Electrische raambediening 850

Gestart door Silverarrow, 30-04-2015 10:37:20

Vorige topic - Volgende topic

Silverarrow

Sinds kort hapert de raambediening in m'n 850. Het raam aan de bestuurderskant gaat normaal naar beneden, maar wanneer ik de ruit weer dicht wil hebben reageert de knop 9 van de 10 keer niet. Met een beetje uitproberen heb ik uitgevonden dat wanneer je de knop op een specifieke plek in drukt, de ruit 9 van de 10 keer wel werkte. Helaas was die oplossing van korte duur en zit ik nu weer in de oude situatie. De rest van de knoppen werkt gewoon 100%.

Gezien de symptomen lijkt het erop dat de fout in het raambedieningspaneel zit, maar aangezien het hele paneel door een nieuwe vervangen een duur geintje is, wil ik het eerst op een andere manier proberen. Is er iemand op het forum die dit problem kent of weet er iemand of ik de module uit elkaar kan draaien en het probleem zo op kan lossen?

maruska

zoals al in je pb box staat, je kunt de unit openhalen,. de knoppen zijn niet eruit te halen, maar wel onder de schakelaar schoon te maken. er zit een balletje in met een soort van wig, die de schakeling maakt. haal de unit eruit, maak voorzichtig de schakelaar open, en service hem. wellicht is het hier mee verholpen. kijk gelijk naar de soldeer verbindingen. hoewel deze erg dik zijn opgezet, kan er wel eens een van mindere/kapotte kwaliteit zijn. dan druk je bij die 1/10 keren precies goed op de contacten.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Silverarrow

Bedankt, klinkt als een klus die inderdaad goed te doen is. Met de unit eruit halen bedoel je het complete paneel of kan ik de plastic schakelaar van het paneel af lichten (bijv. met een schroevedraaier)?

Edit: Zojuist dit stuk gevonden, zekering 37 eruit en dan:

"Rock the offending switch in one direction and pry the plastic "rocking"
part off with a screwdriver. I use an Swiss Army knife for this as the
corners are rounded and it doesn't mark the plastic. Then inside you'll
see 2 ball bearings (they may stay in the posts on the rocker removed in
step 1) and 2 contact strips. Remove these 4 bits and clean the
contacts. Clean the contacts now visible on the bottom of the switch.
Replace the contact strips and set the ball bearing down in the center
of them. Note there are springs inside the posts on the rocker, snap
the rocker in place making sure the posts land on top of the ball
bearings.
"

Precies zoals je al aangaf :).

Silverarrow

Gelukt :eusa_dance:, 't was binnen 10 minuten geklaard en de schakelaar werkt weer perfect. Een paar tips voor degene die dit ook wil gaan doen:

- De contact strips hoef je niet te vervangen, gewoon alle contactpunten schoon krassen en poetsen met 96% alcohol van de drogist.
- Gebruik bij het lichten van de schakelaar een stuk stof zodat je de kunststof plaat niet beschadigt.
- De clips waar de schakelaar mee vast zit zijn erg dun en breekbaar, probeer de schakelaar zo recht mogelijk naar boven te lichten.

Dennis1974

En anders staan er nog genoeg op de autosloop waar je voor een euro of 2 zo'n unit uit een sloper kan halen ;)

Anyway.....handige tips om het zo bij je eigen paneel op te lossen..top

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;