Cylinder 4 ontsteekt niet, alles lijkt wel te kloppen

Gestart door veneficus, 21-05-2015 13:29:04

Vorige topic - Volgende topic

Bouke

V70R^2

Heeft 5 penbobine's, dus geen bougiekabels.

Mooie wagen, dit weekend komt mij niet gelegen. Misschien dat wanneer er nog geen interesse is ik met een week of 2-3 een keertje kom kijken. Zo'n cabrio staat wel leuk bij de R'en :)

Prijs is wel realistisch als het probleem niet inhoud dat het blok open moet.

Bouke

Weet ik maar ik bedoel de kabels naar de bobines ;) die zijn ook wel eens gaar. Bij mijn auto was er ook een redelijk gaar.

Bouke

Bouke

V70R^2

dat is natuurlijk mogelijk, maar geloof dat de auto goede vonk gaf?

in ieder geval de moeite even alles na te lopen.

glenfiddich1983

Citaat van: Bouke op 21-05-2015 20:17:30
Weet ik maar ik bedoel de kabels naar de bobines ;) die zijn ook wel eens gaar. Bij mijn auto was er ook een redelijk gaar.

Precies, daarom suggereerde ik ook al om bobines en draden eens door te wisselen en kijken of het probleem mee verhuist. Of kan je die bobinedraden niet loshalen en onderling afzonderlijk verwisselen?

Citaat van: V70R^2 op 21-05-2015 20:23:36
dat is natuurlijk mogelijk, maar geloof dat de auto goede vonk gaf?

in ieder geval de moeite even alles na te lopen.

Iets wat slecht contact maakt, kan zo op het oog wel spanning geven maar toch in de praktijk als het op het precieze aankomt niet goed functioneren.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

veneficus

Citaat van: glenfiddich1983 op 21-05-2015 20:48:15
Iets wat slecht contact maakt, kan zo op het oog wel spanning geven maar toch in de praktijk als het op het precieze aankomt niet goed functioneren.

Dat klopt, maar ik zou verwachten dat de auto op basis van stroomverbruik weet of de bougie een goede vonkt, en dan zou ik wel een error verwachten...

Bovendien hebben ze wel gecheckt of ze in bedrijf vonken.

:(

Bouke

Nee je kan niet uitwisselen ivm ontstekingstijdstip ;)  wel de bobines om die uit te sluiten. Als het niet bougies is( die zijn nieuw begreep ik) en niet de bobine , dan zit het in de bekabeling of evt nog  de injectoren wisselen om te kijken of het probleem verschuift. Je zou die ziezo ultrasoon kunnen reinigen, dat is altijd goed. Kijk ook je stekkers van je injectoren na of ze goed geklikt zitten.

glenfiddich1983

Citaat van: Bouke op 21-05-2015 22:01:34
Nee je kan niet uitwisselen ivm ontstekingstijdstip ;)  wel de bobines om die uit te sluiten. Als het niet bougies is( die zijn nieuw begreep ik) en niet de bobine , dan zit het in de bekabeling of evt nog  de injectoren wisselen om te kijken of het probleem verschuift. Je zou die ziezo ultrasoon kunnen reinigen, dat is altijd goed. Kijk ook je stekkers van je injectoren na of ze goed geklikt zitten.

Maar kan je die draden ook niet, om even te testen, onderling verwisselen?
Dan niet zodat de aansluiting voor bobine 1 naar bobine 2 gaat, maar dat je de kabel tussen aansluiting 1 en bobine 1 verwisselt bijvoorbeeld even tussen aansluiting 2 en bobine 2 zet, enzovoort.

Als het nog te volgen is :P

Misschien dat die kabels ongelijke lengte hebben net zoals "gewone" bougiekabels, maar doet die lengte voor het tijdstip dan zó veel dat je het ook niet even kort kan uittesten?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70geRwin

Citaat van: glenfiddich1983 op 21-05-2015 22:09:45
Citaat van: Bouke op 21-05-2015 22:01:34

Maar kan je die draden ook niet, om even te testen, onderling verwisselen?
Dan niet zodat de aansluiting voor bobine 1 naar bobine 2 gaat, maar dat je de kabel tussen aansluiting 1 en bobine 1 verwisselt bijvoorbeeld even tussen aansluiting 2 en bobine 2 zet, enzovoort.

Als het nog te volgen is :P

Misschien dat die kabels ongelijke lengte hebben net zoals "gewone" bougiekabels, maar doet die lengte voor het tijdstip dan zó veel dat je het ook niet even kort kan uittesten?

de afstand maakt voor de vonk niet uit maar wel of je ze aan elkaar kan knopen of niet.
kabelboompjes zijn strak op maat omdat je anders lussen krijgt.

injector zou ik zeker nog even proberen te bekijken als mogelijke oorzaak.

Bouke

Tijdstip van ontsteking en inspuiting word in de ecu geregeld samen met je nokkenas. Dus als je 1 met 2 wisselt heb je bijv wel een vonk maar geen benzine. Omdat 1 zeg maar moet vonken en 2 net met bijv een inlaat slag of een uitlaatslag moet doen en dan kan je dus niet zien of het aan de kabel licht. Correct if i'm wrong.

RoelNL

Bobines kunnen onderling gewisseld worden, aan een kabelboom valt weinig te sleutelen, omwisselen van kabels gaat ook niet omdat het op maat gemaakt is en je plek 2 niet naar 3 kan verhuizen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

veneficus

De kabelboom is inderdaad moeilijk te checken.

Injectoren zijn gedemonteerd en gecheckt.

V70geRwin

Citaat van: veneficus op 22-05-2015 07:32:51
De kabelboom is inderdaad moeilijk te checken.

Injectoren zijn gedemonteerd en gecheckt.

Sproeibeeld en opbrengst getest?
Verwisseld van cylinder om te kijken of het probleem mee verhuist?