Het grote Volvo 1:10 model topic

Gestart door maruska, 05-07-2015 21:40:36

Vorige topic - Volgende topic

maruska

Aangestoken door EricL ben ik bezig een mooie set vanuit de tamiya reeks, de 1:10 radiografische variant bij elkaar te sprokkelen.

Dit topic is dan ook bedoeld voor mensen die dezelfde afwijking hebben. Er is nog maar weinig van dit spul verkrijgbaar, dus een mooie insteek om spullen te ruilen/verkopen, maar vooral ook te showen aan elkaar.

Ik heb zelf al een paar jaar een new in box 850 BTCC liggen, ooit overgenomen van een forumgenoot. Nooit durven opbouwen, temeer omdat deze vrij zeldzaam zijn als ze nog in de verpakking zitten.
Tijdje terug met EricL erover zitten kletsen, en zo een beetje begonnen met zoeken naar leuke spullen. Aangezien Eric hier veel meer ervaring in heeft (zoeken), en ook met de radiografische modellen, zal ik hem vragen dit topic verder te vervuilen/vullen ;D.

foto's volgen nog uiteraard...
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

dielie850

Ik heb hem hier (gebouwd) ook in de kast staan ;D

maruska

zelf gebouwd of zo gekocht Jeroen ?
T-5R

Tom960

dielie850

Citaat van: maruska op 05-07-2015 23:44:24
zelf gebouwd of zo gekocht Jeroen ?
Nee zo gekocht (heeeel goedkoop)  ;)

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Spin!

Ik heb toch moeite met de titel merk ik. 'Grote' 1:10 topic...

...als het nou 10:1 was.

:angel:

www.vm-parts.nl

maruska

rutger, daarom schrijf ik ook grote met een kleine G, speciaal voor alle brabo's ;D

overigens aardig om te zien wat voor verschillende wielen er her en der opzitten.. blijkbaar toch nog verschillen.
T-5R

marc-850

Ik denk dat 'nieuw in de doos' de wielen gelijk zijn. Je kunt wel diverse modellen andere wielen aanschaffen, bijv. een setje met slicks, of een setje met profiel banden.
Ik heb ook een R/C model, gebouwd gekocht, maar de kap was niet zo mooi. Heb daarna nog een nieuwe kap gevonden met mooie losse stikkers erbij  :eusa_dance:

Voor de oude kap zoek ik een keer een off-road onderstel, waar ik deze op kan maken.

Foto's volgen

maruska

klopt Marc.. ik heb een 2e FF-01 onderstel, met audi body.. daar zaten weer 2 sets velgen/bandjes bij. Ik heb op een tamiya forum gelezen dat de velgen die geleverd werden voor de skyline r32 erg veel op titans lijken.. Wellicht een keer een CY variant maken ;D
T-5R

marc-850

Dan moet je een kale body zien te scoren, die kun je dan aan de binnenkant spuiten.
Er zijn trouwens ook 1:10 estate body's, maar volgens mij niet van Tamiya. Ik weet niet of die op een FF-01 chassis passen...

EricL

;D

Inmiddels zal vrijwel iedereen op het forum (nu) weten dat modelauto-fabrikant Tamiya in de jaren '90 een 1/10 model van de Volvo 850 BTCC heeft uitgebracht:

scans uit de originele brochure (1996)

Opvallend is, dat dit model de laatste paar jaar behoorlijk in waarde aan het stijgen is (gezien z'n zeldzaamheid). Over het algemeen stijgen vrijwel alle (1/10) Tamiya modellen na verloop van tijd in waarde nadat het gros van deze modelauto's kapot gereden is, of beschadigd is. Tamiya produceert haar modellen voor een paar jaar en dan stopt de productie.....vraag & aanbod bepalen vervolgens de prijs nadat een model is uitverkocht, wat naar schaarsheid de prijs opdrijft. :D
Voor sommige modellen zijn uitzonderingen, daar geeft Tamiya deze eenmalig (gelimiteerd) opnieuw uit.

Een andere belangrijke factor die meespeelt is de toegenomen waardering van het 1/1 model. De 850 heeft de status van een icoon en ontvangt steeds meer aanzien van autoliefhebbers. Dit creëert ook weer extra vraag naar de (schaal)modellen.
In het geval van de Tamiya 850 een voordeel, deze is de meest gedetailleerde van de 2 officieel uitgegeven modellen (met toestemming van Volvo). Die andere is van het merk Kyosho.

Momenteel liggen de prijzen voor een onbeschadigde / nieuw gebouwde rond de € 300,- (wat ook betaald wordt  8))
Nib's (new-in-box) beginnen vanaf € 500,-

Zelf ben ik in het bezit van een nieuw gebouwd exemplaar (zelf gebouwd ;D) :

Dit 1/10 850 staat op het zgn FF01 chassis. Een voorwielaangedreven 'badkuip' chassis:

Net zoals bij een echte 850 kun/kon je ook bij het Tamiyamodel de nodige opties krijgen:

Full-options modellen brengen nog meer op, maar halen het niet bij de èchte (wedstrijd)modellen van Tamiya  ;D :

Waar de Tamiya 850 voornamelijk uit plastic bestaat, vind je op bovenstaand model enkel materialen als titanium, carbon met ingeweven zilver, delrin, lichtgewicht alu en plastic (versterkt met carbon). Deze modellen zijn daarnaast ook nog eens gelimiteerd uitgebracht.

Verder zijn er in beperkte oplage door diverse andere fabrikanten 1/10 estate bodies uitgegeven:

(Thanks Jan!  :)) Bedoeling is hier tzt een BTCC versie van te maken...

Naast de Tamiya 850 zijn ook de andere BTCC modellen uit de jaren '90 verkrijgbaar.
De Audi A4, Ford Mondeo, BMW 320 en Alfa 155 zijn door Tamiya uitgegeven. De Renault Laguna enkel door Kyosho (zeldzaam!!).
Dus mocht 1 BTCC model niet genoeg zijn, is er voldoende keus voor een tweede.

marc-850

Mijn 1:10 R/C model, met andere velgen met profielbanden. Daarnaast het origineel meegeleverde setje velgen.

Daarnaast heb ik ook nog een Tamiya 1:24 BTCC sedan en een BTCC estate, beiden ongebouwd (en dat blijft zo) en helemaal compleet.

Het volgende model ben ik eigenlijk nog nooit eerder tegengekomen. Ik kocht de doos in de veronderstelling dat het een 1:24 BTCC sedan was. Maar toen ik de doos binnenkreeg, bleek het een slotcar (racebaan) model te zijn. Nog niet helemaal afgebouwd, maar de rest van de onderdelen zat er ook allemaal bij!

Benieuwd of iemand deze ooit eens gezien heeft, of misschien zelf heeft...

En wat dacht je van een Tyco racebaan?

En tot slot nog een originele Tamiya folder uit 1997, met een verhaal over het 1:24 model.

maruska

T-5R

t5joost

Ik snap het niet waarom 1:10 en niet gewoon een 1:1 bouwen :P hahahahha