Bakwissel 850R naar V70R en single mass vliegwiel

Gestart door Lukaz, 26-04-2015 21:55:48

Vorige topic - Volgende topic

Lukaz

Omdat ik vermoed dat mijn 850R M59 bak de geest gaat geven en ik nog een V70R M59 met 'hydraulisch' druklager heb liggen de volgende vraag:
Zijn deze bakken uitwisselbaar en wat heb ik nodig voor die wissel?
Ik neem aan dat de bediening aangepast moet worden maar misschien is er meer.
Ik kon hierover nog niets vinden op het forum dus daarom: heeft iemand ervaring?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties! Groet, Gerko.

PS: heeft iemand nog een 850R single mass vliegwiel voor me?

Piet

Met bak en al is het type koppeling met hydraulisch druklager sowieso uitwisselbaar. Je moet dan de hele hydraulische leiding vanaf de hoofdkoppelingscilinder mee uitwisselen.

Lukaz

Dank voor je reactie Piet.
Weet jij toevallig ook het(de) nummer(s) van de te vervangen leiding?
Info via anderen uiteraard ook welkom.
Groet, Gerko.

Lukaz

Ludo,
Mijn dank is groot!

Meteen nog een vraag:
Bestaat er verschil tussen een (single mass) T5 en een R vliegwiel?
Ik krijg sterk het gevoel dat ze (benzinemotoren) allemaal hetzelfde zijn, klopt dat?
Groet, Gerko

Ludo

Volgens mij zijn de vliegwielen van de turbo's allemaal hetzelfde.
Onderdeelnummer 9454774.

Dus verschil tussen NA en turbo motoren!.

Miyel

Ik heb ook een m59 uit een v70 liggen voor inbouw in een 850. Enige wat ik volgens de verkoper hoef aan te passen is een gat boren voor het 'kogelgewricht' van de hefboom/vork. (maar ik behoud de oude R koppeling)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Piet

Citaat van: Miyel op 27-04-2015 19:55:57
Ik heb ook een m59 uit een v70 liggen voor inbouw in een 850. Enige wat ik volgens de verkoper hoef aan te passen is een gat boren voor het 'kogelgewricht' van de hefboom/vork. (maar ik behoud de oude R koppeling)

Ja, maar topicstarter wilt het nieuwere type hydraulisch druklager gaan gebruiken.
Wat ik overigens ook zou dan ipv een gat te boren.

Voor exploded views met onderdeelnummers is trouwens www.volvopartswebstore.com een handige site.

Miyel

Citaat van: Piet op 27-04-2015 23:49:29
Ja, maar topicstarter wilt het nieuwere type hydraulisch druklager gaan gebruiken.
Wat ik overigens ook zou dan ipv een gat te boren.

Ik begreep al zoiets. Ik kan bovendien ook nog 'om' naar hydraulisch druklager.
Wat zijn de voordelen t.o.v. het oude systeem, en zijn de kosten het waard?
Past dit druklager ook op een 850 R-koppeling, maw past een R-koppeling in een V70R of is een origineel V70R fwd koppeling uit 98 nog weer beter dan een R-koppeling?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Lukaz

Dank voor ieders reactie.

Vraag aan Ludo:
Ik zie bij de vliegwielen in www.volvopartswebstore.com (dankjewel Piet) twee vliegwielen staan.
9454774 zoals jij opgeeft en 9454772.
Wat is het verschil?

@Miyel:
Voor zover ik weet zijn de koppelingen allebei ongeveer even sterk, als het allebei maar R-koppelingen zijn.
Ik weet intussen ook dat er verschil in dikte is, tussen het pakket (vooral drukgroep) van een 850R en van een V70R.
De drukgroep van een V70R is iets dunner.
Als je dus een 850R-drukgroep in een V70R-bak plaatst, loop je de kans dat het hydraulisch druklager mee blijft draaien ondanks dat de kopeling "los" is. Gevolg: binnen de kortste keren is je druklager vernield.
Als je dus een V70R bak plaatst moet er eigenlijk ook een V70R drukgroep in, als je het hydraulisch druklager wilt gebruiken.
Hoe dat zit bij ombouw naar een gaffel durf ik niet te zeggen.
Ik begrijp dat het de hoogte van de kogel in kunt stellen en dus de vrije ruimte bij het druklager.
Ik hoop dat ik je hier mee help.

