Bilstein B6 met Eibach veren op 855 T-5R

Gestart door DirQs, 20-06-2015 11:29:39

Vorige topic - Volgende topic

DirQs

Wie kan mij adviseren over het onderstel van een 855 T-5R
Ik heb de standaard veren rondom en Bilstein B6 schokbrekers voor en de originele nivomaten achter.

Het idee is om de Eibach veren ( pro kit) te monteren en ook Bilstein B6 achter.
Geen nivomaten meer dus. Deze zakken bij stilstaan ook wat door dus zijn aan hun eind aan het komen vrees ik.

Door de Bilstein B6 voor is de auto ook zeker 3 a 4 cm omhoog gekomen wat waarschijnlijk ook door de nieuwe rubbers komt .

Hij moet niet teveel van zijn comfort verliezen en las dat de eibach veren nog redelijk confortabel zijn.

Ervaringen op dit gebied?

Dank Dirk

Boeijke

Heb ooit eibach onder een Honda gehad en dat was een prima mix tussen comfort en sportief.
Rij nu met bilstein b4 icm apex verlagingsveren. Ook een zeer prettige combinatie.

V70geRwin

De eibachs zijn van zich zelf een klap stugger dan de originele R veren hoor.
De voorkant zakt nog een cm erbij maar achter zakt de eibach iets meer.

De nivomat is mooi als demper voor verschillende lading maar als demper niet heel bijzonder.
Daar ga je veel op vooruit met de B6.

Je moet denk ik wel rekenen op een stugger onderstel door zowel de eibach als de B6.
De eibach is nog iets ronder dan bijv koni geel maar toch al sportief ingesteld.
Bochten worden een groter feest maar je levert wel iets comfort in.

Ook is eibach straffer dan bijvoorbeeld apex. Die heb ik aan de voorkant zelf ook met b6 gehad en dat komt in de buurt van de standaard t-5r beleving alleen dan nog 2 cm lager.

UserID6342

Eibach zijn stugge joekels !  Ik rijd zelf met Eibach pro rondom en Monroe gas schokkers rondom, rijd echt goed maar het is wel een kart geworden...

V70R^2

Denk dat ook de schokbrekerkeuze veel zal bepalen, misschien kan je beter voor koni FSD's kiezen, wel extra laagje tectiel over de verflaag spuiten, bladeren nogal snel af.

Sportiever dan OEM en zeer comfortabel icm niet te stugge veren.

Rob850turbo

wat adviseert men qua veren voor de achterkant , indien de nivomats vervangen  worden voor  koni of bilstein achter dempers?
Voorkant  al vervangen voor koni geel afstelbaar met de std voor veren V70 R

Betreft een V70 R 1998

UserID6342

Persoonlijk ben ik niet echt wild van zowel Koni als Billstein.....

Goede schokkers, daar ligt het absoluut niet aan, Koni is erg roestgevoelig (enigste nadeel), maar zelf zweer ik al sinds jaar en dag bij Monroe...

V70geRwin

Citaat van: Rob850turbo op 20-06-2015 19:05:40
wat adviseert men qua veren voor de achterkant , indien de nivomats vervangen  worden voor  koni of bilstein achter dempers?

Betreft een V70 R 1998

Je kan de achter veren nemen van het Volvo sport onderstel welke gelijk zijn wat op de.R zit met het verschil dat de meeste R nivomats hebben. Die geven ook 2 cm verlaging . Sportonderstel is.zowel op 850 als x70 geleverd.

V70R^2

Citaat van: Dirk342 op 20-06-2015 19:26:27
Persoonlijk ben ik niet echt wild van zowel Koni als Billstein.....

Goede schokkers, daar ligt het absoluut niet aan, Koni is erg roestgevoelig (enigste nadeel), maar zelf zweer ik al sinds jaar en dag bij Monroe...

Als er al een schokbreker snel roest dan is dat zeker de monroe troep, bah wat een troep is dat zeg, binnen een jaar weer lek en verroest..

Nee, ik ben meer dan tevreden met de huidige koni's en bilsteins!

Ries van de Zilverschuit

Mijn Koni FSD's sloegen na een jaar al door... En ik ben volgens mij geen uitzondering. En inderdaad, de verf bladderde er toen al af. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

scania164

Denk dat bilstein de beste is...
Kijk alleen al naar de zuigerstang. ....veel dikker.

V70R^2

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 20-06-2015 20:38:41
Mijn Koni FSD's sloegen na een jaar al door... En ik ben volgens mij geen uitzondering. En inderdaad, de verf bladderde er toen al af. 

