Mijn Volvo V70 2.5 TDI uit 1998

Gestart door ekwadraat, 30-05-2015 20:04:01

Vorige topic - Volgende topic

ekwadraat

We zijn nu 3 maanden in het bezit van de V70 en na 10.000 km te hebben gereden, maar even een update.

Ik had niets anders verwacht, maar het is een probleemloze auto. Alleen dat ABS lampje...
Het ABS-lampje-probleem is, ondanks diverse garagebezoeken, nog niet opgelost. Gelukkig is het een garantiegevalletje...

Nu de vakantieperiode voorbij is, zal ik weer een nieuwe afspraak maken. Dan mag hij ook de olie verversen. Het schijnt dat er nog zwitsal babyolie in het blok zit. Na 190.000 km en 17 jaar mag er nu echte olie in... Ook een bezoekje aan de aircoservice staat op de planning.

Vanaf dag 1 heb ik het brandstofverbruik bijgehouden: http://www.autoweek.nl/verbruik/16274/volvo-v70-tdi-25-1998
Gemiddeld verbruik is ca 7,1 liter/100km oftewel 1:14,2.

Niet heel zuinig, maar verklaarbaar doordat we in juli veel met aanhanger hebben gereden i.v.m. verhuizing.  Zonder aanhanger verbruikt hij ca. 6,5 l/100km (1:15,4) Dit is conform fabrieksopgaaf.

Gisteren kwam de eerste boete binnen   :police: . 11 km te snel gereden...

In het begin werkte de raambediening aan de bestuurderskant niet goed. Het rechterraam ging niet open. Wel dicht. Ook werkte de verlichting van de aanhangwagen niet naar behoren. Deze storing is verdwenen.

Voor de winter ga ik nog enkele roestplekje wegwerken en voor eind 2015 verwacht ik de 200.000km op de teller te zetten.

Groet, ekwadraat

Volvo V70 2.5 TDI 1998 200.000 km (3/12/2015)

ekwadraat

even weer een update.

In de ruim 5 maanden dat ik in de V70 TDI rijd, zijn we bijna 19000 km verder. Het gaat snel  ;D .
Als dank voor de bewezen diensten heeft hij een grote beurt gekregen.

Ook heb ik de distributieriem, pompriem en waterpomp etc. laten vervangen . Ik ging ervan uit dat dit pas bij 240.000 gedaan moest worden, maar er bleek de vorige keer maar één van de twee riemen vervangen te zijn. Raar maar waar.
Ook de winterbanden er weer onder dus we zijn weer helemaal klaar voor de winter.

Qua verbruik kom ik uit op 6,2l/100km. Hier ben ik tevreden mee.
Ik zou zeggen: op naar de 200.000. Zal niet lang meer duren... Nog niet veel, maar het begin is er.  

Verder heb ik niet veel spannends te melden op dit moment.

Groet, Eddie

Hiker

Leuk te lezen.

Ik heb 'dezelfde' diesel, alleen een jaartje jonger......en wat meer kilometers erop gezet: van 157.000 naar 435.000.

Over het verbruik: jaren woon-werk op de snelweg gereden: 140 km/u op de klok resulteerde in 1:15.5 o.i.d. Nu rij ik woon-werk op een 80-km weg: dan haal ik 1:17 ofzo iets. In ieder geval staat de dagteller vaak op 1080 km als ik ga tanken en dan is het lampje net aan. Op de snelweg haalde ik de 1000 km zelden.

Wat zijn je toekomstplannen met de auto?

Hier de mijne na aanschaf, en nu na hier en daar een kleine update:

"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

cornelis-b

Is je ABS probleem nu opgelost Eddie?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Hiker

Volgens mij hebben sommigen hun abs-unit naar thuur gestuurd voor een kleine soldeer actie....
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

ekwadraat

Citaat van: Hiker op 22-11-2015 16:55:42
Leuk te lezen.

Ik heb 'dezelfde' diesel, alleen een jaartje jonger......en wat meer kilometers erop gezet: van 157.000 naar 435.000.

Over het verbruik: jaren woon-werk op de snelweg gereden: 140 km/u op de klok resulteerde in 1:15.5 o.i.d. Nu rij ik woon-werk op een 80-km weg: dan haal ik 1:17 ofzo iets. In ieder geval staat de dagteller vaak op 1080 km als ik ga tanken en dan is het lampje net aan. Op de snelweg haalde ik de 1000 km zelden.

Wat zijn je toekomstplannen met de auto?