Dan nog een vraag forumbreed: Heeft iemand nog een vliegwiel (turbo) voor me?
Groet, Gerko.

leons850

Ik rij gewoon met een 850R plaat met drukgroep samen met enkel massa vliegwiel en hydraulisch lager. Bak is een m56 van een S70 T5.

Gaat prima en past gewoon.
Van Johann begrepen dat deze drukgroepen de zelfde dikte zijn en je ze dus gewoon kan uitwisselen zolang je maar het vliegwiel bij de koppeling houd.

Ik weet niet waar de info vandaan komt dat de drukgroepen andere diktes hebben?

Bij mij wel alles origineel volvo
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

UserID6342

Citaat van: leons850 op 28-04-2015 10:59:46

Wat dacht je van: "omdat het gewoon bewezen zo is ?"  Een drukgroep van een singlemass vliegwiel en hydraulisch intern lager is lager als die van een singlemass vliegwiel en manueel lager.  Op hetzelfde vliegwiel gebaseerd....

Maar eigenlijk bevestig je met je eigen schrijven het verhaal al !  Zolang je het vliegwiel maar bij de koppeling houd...  Nu weet ik dus niet of er verschil zit in de vliegwielen, maar volgens mij zijn die gelijk aan elkaar (de singlemass)

Mvh

Ja zijn qua afmetingen gelijk. Alleen kan er verschil zitten in de nokjes voor de krukassensor. Je hebt ze met nokjes en met gaten.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

Ludo

9454772 is niet voor een turbo.

Ook ik rij net zoals Leon met een bak van een V70 met hydraulisch druklager en R koppeling.
Vliegwiel is gewoon blijven zitten.

leons850

Citaat van: Dirk342 op 28-04-2015 11:25:19
Citaat van: leons850 op 28-04-2015 10:59:46

Wat dacht je van: "omdat het gewoon bewezen zo is ?"  Een drukgroep van een singlemass vliegwiel en hydraulisch intern lager is lager als die van een singlemass vliegwiel en manueel lager.  Op hetzelfde vliegwiel gebaseerd....

Maar eigenlijk bevestig je met je eigen schrijven het verhaal al !  Zolang je het vliegwiel maar bij de koppeling houd...  Nu weet ik dus niet of er verschil zit in de vliegwielen, maar volgens mij zijn die gelijk aan elkaar (de singlemass)

Maar dit gaat ook niet om het zelfde vliegwiel want een turbo is in de x70 altijd dubbel massa en op 850 enkel.

Daarom zit het verschil ook in de dikte van het vliegwiel (Enkel massa dubbel massa)
dit kon ik mooi zien toen ze naast elkaar op een vlakke werkbank lagen (enkel en dubbel massa).
drukgroepen maken niet uit. Nu heb ik deze niet vergeleken omdat de 1 van een X70 T5 was ander 850R.

Maar om niet langs elkaar heen te praten. ;)
Zolang je maar het vliegwiel bij de koppeling houd.

Wat martijn bedoelt is een eerste generatie vliegwiel (enkel massa) maar die is in dikte weer gelijk aan zn iets jongere broertje (ook enkel massa) hier voor kun je ook gewoon plus en min omdraaien van de krukassensor.

Betekend het dan wel dat het vliegwiel van een non turbo smaller is dan die van een turbo? Dat weer ik dus niet.

Maar zoals ik hier boven al schreef en Ludo bevestigd, het kan prima.

Edit: ts heeft in de titel ook al staan dat hij naar enkel massa wil, daarom schreef ik ook meteen dat het past met vliegwiel en koppeling van de 850.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein