Automaat: koud wel werkend, warm niet

Gestart door thom-b, 20-06-2015 15:03:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: thom-b op 21-06-2015 17:42:47
tis ook een '96 dus OBDII. Ik heb wel een kleine kastje waar je ECU, ECC en CC mee kan uitlezen maar die geven geen foutcodes.
Op mijn stage (volvo dealer) heb ik de bak vrijdag uitgelezen nadat die voor het eerst dit probleem gaf. Hij gaf geen foutcode maar toen knipperde het pijltje ook niet. dat deed hij alleen zaterdag.

Met pijltje is altijd foutcode.

arjanboy

#16
dus, lees al een tijd mee op het forum, maar ben zelf ook in het bezit van een 850 T-5 AUT 94' ik had 2 maand terug hetzelfde probleem (slip bij bedrijfstemparatuur), toen de olie afgetapt en bijgevuld 2x met tussenpoos van 250km ongeveer, (kroon oil SP matic2032) de duurdere voorgeschreven olie=goede kwaliteit?
nu hetzelfde probleem, de avond dat het gebeurde zijn de T-5 pony`s ook goed gebruikt.
eenmaal op de plaats van bestemming achteruit inparkeren, wil niet..., ook niet meer vooruit, heeft een nacht staan afkoelen, volgende dag 2km kunnen rijden zonder uit de D te gaan, bij 60KM/H weer slip.
kan ik er van uitgaan dat de bak gewisseld moet worden?
heb diverse tips binnengekregen: kleppenblok wisselen, bak wissel, pnp switch..

PS: foutcode 322: incorrect gear ratio. steeds dezelfde code bij uitlezen.

wat is wijsheid?

en hoe is het met jouw 850 afgelopen Thom-b?

V70 classic

Tja
Als t fout gaat.
Hoef je m geen onderhoud meer te geven he.
Ben je te laat met goede olie ed.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

850blues

#18
Ik kan je niet verder helpen helaas, maar plaats hier wel een reactie omdat ik mij herinner dat mede-forummer Pim [Remeeus] een slechte ervaring had met het type Kroonolie dat je daar noemt.

Gevonden, zie HIER

Edit: als je dan ff omhoog scrollt zie je ook foto's van de bakwissel die hij vervolgens heeft gedaan.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

UserID6342

#19
Die SP2032 is idd niet de goede olie helaas..... Al zegt Kroon zelf van wel :(.  Kroon en ik zijn allang geen vrienden meer door het verkeerde advies, wat consequent gegeven word, aan consumenten.  Hun producten zijn verder prima, maar je moet zelf wel weten wat je koopt en echt niet op hun advies afgaan !

Als voorbeeld en aantoonbaar: verkeerde automaatbak olie, verkeerde motorolie (viscositeit), en zelfs met stuurolie gaan ze vaak mis.  Het mooiste voorbeeld, staat ergens in mijn eigen Blogje, is het advies wat ze durven te geven voor oldtimers.  Heb hier echt vreselijke bonje met zo'n vertegenwoordiger over gehad op een beurs.  Wou die vent het kanaal in meppen, maar mijn contactpersoon bij de Brezan en Ronny hielden me tegen.  Wat een vreselijk domme l*l was die vent zeg !  Ben er later nog bij de Brezan op teruggekomen, inclusief bewijs van de Kroon technische dienst dat de site idd niet klopt, inzake de 760 TDIC uit '82.  En die vent maar volhouden dat in dat oude ding 5W30 moest ??? wat net water is, terwijl er minerale 15W40 in moet (die Kroon zelf dus ook gewoon levert). Het ergste, en waar ik meest kwaad om werd, is nog dat die l*l gewoon vol bleef houden dat Kroon het advies van de fabrikant opvolgt ??  Dit is dus echt je reinste kraam, en heb ik ook bewezen, dat dit dus gewoon niet zo is !  Zowel Volvo, als VW (de motor van de 760 TDIC is een 6 cilinder VW motor) schrijven 15W40 voor dit blok voor.....

