klepstoters uit de kop gevallen....

Gestart door jelle d, 16-06-2015 22:07:37

Vorige topic - Volgende topic

jelle d

Hallo forummers,

Ik ben bezig met het terugplaatsen van mijn gereviseerde cilinderkop. Het gaat om een 2.3 t5. 1e keer, spannend :eusa_pray:
Maar..... nu heb ik bij het verwijderen de kop andersom neer gelegd en zijn de klepstoters er uit gevallen. :eusa_wall: Gelukkig lagen ze op een handdoek en zijn ze niet beschadigd. Kan ik ze gewoon terug plaatsen? Of is het echt belangrijk dat ze op dezelfde plek terug komen.... wat niet meer lukt natuurlijk. Balen, ben al bloed nerveus, nog nooit gedaan. Met behulp van het lezen op het forum goed te doen, maar eventjes niet opgelet en nu dit....ik hoor het graag :eusa_pray:

Piet

Welnee, geen paniek,,,,, gewoon terug proppen die dingen. Beetje insmeren met olie eerst.
Het is mooi als ze opdezelfde plek terugkomen, maar is absoluut niet noodzakelijk.

volvobug

Als het toch niet meer lukt om ze op dezelfde plek te plaatsen, gewoon willekeurig terugplaatsen. Alternatief is om iedere stoter en holte met een micrometer op te meten en een "best match" te gaan uitzoeken.
Zal wel loslopen zolang je geen circuitblok op aan het bouwen bent.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

jelle d

Kijk, daar word ik weer blij van! Bedankt! ;D :eusa_dance:

jelle d

Net de kop opgehaald bij het revisiebedrijf. Nu zeggen ze daar dat ik alle klepstoters eerst leeg moet persen omdat anders de kans bestaat dat de in en uitlaatkleppen elkaar raken...hier op t forum lees ik juist dat ze in een bak met olie gelegd moeten worden. Wat kan ik het beste doen?

RoelNL

Die uitleg begrijp ik niet goed van het bedrijf. Als de uitlaatkleppen elkaar kunnen raken betekent het volgens mij niks anders dan dat kleppen krom zijn. De kleppen kunnen volgens mij maar op 1 manier erin en elkaar raken slaat helemaal nergens op.

Het zijn hydraulische klepstoters die moeten juist vol zitten met olie.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

jelle d

Citaat van: RoelNL op 18-06-2015 11:51:40
Die uitleg begrijp ik niet goed van het bedrijf. Als de uitlaatkleppen elkaar kunnen raken betekent het volgens mij niks anders dan dat kleppen krom zijn. De kleppen kunnen volgens mij maar op 1 manier erin en elkaar raken slaat helemaal nergens op.

Het zijn hydraulische klepstoters die moeten juist vol zitten met olie.

Hij zei dat sommige stoters nog vol zitten met olie en sommige niet. Hierdoor zou met de eerste keer starten schade kunnen ontstaan.

jelle d

Dus conclusie is gewoon willekeurig terugplaatsen en leegpersen is niet nodig? Ik heb het trouwens verkeerd begrepen. Wat de man bedoelde is als je de klepstoters willekeurig terugplaatst kan er een klep naar beneden gedrukt worden die eigenlijk niet naar beneden had moeten gaan en kan dan de zuiger raken. Leegpersen lijkt me ook riskant, ik wil ze niet kapotmaken.

mehn

Ze horen gevuld met olie geplaatst worden, niet leeggeperst.
Als ze gevuld zijn drukken ze de klep verder naar beneden, dus als je niet-gevulde klepstoters zou plaatsen kunnen de kleppen nooit te ver ingedrukt zijn.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

jelle d

Ok bedankt voor de tips. Ik ga ze gewoon willekeurig terug plaatsen en hopen op een goede afloop! Ik heb me misschien te bang laten maken.

V70R^2

Geen zorgen, heb het al 100 keer random terug gezet, nooit voor problemen gezorgt, 1 x die nokkenas rond en hij is misschien al leeg geperst (lees: terug op het juiste niveau).. :)

jelle d

Citaat van: V70R^2 op 19-06-2015 00:26:29
Geen zorgen, heb het al 100 keer random terug gezet, nooit voor problemen gezorgt, 1 x die nokkenas rond en hij is misschien al leeg geperst (lees: terug op het juiste niveau).. :)

Dat gaat dus helemaal goedkomen! Kan iemand mij vertellen wat de aanhaalmomenten voor de 2.3 t5 motoren zijn? Is dat allemaal hetzelfde voor de 5 cilinders? Dus 1e fase 20nm 2e fase 60nm en dan 130 graden nadraaien? Of zit er wel verschil in....

V70R^2

Dat is inderdaad het correcte moment, en van binnen naar buiten werken.

Kleppendeksel boutjes geloof ik op 17nm aandraaien, en niet strakker, er zijn er al vele die ze dol hebben gedraait.

jelle d

En hij loopt! Alleen het spruitstuk lekt nu... maar ja hij doet t in ieder geval!

classicT5

Mooi, spruitstuk lek is dan nog maar kleinigheidje ;)