Adres in Belgisch Limburg voor bijvullen "oude" aircovloeistof

Gestart door Burrie, 15-02-2005 14:54:00

Vorige topic - Volgende topic

Burrie

Beste mensen,

Volgens de garage heeft mijn 93'er 850 een aircosysteem dat met R12 afgevuld dient te worden. Dit is echter niet meer toegestaan.
Ombouwen zodat gevuld kan worden met het nieuwe R134a is mogelijk, maar kost een aardige euro extra, bovenop het vullen opzich.

Nu vertelde me de garage me dat ik maar eens in Belgie moest informeren waar vullen met het oude koelmiddel wel nog toegestaan is.

Mijn vraag is nu: weet iemand een adres in Belgisch Limburg (ik woon zelf in Nederlands LB) waar ik dit zou kunnen doen?

Momenteel blaast het systeem nog wel koele lucht, maar geen koude lucht zoals het zou horen. In de zomer krijg ik de auto dan ook niet koel.

Wederom bedankt voor de reacties.

Groet,

Bur

thuur

Ik ben een half jaartje geleden goed geholpen door Agron in Geleen (NL LB), er viel goed met de mannen te praten, dus wie weet. Beste is om gewoon langs te rijden (achterom bij de Volvo dealer aldaar).

Misschien heb je er wat aan..

Gr 8)

Rad

Bel gewoon eens wat kleine airco bedrijfjes op. Het is verboden om R12 aan te schaffen, maar er zijn nog bedrijven met een voorraad waar ze graag vanaf willen. Die helpen je wel, ook in Nederland.

Burrie

Hey mensen,

Dank voor de reactie.
Ik heb meteen gebeld met Agron in Geleen en een afspraak gemaakt om bij te vullen.

Wat heeft het jou gekost thuur, om bij te vullen?
Ik moest denken aan een 150-200 euro.

Alvast wederom bedankt.

Gr.

Bur

thuur

Helemaal niets. Eerst bijgevuld (tijdens aankoop afgedwongen) en later de condensor laten vervangen (lek als een zeef ::)) onder garantie.

Jongens daar deden helemaal niet moeilijk. Geen vragen, rekening werd gewoon gestuurd naar de verkoper (uiteraard eerst daar aangekaart).

Gr 8)

PS: niet de hoop opgeven als ze reageren met 'Oh nee, een 850...' als ze je zien ;D
Het gehele dashboard loshalen (verdamper vervangen) is nl. een flink klusje, dat bedoelen ze ;)

baxie

Er zijn idd type's met r12 geweest alleen niet veel.
Ombouwen van r12 kost niet veel hoor. Er komen andere vulnippels op, de droger moet vervangen worden en een paar ringetjes geloof ik. Op de zaak hebben we het wel eens gedaan. Een setje was ongeveer 75 euro. inbouwen niet meer als een uurtje/ anderhalf uur.
Bel gewoon eens rond...

Burrie

Hmm,

Ik heb nog niet gekeken onder de motorkap.
Dat zal ik straks zeker doen.

Maar de garage, waar ik de auto in onderhoud heb (en een betrouwbare indruk maakt) vertelde me dat het oude koelmiddel gebruikt wordt.

Ombouwen was bij hen wel mogelijk, kostte alleen wel wat.
Of ik moest maar naar Belgie gaan.

Ik heb al eens links en rechts rondgebeld en zal daar uit kiezen.

Bij Argon in Geleen kan ik in ieder geval terecht. De afspraak staat daar al gepland voor over 2 weken.

Bur

BartT5R

Zoek maar eens op ebay USA, daar heb ik vorig jaar een heel aantal busjes gekocht en laten opsturen, door voor anderen mee te kopen viel de verzendkost en dus ook de eindprijs goed mee.
Ik zou er eigenlijk nog eens moeten bestellen.
En die ombouwsetjes zijn op ebay ook spotgoedkoop.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

baxie

Citaat van: Ludo op 28-02-2005 18:25:05
Citaat van: baxie op 15-02-2005 18:19:54
Er zijn idd type's met r12 geweest alleen niet veel.

dat moet dan een Deltamill zijn. (achteraf inbouw)
origineel Volvo = R134a.
er zit altijd een sticker bij de veerpoot dan.

R12 is een paar maanden orgineel geleverd en dan ook alleen op de 2.5 10v(vanaf 7-1992 tot begin 1993  geloof ik)

Burrie

Beste mensen,

Ik ben afgelopen maandag bij Agron in Geleen geweest.
Daar vertelden ze me dat ik geen originele Volvo LPG-installatie erin had zitten, maar een Deltamill.
Vullen was geen probleem. Echter bij het afzetten van de motor (met de motorkap open) hoorde de monteur aldaar, de radiateur-fan na-rammelen.
Bleek dat er heel wat speling in zat (kan mss ook wel, na 300.000km.).
Hij raadde me aan deze eerst te vervangen, voordat ik geld uitgaf aan een airco vullen.

Heel schappelijke kerels daar. Hij zocht onder andere ook op wat een nieuwe fan kostte. Dat was zo'n 200 euri. Veel te duur voor zo een oude wagen. Ik kon beter voor een 2e hands uitkijken en dan zou hij 'm graag voor me inbouwen.

Ik heb dus nu een 2e hands besteld via marktplaats.

Als dat allemaal lukt, laat ik ook de airco afvullen.

thuur

Kijk! Ze hebben mij ook zo netjes behandeld toentertijd.

Laat ons weten hoe het afloopt!

Gr 8)

mehn

Citaat van: Burrie op 03-03-2005 10:08:40
Daar vertelden ze me dat ik geen originele Volvo LPG-installatie erin had zitten, maar een Deltamill.

??? Airco-installatie neem ik aan?  :-[

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Wist je niet dat een Volvo ook op R134a loopt? ;) ;D

Gr 8)

baxie

Citaat van: Ludo op 28-02-2005 18:49:57
dat is dan vreemd, Volvo stopt in de eerste GLT's R314a, in een later model (2.5 10v) terug naar R12.  ???
Volvo had zelfs met het R314a de milieuprijs behaald.

idd een beetje raar ja. Toch zijn ze ff orgineel geleverd met r12 op de 10v.
Heb het bestelnummer van de condensor ff opgezocht: 3545758
Waarom ze r12 hebben geleverd das mij ook een raadsel....
Je kan het ook heel duidelijk aan de condensor zien. Bij r134a zijn de zijkanten van de condensor vlak en bij de r12 condensor zie je allemaal boogjes(halve maantjes) die naar beneden lopen.
Ook is dit goed aan de vulnippels te zien. R12 heeft schroefdraad aan de nippels en r134a een ´kraag´.

wepster

Ik heb dus nu een 2e hands besteld via marktplaats.

Als dat allemaal lukt, laat ik ook de airco afvullen.

Citeer

als dat nu niet lukt met die tweede handse weet ik nog wel een volvo sloop hier in limburg(brunssum) die is ook heel schappelijk met de prijs
voor het adres moet je me maar een PB sturen

greets wepster 8) 8) 8)