Tim-5r Toch maar een webdagboek

Gestart door Lostimmos, 08-06-2015 01:57:05

Vorige topic - Volgende topic

Lostimmos

Ik had al hele verhalen in mijn "wie ben ik" topic gepost, maar begin hier gewoon opnieuw, om het overzichtelijk te houden.

Ik ben in augustus 2014 begonnen met mijn Dop T-5r met maar liefst 80.800 hele kilometers op de teller.
Geproduceerd voor de Arabische markt, maar ik vond hem in Japan.

Er zat wel een Niet zo mooie radio in... nogal "opvallend" zullen we maar zeggen:

De kilometerstand loog er niet om:

En ook het interieur zag er nog Erg goed uit:

Gedaan:

Motorisch/Onderhoud/technisch:

-     Distributiewissel Incl. Waterpomp.(2015 Stage 0 Maken)
-     Blokken en schijven voor (originele Kleine maat 2015 Stage 0 Maken)
-     Oliewissel+filter. (2015 Stage 0)
-     Luchtfilter Vervangen (2015 Stage 0)
-     Brandstoffilter Vervangen (2015 Stage 0)
-     Auto laten Taxeren.
-     Achterwielspacers er tussenuit halen.
-     Speed Warning Verwijderen (de auto gaf een "alarm" boven de 120km/u)
-     Automaat flushen en nieuwe olie.
-     Alle vacuüm/turbo slangen in de motorruimte vervangen.
-     Bougies+kabels vervangen
-     Rotor+verdelerkap vervangen

Optisch/Tuning/audio Etc:

-     Raamstrips Voorruit vervangen.
-     Lelijke radio vervangen voor een originele.
-     Speakers Upgraden.
-     Sub(je) met versterker in de achterbak.
-     Uitlaateindstuk vervangen.
-     Veerpootbrug Monteren.

To Do:

-     Cruise Control Issue Oplossen. (doet het willekeurig wel Of niet)
-     Xenon (maar wil graag de originele koplamp houden dus twijfel nog)
-     Achterlichten upgraden Of minder dof maken. (hou graag de originele met oranje knipper)
-     Grijze Bumperdelen weer in Ere herstellen.
-     Een keer goed laten poetsen/kijken of de lak te herstellen valt.
-     Downpipe met Racekat (Als ik het aan mezelf kan verkopen)

Lostimmos

De eerste klus die ik aan de auto gedaan heb, spullen had ik snel voorhanden en als je hier handig mee bent is dat een leuk klusje.
Weinig spannends, maar voor mij een enorm fijne upgrade.

Ook heb ik dit (x3) ongeveer achter de lelijke (en dus lelijk ingebouwde) radio vandaan getrokken:

Lostimmos

De eerste grote onderhoudsdag. Ik ben gezegend dat ik het op deze manier kan doen, bij en met iemand van de dealer. Leerzaam, leuk en absoluut beter voor de portemonee!  ;D

Trots met de motorkap recht omhoog:

Er lag genoeg klaar om er in te gaan: Distributie Met waterpomp (want je hebt toch alles los) Nieuwe remschrijven en blokken Voor (1 van de klauwen bleek het rubbertje van kapot en de zuiger Iets beschadigd, hier komt vd week een nieuwe van) Nieuw brandstoffilter, Olie werd vernieuwd dus ook een nieuw oliefilter en nog een hele hoop kleine rommel..

Gelijk ook maar even de VPB gemonteerd, persoonlijk vind ik dat een prettige toevoeging, zeker met het al strakkere onderstel etc. Gelijk van het kraken van mijn dashboard af.

Netjes even de sticker geplakt, kan er weer even tegenaan:

Lostimmos

Tussendoor ook maar even de wielspacers ertussenuit gehaald.. deze zaten er achter tussen, maar ik vond het niet nodig dus wilde ze er graag tussenuit hebben.

En 4 mooie nieuwe banden gemonteerd, zeer te spreken over deze pilot super sports!

Lostimmos

Na vele kilometers Nog steeds erg blij met de turbobrick maar er waren toch wat dingen die ik nog wilde doen.

Al het onderhoud hiervoor was vooral stage-0 en hem gewoon even terugbrengen naar hoe het hoort, om daarna langzaam aan verbeterpuntjes te gaan werken.