Advies dus: nooit, maar dan nooit op het advies van Kroon uitgaan want de kans op schade, welke dan ook, is erg groot.  En Kroon of het verkopende punt is dan niet thuis voor garantieclaims want, volgens hun eigen zeggen: 'jij hebt het er ingegooid, wij hebben alleen maar advies gegeven en dat is niet bindend'......

Edit: Als je dus op een site wilt kijken, welke olie er ergens in moet vergelijk dan bijvoorbeeld eens de sites van Champion, Castrol en die van Kroon eens met elkaar....

arjanboy

oke :o

bedankt voor de info dirk, ga de automaat wisselen, er zit een AW 50-42 op, de bakcode is 1208-955, als ik dit nr op google intik, komen er resultaten van S/V70 T5 1998 voorbij, dus het zal al wel niet de orginele automaat meer zijn. welke type nr`s passen/horen onder de auto? en moet het perse een T5 automaat zijn? of kan het ook van een 144/170pk auto komen?

Mvg

UserID6342

Beter wel een T5 bak, de overbrengingsverhoudingen liggen totaal anders als bij een 144/170 pk blok.

arjanboy

en wat betreft de nieuwe olie straks?

even gegoogled, en dit zijn de resutaten:

Mobil - ATF 3309 (is volgens info op deze site en andere sites dezelfde als de olie die de Volvo dealer verkoopt.)

Toyota Type IV  -   zelfde als Mobil ATF 3309


Q8   -   Q8 Auto 15 / Q8 Auto 14

Kroon   -   ATF SP 2012 dit dus niet meer... :-X

rij nu momenteel in m`n C70 2.4t AUT 2002, hier zit een nieuwer type 5-bak (AW 50-55) onder. de toyota en mobil is hier wel perfect geschikt voor? dan kan ik die ook direct mee verversen.

Mvg,

Arjan

UserID6342

De Mobil is gewoon goed, of die ook in de nieuwere 5-bakken kan ?  Dacht het wel maar beter eerst even nakijken voor de zekerheid.

V70geRwin

Citaat van: arjanboy op 15-02-2017 18:54:06
oke :o

bedankt voor de info dirk, ga de automaat wisselen, er zit een AW 50-42 op, de bakcode is 1208-955, als ik dit nr op google intik, komen er resultaten van S/V70 T5 1998 voorbij, dus het zal al wel niet de orginele automaat meer zijn. welke type nr`s passen/horen onder de auto? en moet het perse een T5 automaat zijn? of kan het ook van een 144/170pk auto komen?

Mvg

Zou je niet eerst andere olie proberen?
Voor die.tijd had je toch geen probleem?

Desnoods een powerflush.

arjanboy

Citaat van: V70geRwin op 15-02-2017 19:55:44
Citaat van: arjanboy op 15-02-2017 18:54:06
oke :o

bedankt voor de info dirk, ga de automaat wisselen, er zit een AW 50-42 op, de bakcode is 1208-955, als ik dit nr op google intik, komen er resultaten van S/V70 T5 1998 voorbij, dus het zal al wel niet de orginele automaat meer zijn. welke type nr`s passen/horen onder de auto? en moet het perse een T5 automaat zijn? of kan het ook van een 144/170pk auto komen?

Mvg

Zou je niet eerst andere olie proberen?
Voor die.tijd had je toch geen probleem?

Desnoods een powerflush.

ik had bij een 50km rit half sportief rijden, bij thuiskomst problemen. als ik de automaat in de achteruit zette gebeurde er niets (alleen het toerental verhoogde iets). toen olie ververst, problemen voorbij. na 250km nog een keer voor de zekerheid. en na 2 maand (2000-3000km verder) weer dezelde symtomen. powerflush is 200-350€, dan invensteer ik dat liever in een andere automaat.


V70geRwin

Citaat van: arjanboy op 17-02-2017 21:18:30
Citaat van: V70geRwin op 15-02-2017 19:55:44
Citaat van: arjanboy op 15-02-2017 18:54:06
oke :o

bedankt voor de info dirk, ga de automaat wisselen, er zit een AW 50-42 op, de bakcode is 1208-955, als ik dit nr op google intik, komen er resultaten van S/V70 T5 1998 voorbij, dus het zal al wel niet de orginele automaat meer zijn. welke type nr`s passen/horen onder de auto? en moet het perse een T5 automaat zijn? of kan het ook van een 144/170pk auto komen?

