De Zwarte Lijkkist | T-5R complete restauratie

Gestart door SB T-5R, 15-06-2015 01:19:38

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

de Boeing

nice!

wat is dat voor een spuitje bij die pakkingen? hoort dit bij een nieuwe turbo (eerste olie?)

PimR

Kijk ook even heel goed naar de olie toevoer leiding van je turbo, of vervang deze gelijk! (Kost €52)

Mij turbo liep kapot door een dichtgeslibde leiding namelijk

SB T-5R

Citaat van: V70geRwin op 18-10-2015 22:21:19
Mooi spul! Nog een schuine flens overwogen?

Schuine flens komt er misschien later nog op. Het belangrijkste was dat het een 16T moet zijn aangezien deze er op zat.
Dat beviel erg goed. Mogelijk later ombouwen naar schuin, en rustig daarvoor de juiste  spul verzamelen.
Het ombouwen van recht naar schuin schijnt niet echt spannend te zijn, en de flens heb ik al liggen.
Eerst maar eens rijden.

Citaat van: de Boeing op 18-10-2015 23:16:58
nice!

wat is dat voor een spuitje bij die pakkingen? hoort dit bij een nieuwe turbo (eerste olie?)

Deze is door de leverancier mee geleverd met olie. Voor ik de leiding op de turbo heb geschroefd eerst even olie op de invoer ingespoten.
Idee is denk ik dat het dan alvast wat olie heeft voor het de oliepomp de olie door de turbo heeft gepompt denk ik.
Voor de zekerheid maar gedaan.

Citaat van: remeeus op 18-10-2015 23:48:28
Kijk ook even heel goed naar de olie toevoer leiding van je turbo, of vervang deze gelijk! (Kost €52)

Mij turbo liep kapot door een dichtgeslibde leiding namelijk

Thanks voor de tip. Ook op advies van Lunadust had ik alle leidingen netjes schoon geblazen en doorgespoeld met remreiniger.
Zou toch zonde zijn als ie daarom kapot loopt inderdaad...

Update met foto's en filmpjes volgen snel weer. Ik loop ondertussen al wat op de zaken voor, en dit avontuur is nog lang niet over.
Deze auto is zometeen echt als nieuw :eusa_drool:

JuT5R

Lunadust

Tja, de kerst net niet gehaald.

Maar het is inderdaad een heel project.
Techneut, geen dichter.

leons850

Bas, die is nog lang niet af.
Moet nog een schuine flens met 3" dp onder vacuüm lek oplossen en dan chippen. De flens heeft hij vast. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

SB T-5R

Even weer verder schrijven over de voortgang van mijn T-5R project.

De nieuwe 16T was dus binnen. Aangezien ik net een motorwissel achter de rug had, leek me die turbo wisselen wel een makkie.
Dus eerst maar de oude turbo loshalen.

Nieuwe turbo monteren

Spanrol van de multiriem bleek ook niet helemaal 100% meer. Gelijk maar even meenemen.

Dat was eigenlijk zo gepiept. Proefritje gemaakt, turbo deed het prima.
Ik bleef echter de volgende problemen houden:

-Fluctuerende turbo druk bij vollast
-Hoge carterdruk!

Om het eerste op proberen te lossen, eerst een nieuwe TCV (turbo control valve) gekocht.
Deze willen nog wel eens slijten en daarmee de druk niet goed meer controleren.

Dat scheelde wel, maar loste het probleem niet op.
Eerst die carter druk maar, want die kon ik absoluut niet verklaren.
Complete carterventilatie was nieuw. Na wat brainstormen tot de volgende conclusie gekomen:

1) Meest logische verklaring: Carter ventilatie op het potje verkeerd om aangesloten (zou kunnen natuurlijk)
2) Verkeerde koppaking! De garage had mijn onderdelen besteld, en koos voor koppakking set met alle ringen e.d.
Helaas levert volvo deze set niet origineel.
3) Zuigerveren versleten (Blow-by)

Om de schade proberen te beperken eerst maar het inlaatspruitstuk eraf gehaald om de carter ventilatie goed te inspecteren.
Deze bleek gewoon goed te zitten. Sterker nog, hij kan maar op 1 manier, anders is het slangetje dat richting de luchtinlaat loopt te kort.

De carterdruk bleef echter hoog, en dit wil ik hoe dan ook oplossen.

Dus de kop er maar af. Inspecteren of de koppaking wel helemaal in orde was.
De reden waarom deze op het lijstje staat: Het is ooit wel eens voorgekomen dat Victor Reinz een koppaking heeft geleverd die geen gaatjes voor de olie retour van de kop naar het onderblok had. Dan ga je natuurlijk ook druk opbouwen.
Mijn kopset is van Victor Reinz.

Kleppendeksel er weer af (Wat ben ik blij dat ik de boutjes naar M8 heb opgetapt! Nu kon alles gewoon netjes los)

Kop er af

De koppakking bleek gewoon de juiste te zijn!
Dus er bleef voor mij nog 1 optie over....