Een van de dingen waar ik me al lang aan stoorde was het uitlaateindstuk.. er zat een mooie RVS pijp onder de auto, maar een DTM eindstuk vind ik persoonlijk niet zo mooi.. ookal leek hij op het eindstuk wat origineel ook te bestellen was.

Ben dus even bij Crossroad langgeweest en ben zeer te spreken over het resultaat. Persoonlijk wilde ik het graag bescheiden houden maar ook niet TE klein (smaken verschillen) uiteindelijk is het zo geworden:

De uitlaat zelf bleek van prima kwaliteit dus we hebben puur het eindstuk vervangen:

Het enige wat we er wel nog uit trokken was dit:

Blijkbaar niet de goede pakking meer en toen dit er maar tussen gefrot... kneep de helft van de uitlaat af.. terwijl het een mooie rvs catback was.. onbegrijpelijk ??? Klinkt vooral door het verwijderen van die pakking een stukje lager en lijkt ook iets sneller op te pakken. (maar toch misschien ooit nog downpipe doen)

Lostimmos

Vanwege beroepsdeformatie wilde ik ook nog wat doen aan de audio in de auto.. Op de een of andere manier had deze auto niet de premium speakers en geen versterker... of het is er ooit allemaal uitgehaald, want toen ik de auto kocht zat er ook een lelijke kenwood radio in.

De SC-801 had ik inmiddels al gescoord en gemonteerd, en geloof het of niet deze klonk echt beter dan de Kenwood dubbel-din die er inzat. Ik begrijp dat er heel veel aftermarket radio's zijn die (veel) beter klinken dan een 20 jaar oude volvo radio, maar ik hou onwijs van de looks van een origineel dashboard en hoef ook geen super high-end systeem.

Ik had het idee dat de achterdeuren best goed waren, fatsoenlijke laagweergave etc. dus ik wilde voor Voor de deur en dashboard speakers vervangen (hier zaten papieren volvo speakers in)

Ik wilde sowieso voor een Compo-set gaan en na een paar keer het forum doorgespit te hebben heb ik toch de JBL GTO-509C besteld.

De tweeters van deze set komen met allerlei clips ter montage, maar ik wilde perse graag de originele Tweeter-mounts gebruiken.
Uiteindelijk gebruikte ik deze mount van de JBL set:

En had ik de orinele tweeters uit de mounts geklikt:

Beetje modificeren (de uitstekende deeltjes eraf gezaagd):

En met een beetje lijm en soldeerwerk heb je binnen no-time JBL tweeters in de originele mounts MET klikconnector:

Deurspeakers passen NET gewoon mooi aandraaien en niet meer naar kijken, je hebt nou eenmaal niet zoveel diepte maar deze set gaat net, alleen even wat extra gaten in de plastic houder maken voor schroeven voor de speakers, want de gaatjes komen niet mooi uit.

De scheidingsfilters heb ik boven het plastic schutboard (Heet dat zo?) aan de bijrijderskant geplakt, die pasten niet meer achter de radio:

Ook wilde ik mijn subje weer achterin, had er nog 1 staan Met versterker en miste het toch wel.. Ik had even opgezocht wat de pinbezetting was van de "Amp Out" van de SC-801 en heb een mooie kabel gefabriceerd van Din naar 2x Tulp en remote (de sub loopt mee op de Front L+R van de AMP OUT):

Nou is het grootste probleem van een subje achterin is altijd stroom naar achteren krijgen en dan Vooral van de motorruimte naar binnen. Nou had ik op het forum hier en daar al gelezen dat er aan de bijrijderskant een thule moest zitten, maar wilde perse aan de bestuurderskant. En daar vond ik iets wat er bijna voor gemaakt was!
Als je een turbo hebt is het makkelijker zoeken, maar onder de ABS module, echt Recht voor de fuse box voorin zit een dikke grote Thule van voetenruimte naar motorruimte, bij een turbo loopt hier ook een vacuümslangetje voor je turbo-meter en volgens mij ook een vacuümslang voor je Cruise Control. maar er zit ook een soort flexibele pvc doorvoer in mijn geval met aan beide kanten een rubber dop erop. Als je hier een doorgangetje van afknipt kan je stroomkabel hier doorheen En dan kan ook de rubber dop er weer terug op zodat alles lekker water/vochtdicht is!:

Voor de rest spreekt t voor zich, netjes met een zekering voorin vastgemaakt. Kabels allemaal aan de linkerkant door de dorpels door naar achteren doorgevoerd (plastic kapjes kan je gewoon losklikken en vastdrukken) EN achterin natuurlijk even een goed massa punt zoeken voor de - van de versterker.

