zaakje zo muurvast zat.

Bij het verwisselen van de pomp viel eigenlijk nog iets veel gekkers op, 1 van de aansluitings draden heeft kennelijk niet zulk best contact gemaakt en is een keer goed heet geweest  :o

Iets om goed op te letten dus, want dat soort geknetter heb je toch liever niet in je brandstof tank...  ::)

Uiteindelijk was het snoertje nog iets in te korten en met de bijgeleverde nieuwe stekkertjes het zaakje weer netjes in elkaar gezet, vervolgens de pomp weer terug gezet en getest...

... en na het omdraaien van de sleutel klonk er weer wat zoemends uit de tank vandaan.  :eusa_clap: ;D

Het contact een paar keer uit- en ingeschakeld zodat de benzine het systeem weer rond gepompt was en (na over starten :() sloeg de auto in 1 keer als een zonnetje aan...  ;D

Eerdaags eens even kijken of het oude pompje nou echt de geest gegeven heeft, of dat slechte stuk bedrading de oorzaak geweest is want dan is het pompje misschiennog niet zo oud als dat ik had gedacht.

Maar nu morgen eerst maar weer met de auto naar het werk  ;D

Bedankt voor de hulp :)!

RoelNL

Goede oplossing en ook netjes gedaan :eusa_clap: