13 inch velg voor oude aanhanger gezocht

Gestart door Jan_D., 20-05-2015 20:11:45

Vorige topic - Volgende topic

Jan_D.

Voor mijn ruim 40 jaar oude boottrailertje ben ik al een tijd op zoek naar een reservewiel. Tot nu toe heb ik al meer dan tien sloperijen bezocht, maar zonder succes. Het merk van de boottrailer is "Wijko", naaf merk AZG of MAHT. Het gaat om een 13 inch , vijf gaats velg. Het centergat is 95 mm of 3 3/4 inch, de steek is 135 mm / 5,5 inch. De wielbouten op de naaf zijn 15 mm dik. De veld heeft geen offset; volgens info bij de sloperijen zaten deze wielen wel onder langzaam verkeer transportkarren zoals die bij bedrijven worden gebruikt. Misschien ook onder de oude zogenaamde Pipokarren / oude schaftwagens. Ik heb wel een 15 inch versie gezien onder zo'n soort kar, maar dat wiel was niet te koop en zou ook niet onder de spatborden passen. (Al is daar eventueel wel wat aan te doen)
Wie heeft nog zo'n velg liggen of heeft een tip?
Alvast bedankt!!

Kapitein Haak

Je zou eens een poging kunnen wagen bij een schrootboer.
Ik zie bij ons ook regelmatig zulke attributen op de hoop belanden.

Succes ;)
Wat nou downsizen...... Groet, Jef

BBS

Trailerplus.nl misschien een idee?
Kun je ook voor relatief weinig een andere as onder schroeven met een gangbare maat wielen....
Volvoloos....

Jan_D.

Oud ijzerhandel had ik ook al bedacht: hoe netter de sloper, des te nieuwer de spullen. Ik was vandaag dus een stel "ouderwetse"bedrijven langs gegaan waar je nog echt door de olie- en koelvloeistof loopt. Ook daar dus nog niets.
Een andere as heb ik naar gekeken maar dat is niet zo eenvoudig: de as is niet recht maar heeft een een paar knikken waar de kiel van het bootje tussen hangt. Bij een rechte torsie as zou de boot veel hoger moeten komen en dan moet ik ook de contramallen en steunen waarop de boot rust aanpassen. Misschien is het vervangen van de aseinden wel een oplossing. Ik zal dat aan de techneuten in de vriendenkring voorleggen.
Een los wiel is -als het te vinden is- lekker eenvoudig. Dank voor de tips!

Bouke

Ben je al eens bij een aanhangwagenboer geweest. Vaak verkopen ze velgen met band en dat is meestal goedkoper dan een losse band. Waarschijnlijk is er voor jou ook zoiets en anders idd een andere as met een standaard maat velg er onder knopen. Dat is niet eens zo veel werk.

MVeldhuis