Witte rook uit peilstok

Gestart door Dennis1974, 04-07-2015 08:50:03

Vorige topic - Volgende topic

Dennis1974

Gisteren heb ik de roffel voorzien van nieuwe ollie/filter. Toen ik met draaiende motor de peilstok eruit haalde viel me op dat er uit het peilstokbuisje wat witte rook kwam. Niet heel veel maar genoeg dat het opviel.
Getest door met draaiende motor de peilstok eruit te halen terwijl de auto al 5 min. liep.

Omdat de carter ventilatie is vervangen dacht ik niet direct daaraan. Ik heb met draaiende motor de vuldop eraf gehaald en die blijft netjes liggen.
Nu heb ik ook maar de vlamverdover die aan het gasklephuis vast zit eraf gehaald. Die was best vies dus het zeefje helemaal schoongemaakt alsmede de verdover zelf.

Echter...er komt nog steeds wat witte rook uit...Wat zou het kunnen zijn? Er zit totaal GEEN slugde aan de peilstok en het rubberen ringetje van de peilstok is ok.
Het is dus niet zo dat er hele witte wolken uitkomen maar het is genoeg dat het opvalt. Feit is dat er wat witte rook uitkomt. Is het toch verstandig nogmaals de carterventilatie te vervangen? Of moet ik de motor eens gaan flushen?

Of hoort dit bij gewoon onze roffels?   :eusa_pray:

Auto (855 MY96 2.5 10v) heeft 270.000 gelopen;
Auto lekt geen olie (Er moet ongeveer een halve liter olie bij op de 2000 km);
Auto verbruikt geen koelvloeistof en het potje staat netjes op peil;
Geen sludge aan peilstok en vuldop;
Thermostaat is een halfjaar geleden ook vervangen

Dan nog een vraag....ik heb het zeefje UIT de vlamverdover gehaald. Of krijg ik hierdoor juist meer last van backfires? Een collega 940 rijder had aangegeven dat deze niet nodig was gezien onze roffels geen last hebben van backfires vooral omdat ik alleen lange stukken rijd.

Klopt dit? Of moet ik het zeefje er als de wiedeweerga (mooi scrabble woord) weer op zetten?

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

)()()sT

Bij m'n 20V. heeft thuur ook eens de vlamdover eruit gehaald omdat dat idd. niet nodig was.
Is de rook niet gewoon de hitte? Ik denk dat je dat altijd wel wat hebt ;)

Dennis1974

Citaat van: )()()sT op 04-07-2015 09:23:21
Bij m'n 20V. heeft thuur ook eens de vlamdover eruit gehaald omdat dat idd. niet nodig was.
Is de rook niet gewoon de hitte? Ik denk dat je dat altijd wel wat hebt ;)

Ik hoop het....ga denk zekerheidshalve na de vakantie toch maar eens de carteronluchting meepakken....maar misschien is het idd niet nodig en komen er meerdere antwoorden op mijn vraag langs in dit topic ;)

(PS...Joost...ff off-topic...Ik heb een set Pegasus R velgen gekocht :)...2 met nieuwe en 2 met slechte banden..waarvan 1 totaal kapot met scheuren in de band en tot op het staaldraad versleten was...dus maar gelijk nieuwe besteld. Tritons waren nergens meer te vinden ;) ) ....

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

-D©©©L-

na 270k is de carterventilatie aanpakken geen luxe.

Spin!

Citaat van: -D©©©L- op 04-07-2015 09:40:23

Staat wel dat de cv is vervangen, maar wannee? Wat is overigens de gemiddelde interval voor vervanging cv?

www.vm-parts.nl

Dennis1974

Citaat van: -D©©©L- op 04-07-2015 09:40:23

Snap ik...maar vorige eigenaar (ook lid hier op forum) heeft dit met +/- 240k al gedaan. Maar goed...snap ook dat het koffiedik kijken is...ik was daar ook zelf niet bij dus misschien is het openmaken van de kanalen vergeten....of misschien is het gewoon weer nodig.....ik weet het niet.........moet er toch maar aan geloven (zal de vorige eigenaar wel ff vragen wat er precies vervangen is allemaal omtrent de carter ventilatie).

Zijn er nog meer oorzaken te wijten aan witte rook uit de peilstok? Of is de Carter de enige veroorzaker?

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

855T5+

(Kan het niet laten;) witte rook uit de peilbuis: nieuwe Paus toch?  ;D ;D
Volvo: Mutatis Mutandis

Lammert

Even uit mn hoofd,  maar volgens mij is het onderhoudsinterval van de carterventilatie volgens het boekje 90.000 km