Cylinder 4 ontsteekt niet, alles lijkt wel te kloppen

Gestart door veneficus, 21-05-2015 13:29:04

Vorige topic - Volgende topic

veneficus

Ik heb dezelfde symptomen als op dit topic, maar de oplossing werkt niet.

Ook ik heb een onregelmatig lopende motor, die na korte tijd de melding gaf (OBDII) "Cylinder 4 misfire". Ik had al een tijdje de bougies niet vervangen, dus die heb ik meteen maar besteld en alle 5 vervangen. Bij het vervangen bleek van bougie nummer 4 de electrode afgebroken te zijn, dus logisch dat 'ie het niet deed. Maar ook na het vervangen van de bougie kwam de error terug.
Omdat ik ook koelvloeistoflekkage had, heb ik 'm vandaag naar de garage gebracht:

- bobine vervangen
- bobines van andere cylinders nagelopen
- compressietest
- injectierail gecontroleerd
- luchttoevoer klopt

Conclusie: hij krijgt brandstof, lucht, compressie en een vonk, maar hij lijkt niet te ontbranden (bougie blijft schoon). Op dit moment is de errorcode wel weg, terwijl hij nog niet lekker loopt.

Bij de garage weten ze het ook niet meer, en we hebben er niet heel veel zin in om de hele motor open te halen om het probleem te zoeken.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Als ik het niet kan fixen moet 'ie toch echt weg  :'(  (en de inruilwaarde van een auto met kapotte motor is ook niet heel hoog)

V70R^2

Die koelvloeistoflekkage, wat was dat precies? Voordat je nog meer vervangt zeker zijn dat er geen andere problemen spelen, een lekker koppakking bijv. ?

veneficus

Die lekkage hebben ze opgespoord, dat zit in één van de slangen naar het schutbord, voor de interieurverwarming. Overigens is de rest van het koelsysteem intussen bijna allemaal al vervangen. Begin dit jaar de radiateur en de grote slang onderin en anderhalve maand geleden de interieurverwarming zelf. Dus ik ben intussen wel een beetje klaar met de problemen van het koelsysteem  ::)

glenfiddich1983

Is er geverifieerd dat die bobine inderdaad vonkt? Krijgt hij daartoe wel het signaal (aansturing, bedrading)?

Eventueel bobines/draden verwisselen om even te kijken of het probleem "meeverhuist" naar de andere cilinder?

En de compressietest is gedaan, maar hoe en met welke uitslagen?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70R^2

Dat koelsysteem, zoveel in korte tijd dat het achter elkaar begeeft, staat er geen te hoge druk op het systeem (keiharde koelslang na een ritje)?

Ben ook wel benieuwd naar de uitslag en methode van compressie meten.

Goeie tip om even de pen bobine's te wisselen, en zo te kijken of het probleem mee verhuist.

Als je blok open moet/ kop eraf is dat in principe een eenvoudige maar arbeidsintensieve klus, hoeft absoluut niet te kosten wat een dealer/garage ervoor vraagt. (Ik en vele anderen op het forum doen dat wel voor een kleine vergoeding mocht het zover moeten komen, vermoed dat dit niet nodig zal zijn).

veneficus

Uitslagen van de test weet ik niet, maar volgens de garage normaal.

Ze hebben een nieuwe bobine gepakt en elke cilinder getest met de nieuwe bobine, om te kijken of de andere cilinders het wel normaal doen (omdat hij dus in z'n geheel niet lekker loopt).

Ik weet niet hoe ze het getest hebben, maar mij werd verteld dat alle bougies wel vonken tijdens normaal bedrijf. Overigens is er geen enkele foutcode, en die zou hij volgens wel moeten geven wanneer er geen vonk getrokken word (zou door de computer te zien moeten zijn door het stroomverbruik).

Te hoge druk op het koelsysteem lijkt me sterk. De eerdere problemen waren redelijk te wijten aan ouderdom (1999, originele onderdelen). Bovendien wordt de druk op het koelsysteem puur bepaald door de temperatuur (indien het overdrukventiel in de dop van het tankje goed werkt), en die loopt niet op.

RoelNL

Om welk type motor gaat het? Vraag de garage ook maar om de waardes van de compressie test want die hebben ze ongetwijfeld opgeschreven want als er geen compressie kan er ook niks ontbranden al zouden zie ongetwijdeld hebben goed gevonden anders hadden ze je het wel gezegd.

Je kan zelf ook even kijken door de bobine los te halen en de bougie eruit te nemen en terug in de bobine stoppen en kijken wat er gebeurd, je kan dan zelf ook gelijk zien of er inderdaad brandstof in de cilinder zit en ook goed zien of de bougie vonkt.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

veneficus

Citaat van: RoelNL op 21-05-2015 14:49:44
Om welk type motor gaat het? Vraag de garage ook maar om de waardes van de compressie test want die hebben ze ongetwijfeld opgeschreven want als er geen compressie kan er ook niks ontbranden al zouden zie ongetwijdeld hebben goed gevonden anders hadden ze je het wel gezegd.

Je kan zelf ook even kijken door de bobine los te halen en de bougie eruit te nemen en terug in de bobine stoppen en kijken wat er gebeurd, je kan dan zelf ook gelijk zien of er inderdaad brandstof in de cilinder zit en ook goed zien of de bougie vonkt.