Hier de mijne na aanschaf, en nu na hier en daar een kleine update:

http://i876.photobucket.com/albums/ab330/Haikom/P1430093-R.jpg

http://i876.photobucket.com/albums/ab330/Haikom/IMG_20130309_173012_zps96f964a1.jpg

@Hiker Ziet er mooi uit. Ik zie dat je dakrails hebt verwijderd. Ik heb ze er ook niet opzitten, maar ik vind het wel mooier staan mét rails.
Ik zit eraan te denken om die een keer te plaatsen.
Ook een chip staat om mijn lijstje. Verder is het voor ons vooral een gebruiksauto. Ik laat hem zoveel mogelijk origineel. Een hondenrek zal er ook nog wel een keer komen. Ik heb liever geen Witte Herder in mijn nek bij een noodstop of erger :-) en ik vraag mij af of het bagagenet een hond tegenhoudt...

groet e2

cornelis-b

Citaat van: Hiker op 22-11-2015 17:45:06
Volgens mij hebben sommigen hun abs-unit naar thuur gestuurd voor een kleine soldeer actie....

Het is zeker geen kleine soldeer actie ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

ekwadraat

Citaat van: cornelis-b op 23-11-2015 10:30:44

Het ABS probleem is nog niet opgelost, mede door tijdgebrek van mijn kant. De verkoper krijgt nog één kans om het op te lossen (heeft hem al meer dan 300 euro gekost), anders wordt het inderdaad een oplossing vinden bij een mede-forummer...

Het is wel een tijdje goed gegaan. Lampje ging (bijna) nooit meer branden, maar de laatste week is het weer "feest".

cornelis-b

Citaat van: ekwadraat op 23-11-2015 10:52:49
Citaat van: cornelis-b op 23-11-2015 10:30:44

Het ABS probleem is nog niet opgelost, mede door tijdgebrek van mijn kant. De verkoper krijgt nog één kans om het op te lossen (heeft hem al meer dan 300 euro gekost), anders wordt het inderdaad een oplossing vinden bij een mede-forummer...

Het is wel een tijdje goed gegaan. Lampje ging (bijna) nooit meer branden, maar de laatste week is het weer "feest".

Je bent welkom hoor met de controller. Ik weet niet wat ze bij dat bedrijf hebben gedaan maar ik kan je zeggen dat ze daar niet weten wat ze doen. Ik heb er inmiddels vele tientallen gereviseerd en bij allemaal het probleem 100% verholpen.

Wil je meer info stuur dan maar een privé berichtje.

Zeg maar Henk tegen mij

classicT5

Ik zou je aanraden meteen naar Cornelis te gaan. Dan weet je zeker dat het meteen goed is en scheelt je het steeds weer terug moeten gaan naar de garage.

Kost je dan wel iets aan eigen geld, maar als je dat afzet tegen de tijd die je anders kwijt bent en vooral ergenis.

Zon garage kun je het ook niet al te kwalijk nemen vind ik, die doet ook zijn best, maar moet maar net weten hoe specifiek het luistert bij onze volvos en wat dan de juiste oplossing is en wie dat kan. Voor een bijvoorbeeld een Hyundai zou ik het ook niet weten en kun je ook weer merkspecifieke dingen tegenkomen.

blauweroffel

Misschien is het ABS probleem het gevolg van een rechter aandrijf as die los zit?
De mijne had het nl ook: een zeer onregelmatig brandend ABS lampje.
Wat bleek: de as rechtsvoor zat los en kon zo iets naar binnen gaan waardoor de ABS ring naar buiten kwam (rg de bak) daarddor ging het ABS lampje branden. Ik kon met mn blote handen de as weer iets richting wiel drukken: ABS lampje ging uit.
Het bleek dat de as bout in het wiel er niet in zat. Waardoor de as speling had om van links naar rechts te bewegen.

BR

ekwadraat

Dag!

Hoog tijd voor een update over mijn V70 TDI:

Wat een fijne auto is het toch! inmiddels staat de teller op 224.130.

Gisteren zijn de stabilisatorstangen vervangen aan beide kanten. Het bekende gerammel tijdens het rijden op klinkerwegen is dus verdwenen. Fijn!

De zomerbanden die ik vlak na de APK keuring eronder heb gezet, waren nu echt versleten.
Nieuwe all-season banden eronder gezet: Vredestein Quatrac 5 is het geworden.

De auto trok wat naar rechts en nu bij de bandenwissel ook de V70 maar even laten uitlijnen.
Gevolg: spoort weer perfect en ook de trilling in het stuur bij 140 km/u  :police: is eruit.

De kleine beurt maakt het verhaal compleet en samen met een liter olie en koelvloeistof is de Volvo weer bijna helemaal klaar om ons volgende maand naar Roemenië te brengen en ook weer thuis te brengen.

Het enige wat nog gedaan moet worden is de airco nakijken. Hij koelt niet zo goed meer.