Bij de dealer bleek dat nieuwe zuigerveren voor de B5234T niet meer leverbaar zijn!
En ik wilde nu alles origineel Volvo er terug in hebben.
Gelukkig heb ik via T5Joost (zeer dank!) een orignele set kunnen regelen, die klaar lagen voor een revisie maar nooit gebruikt waren.
De zuigers zaten er zelfs bij.
Na een ritje Hoorn, kwam ik met de nieuwe zuigerveren terug.
Klaar voor de volgende operatie!

SB T-5R

Om de zuigerveren te vervangen moest de kop er hoe dan ook af, dus dat gedeelte van de klus was al geklaard.

Het plan:
Carter pan eraf halen.
Van daaruit de drijfstangen losmaken en zuigers omhoog tikken met een stukje hout.
Zuigerveren vervangen
Cilinderwand honen en weer terug erin.

Het eerste bleek nog flink tegen te vallen.
Om de carterpan te verwijderen zaten de stuurleidingen en het subframe in de weg.

Eerst de stuurleidingen dan maar, daar kon ik slecht bij om de wartels van het stuurhuis los te draaien.
Hiervoor maar een "special tool" gemaakt om in ieder geval een slag te kunnen maken.

Toen ik deze los had, en de klemmetjes over de lengte van de leidingen los had kon ik de stuurleidingen voldoende bewegen.
De carterpan kreeg ik nog steeds niet onder de auto uit omdat mijn subframe in de weg zat.
Het moest lukken door het blok aan de distributie zijde te liften, dan kan ik de pan er zo tussendoor schuiven.

Zo gezegd, zo gedaan. Eerst een opstelling om het blok netjes en veilig te liften.

Nu ging de pan er wel onder uit!
Deze heb ik meteen goed schoon gemaakt op een spoelbak.

Lunadust nam een hoonborstel mee van de zaak  ;D

En aan de gang! Eerste zuiger de veren vervangen:

Cilinder wand honen door borstel op een accutol te zetten, en ondertussen met diesel sproeien.
Voor-Na (beetje grove hoon, maar dat slijt zo weer weg).

Goed de zuigers schoonmaken

En Daarna weer monteren

Dit alles dus 5x, een beste klus.
Nu de Kop terug bouwen, kleppendeksel insmeren met vloeibare pakking
Distributie terug erop zetten.
Dat ging eigenlijk gesmeerd.

En alles weer terug in elkaar.

Vervolgens was het starten lopen, maar vanwege de nieuwe hoon moest ik eerst rustig inrijden en dan olie wisselen.
Na 2000 kilometer heb ik de olie gewisseld. Daarna heb ik nog een kleine 1000 gereden.

De carter ventilatie is nu goed! De moeite waard dus!

Uiteraard heb ik de lagers van de drijfstangen gecontroleerd, dit zag er allemaal keurig uit.

Blijft alleen de turbo druk over.
Na het vervangen van de zuigerveren schoot mijn turbo druk in de 4e versnelling (automaat) Sky-high.
Richting de 1,3 bar.
Dat heeft ie nog nooit gedraait, en kan me ook niet voorstellen dat dat goed is.
Vermogen ontbrak echter wel in vergelijking met deze druk.

Bougies eruit gedraait, spierwit.
Turbo druk was nog niet stabiel.
Blok is flink aangepakt.
Vorige keer gechipped op een "gebruikt blok"

Conclusie: de tune klopt niet meer.
Op aanraden van verschillende forum leden ben ik bij Schutten langs gegaan voor een tune op maat.
Na een AFR meting bleek mijn auto nu echt wel te arm te lopen.

Na 2-3 uur testen, rijden, aanpassen, rijden, aanpassen was de tune naar mijn wens  :)
Nu is hij veilig (mengverhouding), sneller, en soepeler!
Dank Sebastiaan!

Technisch gezien is de T-5R nu helemaal goed.
Motor loopt fantastisch
Tune is goed
Automaat schakelt super

Zoals in het begin van mijn Blog gezegd, is hij nu klaar voor het vervolg project:

Optisch netjes maken

Lunadust

Mooie klus.
Het meeste had ik al verdrongen maar die vieze handjes kan ik me nog goed herinneren, het was trouwens de meest rechtse hoon.
Deze word gebruikt om de cilinderwanden van de compressor van Volvo vrachtwagens te honen.
Techneut, geen dichter.

razorx

Weer leuk om bij te lezen. De term honen kende ik wel maar ik had die hoon brocoli knollen nog nooit gezien. Leuk!
En natuurlijk mooi dat hij goed loopt.

Lunadust

Hoonborstels van links naar rechts zijn voor de Volvo 16, 12, 9 en 7 liter motoren. De rechtste is zoals gezegd voor de luchtcompressor
Techneut, geen dichter.

elianmars

Mooi verhaal en fijn dat het motorisch nu allemaal in orde is!

Hans Duiven

)()()sT

Wow, da's een beste klus geweest! Mooi man, nu is ie under tha hood echt (als) nieuw! 8)