ECU stoel

Gestart door Fritzzz, 08-06-2015 11:25:14

Vorige topic - Volgende topic

Fritzzz

Goedemorgen, sinds december afgelopen jaar een hele tevreden Volvo 850 T5 (2.3)  rijder uit 1994 (oorspronkelijk in Amerika geleverd). Vanaf het begin kon de bijrijdersstoel alleen nog maar omhoog en omlaag. Niet meer naar voren en achteren en ook de leuning liet zich niet in beweging zetten. Na op het forum me ingelezen te hebben en het doormeten van het e.e.a., kom ik tot de conclusie dat het in de aansturingsunit (ECU)  (die onder de stoel zit) moet zitten. De bediening aan de zijkant genereert een signaal naar de ECU en die hoor je ook klikken. De voorste en de achterste motor functioneren. Ik heb de middelste motor los gehaald en deze werkt (één kant op) als je het aansturingsstekkertje op de motor los haalt. Zet je het aansturingsstekkertje er weer op en bedien je hem dan, dan geeft deze heel kort een kleine slag en stopt dan. De andere kant op hoor je dus wel de unit klikken, maar komt er aan de achterzijde geen signaal maar de middelste motor. Daarnaast doet de rugleuning dus helemaal niets. Ik hoor de motor ook helemaal niet, dus het is niet dat die kabel er uit is geschoten.

Heeft iemand nog zo'n aansturingsunit/ECU liggen voor de motoren van een elektrische stoel?  Het nummer dat er op staat is 9128546. Of dat de originele is, weet ik niet, omdat deze als los lag (zit normaal vast met twee schroeven.  B.v.d. voor een reactie

cornelis-b

Partnummer 9128546 is inderdaad de regelunit die bij deze wagen hoort.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

T5-Klaas

Zal vanmiddag even kijken, volgens mij heb ik nog een spiksplinternieuwe liggen.
ex 855 T-5R (019), ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

Sbv

contacten kunnen vuil zijn van bedieningspaneel en de rugleuning kan ook nog zijn dat de kabel welke voor de verstelling zorgt te lang is geworden

Fritzzz

@Cornelis-b bedankt voor die bevestiging, dan weet ik i.i.g. welke unit ik moet hebben

@T5-Klaas, hoor het graag van je.

@SBV, ik heb het bedieningspaneel ook uit elkaar gehaald en contacten voorzien van contactspray, echter zonder resultaat. En het signaal komt ook gewoon aan bij de ECU voor zowel het naar voren als naar achteren verplaatsen als het bewegen van de leuning. Alleen voor de het naar voren zetten, gaat het signaal er uit, zoals ik heb beschreven. Voor het naar achteren zetten verlaat het signaal de ECU niet. De uitgaande bedrading vanaf de ECU voor de leuning kon ik zo snel niet identificeren, in de zin welke twee hoofddraden (los van de aansturingkabel) het zijn. Dus ik weet niet 100% zeker of dat de ECU wel of niet verlaat. Maar je hoort alleen de ECU klikken en de leuning motor hoor je helemaal niet. Gezien het feit dat ik i.i.g. zeker weet dat de ECU niet goed werkt voor het naar voren en naar achteren schuiven, gok ik erop, dat het ook de ECU is die het probleem voor de leuning veroorzaakt.

Sbv

unit van andere stoel even proberen of zijn die verschillend

maruska

zijn volgens mij hetzelfde, dus uitwisselbaar
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Fritzzz

Stond inderdaad al op mijn lijstje om te testen.

Fritzzz

Vanavond de ecu's uitgewisseld en het zit inderdaad in de ecu. Hou me aanbevolen voor een werkende

Peultje

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,75136.msg1584662.html#msg1584662

Ik had een eender probleem en de oplossing lag in de schakelaartjes......
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8