Het is de 5 cilinder 2.0 turbo (B5204T volgens mij). Nogmaals, compressie is gecheckt, maar ik weet de waardes niet. En ik heb aardig wat vertrouwen in mijn huidige garage, dus ik geloof wel dat ze dat goed gecheckt hebben.

Hoe bedoel je bougie eruit nemen en terug in de bobine stoppen, kijken wat er gebeurd? Bedoel je eruit halen en dan de motor laten draaien? Kan dat zomaar (ik heb nooit overwogen om de motor te laten draaien met open cilinder)?

RoelNL

Ja dat kan gewoon heb ik bij mijn eigen auto ook een keer gedaan, je moet iemand anders laten starten en de bobine met bougie in de buurt van ijzer houden dan kan het uberhaupt niet mis gaan, ga wel zo staan dat je de vonk goed kan zien. Je krijgt waarschijnlijk wel een foutcode maar dat is niet erg omdat je weet wat er mis is.

Een heel andere mogelijkheid van beroerd lopen zou misschien iets met je distributie te maken kunnen hebben omdat deze misschien niet helemaal correct op tijd staat.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

glenfiddich1983

Citaat van: veneficus op 21-05-2015 15:30:03
Citaat van: RoelNL op 21-05-2015 14:49:44

Het is de 5 cilinder 2.0 turbo (B5204T volgens mij). Nogmaals, compressie is gecheckt, maar ik weet de waardes niet. En ik heb aardig wat vertrouwen in mijn huidige garage, dus ik geloof wel dat ze dat goed gecheckt hebben.

Hoe bedoel je bougie eruit nemen en terug in de bobine stoppen, kijken wat er gebeurd? Bedoel je eruit halen en dan de motor laten draaien? Kan dat zomaar (ik heb nooit overwogen om de motor te laten draaien met open cilinder)?

Even een zijspoortje, zie dat je ook uit Groningen komt, welke garage ga je heen eigenlijk?

veneficus

@glenfiddich1983 Ik ga naar Autohûs in Haren.

Ik heb m net opgehaald en nog wat meer overlegd.

1) De compressietest laat over alle cilinders 11-12 bar zien. Lijkt dus ok.
2) Als hij wél brandstof inspuit (doet ie) en niet verbrand (check) dan zou de bougie zeiknat moeten zijn. Hij is wel vochtig, maar niet zo nat als ze zouden verwachten.

De huidige theorie is dat het afgebroken stukje van de bougie bij de inlaatklep van de brandstof langs is gegaan, en die stang op één of andere manier heeft beschadigd, waardoor de inlaatklep van de brandstof niet (helemaal) opengaat. Dat kan verklaren waarom de inspuiting in principe wel werkt (hij levert brandstof), maar toch niet verbrand. Het klopt ook met dat er blijkbaar brandstof te zien is aan de verkeerde kant van de klep. Alleen om bij die stang te komen is ontzettend veel werk, en erg kostbaar.

De koelvloeistoflekkage is gelokaliseerd, maar met opzet nog niet gefixt. Zit op een lastige (niet onmogelijke) plek, dus dat zou alleen maar tijd en geld kosten, terwijl ik 'm misschien as is wil verkopen. Die leiding fixen kan ik zelf ook wel doen.

Een afgebroken bougie is wel een erg lullige manier om een blok met 188.000 km aan z'n einde te helpen :(

Iemand nog interesse in een sleutelauto?  :angel: Ik heb een volledig onderhoudsoverzicht vanaf 2010...

glenfiddich1983

V70geRwin

Je hebt 2 inlaatkleppen. Flow wordt wel anders maar de lucht zoekt wel zijn weg ook al zou 1 klep niet (goed) open gaan.
Bijzonder dat het stukje bougie tegen de lucht stroom in Is gegaan.

Via het bougiegat eens.met een camera kijken lijkt me.
En het sproeibeeld van de injector bekijken, wellicht spuit deze te weinig in.

V70R^2

Een inlaatklep moet helemaal open gaan, half open is simpelweg geen optie. De nok van een nokkenas geeft niet bepaald mee..

Als de electrode daadwerkelijk is losgekomen en in de cilinder heeft rondgedwarreld is er hoogst waarschijnlijk wel ergens schade.

P.s. ik heb wel interesse in een sleutelauto ;D Misschien zijn de kosten nog wel te overzien, blok open, kop revisie en de handel met nieuw spul in elkaar zetten, aangezien de compressie ok is vermoed ik niet dat de zuiger/cilinderwand erg aan gort is..

veneficus

Citaat van: V70R^2 op 21-05-2015 18:41:17
Een inlaatklep moet helemaal open gaan, half open is simpelweg geen optie. De nok van een nokkenas geeft niet bepaald mee..

Als de electrode daadwerkelijk is losgekomen en in de cilinder heeft rondgedwarreld is er hoogst waarschijnlijk wel ergens schade.

P.s. ik heb wel interesse in een sleutelauto ;D Misschien zijn de kosten nog wel te overzien, blok open, kop revisie en de handel met nieuw spul in elkaar zetten, aangezien de compressie ok is vermoed ik niet dat de zuiger/cilinderwand erg aan gort is..

Ze hebben met een camera gekeken, niks te zien.

Als je serieus interesse hebt mag je het weekend wel langskomen. Ik heb m intussen ook op Autoscout staan met uitgebreide staat: http://ww3.autoscout24.nl/classified/271575387

Prijs is onderhandelbaar als we er normaal over kunnen praten ;)