Reactiestangetjes monteren

Gestart door 855T5+, 04-05-2015 22:38:41

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Het is mogelijk dat ik toch iets verkeerd gedaan heb bij het monteren van de reactiestangetjes vorige week vrijdag. Na montage en divers korte ritjes, plus een extra vastzetactie van alle bouten aan de voorveerpoten op zaterdag (zie mn webblog), ben ik met goed gemoed vertrokken met een volle auto mensen naar vakantie in Duitsland, 700km verderop, afgelopen zondag. Vlak voor LPG tanken in Venlo begint er van onderenvoren luid geknak, ogenschijnlijk van beide kanten in de buurt van de veervoorpoten te komen en is niet meer opgehouden (bij inveren, niet of nauwelijks op de snelweg). Toch besloten door te rijden. Het geluid was/is vergelijkbaar met het vervangen stangetje, maar nu veel prominenter/duidelijker hoorbaar...

Graag verneem ik hoe je eigenlijk reactiestangetjes in detail moet monteren, wat de beste manier is en hoeveel Nm ik moet toepassen, zodat ik dat wellicht hier al ter plekke in Duitsland kan controleren, mits ik gereedschap kan vinden, want dat heb ik niet bij me natuurlijk, anders pas bij thuiskomst.

Bedankt bij voorbaat!
Volvo: Mutatis Mutandis

RoelNL

Gewoon beide voorbanden van de grond en dan kun je zo monteren komt er ook geen spanning op te staan. Gewoon heel goed vast zetten met een ratel dat heb ik ook gedaan en dat gaat prima. Wel zorgen dat de achterkant niet gaat meedraaien maar dat spreekt voor zich.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Bouke

Net wat Roel zegt pootjes van de grond, dan sleutel(15?) en ik dacht torx 30 om het mee draaien te voorkomen. Alles vast draaien en vast is vast. Meer is het niet. Mocht het dat niet zijn kijk dan evt nog of je kruismoeren bovenop je veerpoten wel goed strak zitten. De bovenste moer losmaken en die dop er af en je kan het controleren, dit wel doen als de auto op de grond staat.

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R