Mvg

Zou je niet eerst andere olie proberen?
Voor die.tijd had je toch geen probleem?

Desnoods een powerflush.

ik had bij een 50km rit half sportief rijden, bij thuiskomst problemen. als ik de automaat in de achteruit zette gebeurde er niets (alleen het toerental verhoogde iets). toen olie ververst, problemen voorbij. na 250km nog een keer voor de zekerheid. en na 2 maand (2000-3000km verder) weer dezelde symtomen. powerflush is 200-350€, dan invensteer ik dat liever in een andere automaat.



Duidelijk,  ik ook.

Jans Duiven

Citaat van: Dirk342 op 15-02-2017 07:03:53
Die SP2032 is idd niet de goede olie helaas..... Al zegt Kroon zelf van wel :(.  Kroon en ik zijn allang geen vrienden meer door het verkeerde advies, wat consequent gegeven word, aan consumenten.  Hun producten zijn verder prima, maar je moet zelf wel weten wat je koopt en echt niet op hun advies afgaan !

Als voorbeeld en aantoonbaar: verkeerde automaatbak olie, verkeerde motorolie (viscositeit), en zelfs met stuurolie gaan ze vaak mis.  Het mooiste voorbeeld, staat ergens in mijn eigen Blogje, is het advies wat ze durven te geven voor oldtimers.  Heb hier echt vreselijke bonje met zo'n vertegenwoordiger over gehad op een beurs.  Wou die vent het kanaal in meppen, maar mijn contactpersoon bij de Brezan en Ronny hielden me tegen.  Wat een vreselijk domme l*l was die vent zeg !  Ben er later nog bij de Brezan op teruggekomen, inclusief bewijs van de Kroon technische dienst dat de site idd niet klopt, inzake de 760 TDIC uit '82.  En die vent maar volhouden dat in dat oude ding 5W30 moest ??? wat net water is, terwijl er minerale 15W40 in moet (die Kroon zelf dus ook gewoon levert). Het ergste, en waar ik meest kwaad om werd, is nog dat die l*l gewoon vol bleef houden dat Kroon het advies van de fabrikant opvolgt ??  Dit is dus echt je reinste kraam, en heb ik ook bewezen, dat dit dus gewoon niet zo is !  Zowel Volvo, als VW (de motor van de 760 TDIC is een 6 cilinder VW motor) schrijven 15W40 voor dit blok voor.....

Advies dus: nooit, maar dan nooit op het advies van Kroon uitgaan want de kans op schade, welke dan ook, is erg groot.  En Kroon of het verkopende punt is dan niet thuis voor garantieclaims want, volgens hun eigen zeggen: 'jij hebt het er ingegooid, wij hebben alleen maar advies gegeven en dat is niet bindend'......

Edit: Als je dus op een site wilt kijken, welke olie er ergens in moet vergelijk dan bijvoorbeeld eens de sites van Champion, Castrol en die van Kroon eens met elkaar....

Als je net niet eens bent met iemand dan hoef je ze toch niet gelijk het kanaal in te meppen?  :D

UserID6342

Mwuh lag even anders hier Hans...  Die vent stond daar als vertegenwoordiger van Kroon enwgaf een totaal verkeerd advies.  Niet alleen bij mij maar er liepen meer mensen rond (voornamelijk monteurs op de Brevak) waarbij hetzelfde onzinnige advies werd gegeven.  Bij mij steigert dan meteen alles helaas, zit in de aard van het beestje (ik dus) ;D

Jans Duiven

Citaat van: Dirk342 op 17-02-2017 21:49:32
Mwuh lag even anders hier Hans...  Die vent stond daar als vertegenwoordiger van Kroon enwgaf een totaal verkeerd advies.  Niet alleen bij mij maar er liepen meer mensen rond (voornamelijk monteurs op de Brevak) waarbij hetzelfde onzinnige advies werd gegeven.  Bij mij steigert dan meteen alles helaas, zit in de aard van het beestje (ik dus) ;D

;)