LPG keuring in België / (dealer/installateur)ervaring nét over de grens

Gestart door Prindle, 23-04-2015 09:43:58

Vorige topic - Volgende topic

Prindle

omdat de wet in B. maar wéér eens veranderde in 2013 ( lees: er moest meer inkomen  worden)  moeten alle LPG installaties voor 5-5-2015 gepasseerd zijn langs een erkend keuringsstation om gastank (intern of extern) te laten testen. Dit in samenwerking met -nog maar eens- een ander extern en onafhankelijk test-& certificatie bedrijf.
(Kwestie van de zaken duur en ingewikkeld te maken, kan dat tellen natuurlijk.)

In mijn geval moet de auto voor 4-5-2015 naar de jaarlijkse controle en de gasinstallatie is OK tot 5-5-2015 volgens de certificaten . Dus -zou je denken- ga je keurig voor de 4de naar de keuring en schuift alles een jaartje op... NOT! je voertuig wordt maar gekeurd tot de vervaldag van de gasinstallatie. Let dus op voor je naar de keuring gaat dat je gasinstallatie ook voor die datum weer in orde is . Ander zou je de volle pot betalen voor een goede auto en een goedkeuring van welgeteld 1 dag!  Niemand die je dat vertellen zal!

De erkende gasinstallateurs zitten met wachtlijsten tot vér in mei en bij de gemiddelde ben je je auto ( mede door de wachtlijsten en de bulk werk die ze 'schijnen' te hebben) makkelijk een week kwijt; ( uitbouw tank, druktesten, herinbouw...)

Gevolg is dan dat je té laat bent op de jaarlijkse keuring, je niet in orde bent met je verzekering en je een boete zal mogen dokken op het keuringsstation.

Na stad en land te hebben afgebeld, kon ik terecht in Genk ( bij Autogas Genk ) die wél vlot konden helpen en uitbouw voorzagen binnen een uur en nadien zouden bellen als de tank weer gekeurd was en kon worden ingebouwd.
Super! en het werd nog beter :-)
De dag van de afspraak bleek dat één en ander in één dag kon worden geklaard inclusief de keuring door de externe certificatie instantie door BTV http://www.btvcontrol.be/nl/bestel-een-controle/p/detail/epc-energieprestatiecertificaat?gclid=CMX7q9T2i8UCFQLlwgodM2kAqA ! Helemaal super.
...en het werd nog beter!  ( bijna te mooi om waar te zijn)

bij het afrekenen bleek namelijk dat ze zich keurig aan de gemaakte afspraak hielden en nog bijna 25% onder de maximaal aangegeven prijs zaten: 210 euro als totaal bedrag.
( in vergelijking waren me prijzen opgegeven van 300 tot 450 euro gaande van Erpe-Mere, Eeklo, Geel, ...)

dus... aanrader!

(en oh ja ze hebben ook velgen en banden)

doe er je voordeel mee :-)
groetjes R.

na een pracht van een 850 GLT 2.5 20 V , nu een V70R classic handgeschakeld, S60R inlaatstuk mét RIP kit, 19" R wielen LPG en -als het goed is - +280pk, 3" rvs downpipe met racekat en Remus uitlaat

jortg

Ik kan op internet niets vinden over deze nieuwe regelgeving. Waar staat dit dan beschreven?

Prindle

na een pracht van een 850 GLT 2.5 20 V , nu een V70R classic handgeschakeld, S60R inlaatstuk mét RIP kit, 19" R wielen LPG en -als het goed is - +280pk, 3" rvs downpipe met racekat en Remus uitlaat

jortg

Wat ik hieruit begrijp is dat de geldigheid van de keuring van de tank verkort wordt naar 15 naar 10 jaar wanneer binnen ingebouwd. Ik begreep uit je post dat alle lpg wagens voor een bepaalde datum herkeurd dienden te worden.
In mijn ogen enkel de tanks van wagens die door verkorting herkeurd dienen te worden.

Ludo

Ja klopt, 10 Jaar voor de verkorte periode.
6 jaar voor de latere.

Ik heb ze begin van deze maand al gekeurd.

jortg

Dus bij inbouwtank: Kijken wat laatste keuringsdatum is + 10 jaar?

Ik lees dat de 6 jaar enkel is voor onderbouw tanks.

Prindle

klopt gedeeltelijk: laatste keuringsdatum voor 5-5-2015 en dan inderdaad 10 jaar voor inbouwtanks en 6 jaar voor 'buiten' tanks.
Maar hoe dan ook kom je -volgens mij- langs de kassa in 2015.

Ludo

Zoals ik het begrepen heb, is het nu 6 jaar voor alle tanks.
Tanks die eerst een geldigheid hadden van +15 jaar, gaan nu naar 10 jaar.
Logica.  ???

Volgens de richtlijnen van 2013 moesten de leidingen ook vervangen te worden.
Dat is nu ook weer veranderd, enkel de vulleiding moet vervangen worden.

Prindle

zowieso 6 jaar voor alle tanks en 4 jaar extra ( dus 10) voor de interne tanks ( lijden minder en niet onderhevig aan 'extreme weersomstandigheden' of mogelijke impact van buitenaf ( stenen, ...)

(De logica is idd vér te zoeken: de vulleiding 'moet' vervangen worden -door de installateur uiteraard- maar als die besluit gewoon weer aan te koppelen na inspectie is dat ook OK. De tank wordt gekeurd door een extern bedrijf ( bij mij BTV via de erkende gasboer) én de erkende installateur tekent af voor de veiligheid van de installatie.
Ook zoiets : de externe keuringsdienst 'slaat' mechanisch ' (lees: met een hamer en stiften!) een nummer in de tank, maar bij mij op een onleesbare plaats -want de keuringsfirma weet immers niet hoe de tank zal worden geplaatst- en dit nummer is dus helaas NIET leesbaar of uit te lezen op het autokeuringscentrum. Autogas Genk er achteraan en nu heeft BTV een extra gecertifieerde sticker op de tank geplaatst om aan te duiden dat er wél een nummer op  de tank zit, maar dat men dat niet zal kunnen vinden of men zou de de tank moeten demonteren. Dat gegeven moet dan ook weer op de papieren certificaten staan genoteerd ( en gecertifieerd :-)
Inderdaad LOGICA?)