Dat afbladeren van de verf heb ik ook bij de FSD's ook, maar prestaties blijven perfect, nu 6 jaar later nogsteeds.

Zo blijkt maar weer dat er vele verschillende ervaringen zijn met de diverse schokbrekers.

Misschien dat Bilstein B4 met een kleine comfortabele verlaging (OEM R veren) nog de beste keuze is voor de Topic Starter.

DirQs

Citaat van: V70geRwin op 20-06-2015 16:39:27
De eibachs zijn van zich zelf een klap stugger dan de originele R veren hoor.
De voorkant zakt nog een cm erbij maar achter zakt de eibach iets meer.

De nivomat is mooi als demper voor verschillende lading maar als demper niet heel bijzonder.
Daar ga je veel op vooruit met de B6.

Je moet denk ik wel rekenen op een stugger onderstel door zowel de eibach als de B6.
De eibach is nog iets ronder dan bijv koni geel maar toch al sportief ingesteld.
Bochten worden een groter feest maar je levert wel iets comfort in.

Ook is eibach straffer dan bijvoorbeeld apex. Die heb ik aan de voorkant zelf ook met b6 gehad en dat komt in de buurt van de standaard t-5r beleving alleen dan nog 2 cm lager.
Welke type Apex zou ik moeten hebben dan?
Citaat van: V70R^2 op 21-06-2015 00:07:36

Dat afbladeren van de verf heb ik ook bij de FSD's ook, maar prestaties blijven perfect, nu 6 jaar later nogsteeds.

Zo blijkt maar weer dat er vele verschillende ervaringen zijn met de diverse schokbrekers.

Misschien dat Bilstein B4 met een kleine comfortabele verlaging (OEM R veren) nog de beste keuze is voor de Topic Starter.

Citaat van: V70geRwin op 20-06-2015 20:15:42
Citaat van: Rob850turbo op 20-06-2015 19:05:40

Betreft een V70 R 1998

Je kan de achter veren nemen van het Volvo sport onderstel welke gelijk zijn wat op de.R zit met het verschil dat de meeste R nivomats hebben. Die geven ook 2 cm verlaging . Sportonderstel is.zowel op 850 als x70 geleverd.
Maar de T-5R heeft standaard ook het sport onderstel toch? Na het instaleren van de Bilstein B6 staat ie voor op hoogte van een normale 850 lijkt het wel.
Dat zou natuurlijk door de nieuwe rubbers kunnen komen die misschien nog wat in moeten zakken. Hij staat me nu gewoon wat aan de hoge kant vind ik in vergelijking met hoe het was maar de oude rubbers waren er ook wel klaar mee zeg maar ;-)

innocenti

Citaat van: V70R^2 op 21-06-2015 00:07:36

veren en dempers blijven idd erg moeilijk en heeeel persoonlijk. Ik rijd ook al 7 jaar met FSD, en door roestproblemen vorig jaar nieuwe gemonteerd.

Ik kan eigenlijk maar 1 advies geven. Probeer met iemand zn roffel mee te rijden om de gekozen setup uit te proberen. Het blijft erg lastig voor een roffel een perfecte oplossing te vinden.

V70geRwin

De T-5R heeft idd ook het sportonderstel. Maar dit is tov alle aftermarkt opties ronduit het meest comfortabel.
Ook omdat de dempers vrij standaard zijn (Sachs Toering).

Apex heeft volgens mij maar 1 set voor de 850:
http://www.apex-verlagingsveren.nl/contents/nl/d1439_APEX_Verlagingsveren_Volvo_850.html

Ik deel wel het advies dat dit allemaal erg persoonlijk is.
Wat wel zeker is dat Eibach vrij stug is.

Ik heb ervaring met (diverse combinaties):

T-5R onderstel
Apex
Eibach pro set
KW set
Bilstein B6
Koni geel
Sachs touring

En denk dat je met een setje Apex met B6 het beste af bent. De verlaging setjes hebben een iets stevigere demper nodig anders slaan ze door met uitveren, sachs touring is bij uitveren te slap bijvoorbeeld. Apex verlaagt lekker (nog 2 cm lager dan sportonderstel) en weet het beste comfort te houden. De bilsteins zijn wel stevig maar ronder in het inveren dan bijv. koni geel. FSD geen ervaring mee maar dan moet je wel een set kopen en heb je niets meer aan je B6 voordempers.

Je kan ook eerst de B6 achterdempers kopen en 2dehands een setje sport achterveren op de kop tikken. Wie weet bevalt dat wel prima. Anders kan je daarna altijd nog aan de Apex.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik zou gaan voor Apex en B6 achterdempers.