Uiteindelijk staat hij nu zo, tot ik een wat permanentere plek voor de amp en de sub gevonden heb:

De kabels gaan gelijk onder de vloer en het zit allemaal best netjes vast. Ik monteer de amp misschien nog tegen de zijkant van de auto, maar ik kijk het eerst zo even aan!

EDIT:

Voor de mensen die het interessant vinden:

)()()sT

Schitterende auto!!
Leuk om te lezen hoe ie zo wordt geconserveerd en verbeterd :)

elianmars

Chris

Ziet er netjes uit die T-5R, en erg mooie km-stand ook :eusa_clap:.

Leuke start van je blog. Veel plezier met klussen.

Lostimmos

Kleine Update:

Het flushen van de automaat stond al op de planning, maar ik heb dat nu iets naar voren geschoven en ga volgende week flushen en nieuwe olie in de automaat stoppen.

Toen ik hem net had had hij af en toe het probleem dat met een Kick-down op de snelweg hij even "slipte" voordat hij de versnelling pakte. Dit probleem is nu iets erger geworden en ieder moment dat ik Echt vermogen vraag van de auto "slipt" de automaat.

Er is prima normaal of rustig mee te rijden, maar dit wil ik natuurlijk wel opgelost hebben, overigens doet hij het voor de rest soepel, ik heb geen lampjes, pijltjes schokken oid.

We gaan er vanuit dat de olie nog nooit ververst is en ondanks dat de auto Nu net pas 91.000km gereden heeft is de olie dus wel bijna 20 jaar oud.

henry classic v70

:o da's echt een hele lage kmstand...
Mooi blog en leuk om te volgen, die speakertjes bijvoorbeeld  ;)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

V70R-obert

Prachtige wagen in een mooie originele staat. Ik hoop dat je geen aftermarket xenon gaat inbouwen. Deze auto hoort met 'waxine lichtjes', past bij het karakter van deze auto.

Lostimmos

Kleine Update:

Automaat is gespoeld! Leuk om mee te maken en een duidelijk verschil met schakelen. Ondanks dat de automaat pas 90.000km gedraaid had was de olie al wel 20 jaar oud en niet best van kleur meer, alhoewel ik begreep dat ze erger gezien hadden.

Helaas is mijn probleem nog niet weg.. en leek het toch niet aan de automaat te liggen  :-[

Ik zal een topicje openen met mijn probleem om wat tips te vergaren met waar ik moet beginnen met zoeken.

Lostimmos

ienieminie update:

Probleem zit toch in de bougies/ontsteking, gaan we fixen en dan maar meteen alles doen.
Toegevoegd aan de to-do lijst

Lostimmos

ONTSTEKING!

Vandaag een beginnetje gemaakt met ontsteking vernieuwen en turbovacuümslangen vervangen.
Door een foutje de bougies vergeten, maar dat mocht de pret niet drukken, die komen aankomende week

Eerst even het zooitje uit elkaar halen, dus luchtfilterbox los en eruit... tot mijn verbazing zagen de vacuumslangen op de TCV er allemaal zo uit:

Het andere deel zat nog vast:

Dat was dus wel handig om even te vervangen.... er zit er nog 1 op, maar die doe ik van de week even als ik ook de bougies doe.

De verdelerkap en rotor waren de volgende aan de beurt.. ze waren er wel aan toe:

De oude en nieuwe rotor naast elkaar:

En de verdelerkap had zijn beste tijd ook wel gehad:

Ik ben vergeten er een foto van te maken, maar dat zal ik voor de liefhebben nog doen.. de jaarcode op de bougieskabels was gewoon 95 dus ik gok echt dat de bougies ook al zo oud zijn.

Die zijn ook vervangen voor mooie nieuwe, en ondanks dat de oude bougies er nog inzitten is mijn probleem weg en loopt hij als een zonnetje! wel bizar dat ik dus al een flinke tijd (waarschijnlijk) met verrotte vacuümslangen rondrij