Olieverbruik XC 70

Gestart door Kees00nix, 07-07-2015 11:00:40

Vorige topic - Volgende topic

Kees00nix

Hallo lezers,

Ik heb een XC70 - amerikaanse import - en deze gebruikt ongeveer 1 liter olie op 1000 kilometer. Op zich niet ongebruikelijk, maar hinderlijk. Wel geeft hij een licht pluim en dus ook een storing op de lambdasensor. Nu is mij aangeraden om een 1/4 flesje Forte weekmaker toe te voegen aan de olie. Ik gebruik sunco 5W40.
Graag jullie advies.

Groet

Kees
Ik rol (maar wel in een Volvo)

Sbv

Zo maar even wat oorzaken
klepsteelrubbers versleten
turbo versleten
carterventilatie verstopt

Kees00nix

Hallo Sbv,

De carterventilatie is het niet, want die is gereinigd. Ook de turbo is het niet, want die is 10000 km geleden vervangen door een revisie exemplaar. De klepsteelrubber was ook mijn diagnose, maar het is nogal een klus om die te vervangen. De motor heeft ruim 300000 km gedraaid en dus was de gedacht, dat de rubbers weleens verhard zouden kunnen zijn en dus een weekmaker de oplossing. In mijn beleving heeft dat ook invloed op andere rubbers, zoals krukaskeringen, ed.
Dus de vraag blijft staan of een weekmaker toevoegen wijs is en ik ben erg benieuwd naar anderen, die hier ervaring mee hebben.

Groet

Kees
Ik rol (maar wel in een Volvo)

leons850

Carterventilatie reinigen daar zijn de meeste hier niet zo'n fan (meer) van.
Schijnt zelden echt een oplossing te zijn daarom maar beter vervangen.

Verder wil ik geen zwart kijker zijn maar een gereviseerde turbo is niet altijd een goeie turbo.
Hier is een vriend (en forumlid) recent nog achter gekomen dus controleer deze toch maar even.
Klepsteelrubber is natuurlijk wel het meest logische, ik wil alleen maar zeggen doe geen aannames maar onderbouw het.

Succes
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Sbv

weekmakers zijn geen wondermiddelen. Die halen slijtage niet weg.

BBS

Ik had jaren terug ook last van een heel hoog olie verbruik en rookpluimen. Carterventilatie niet reinigen maar vervangen. Zaten toch een paar slangetjes dicht en de oliepot vol. Na het vervangen waren de problemen wél over. 

Advies,: carterventilatie compleet vervangen....
Volvoloos....

henry classic v70

Wanneer je toe bent aan olie verversen zou je eens 10W40 kunnen proberen, mogelijk dat het olieverbruik minder wordt
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4