Airco pomp

Gestart door Groene850, 08-07-2015 11:00:07

Vorige topic - Volgende topic

Groene850

@theostek, ik vraag hier niet om afgezeken te worden, ik vraag gewoon normaal wat er aan de hand kan zijn en wat er fout is gegaan.

Wil iemand kort samen vatten wat er gedaan had moeten worden en wat er nu miet gebeurden?
Bedankt

Edit: net nog onder gekeken, airco pomp ziet groen maar werkt gewoon nog prima..

-D©©©L-

Citaat van: Groene850 op 08-07-2015 11:00:07
Hoi,

Vrijdag heb ik mijn airco laten vullen.
Gelukkig deed de airco het, fan sloeg aan, de compressor sloeg aan en er kwam dus koude lucht uit.
Wel zei de monteur dat er geen druk in het systeem zat dus moest ik over een week terug komen.
Vandaag ben ik weer geweest, toen zei de monteur dat er een koppeling lekte.
Ik dacht mooi dat is het enige :eusa_dance:
Toen keek hij naar de compressor en die was zeikes nat van dat airco spul :eusa_wall:

Dus de compressor lekt als een mandje...
Is dit te maken of moet deze gewoon vervangen worden?

Compressor vervangen, en omdat het systeem open gaat ook de accumulator/droger mee vervangen. Natuurlijk allemaal nieuwe dichtingsrubbers.
Als er vermoeden van vervuiling van het systeem is (door te weinig olie of langdurig drukloos/ open systeem) dan is het handig om ook de orifice te vervangen de rest van het systeem te spoelen.

Na het vervangen het systeem met stikstof afpersen op zeker 15 bar + flinke standtijd. Als dat in orde is goed vacumeren en voorzien van de juiste hoeveelheid vloeistoffen. Nieuwe pompen komen nogal eens gevuld met olie, even rekenen wat je moet doen bij het vullen.

Ik snap de verbazing in eerdere posts wel, commentaar hoort eigenlijk richting de vuller van het systeem te gaan. Aan de andere kant, als een klant zegt: "vullen" dan snap ik ook wel dat ze niet automatisch allerlei andere werkzaamheden gaan doen.
Beetje als met bandenspanning, als de klant zegt: "op juiste bandenspanning zetten", dan ga niet eerst vierkant uitlijnen, alle velgen controleren op rechtheid en de wielen opnieuw balanceren.

Groene850

Kijk daar heb ik wat aan!
Bedankt :)

Maar had het ook voorkomen kunnen worden?
Dat de conpressor nu stuk is?

glenfiddich1983

Wat er had moeten gebeuren heb ik ergens hiervóór al uiteengezet, maar toen ging ik er overigens wel vanuit dat de pomp kapot was. Uit je berichten naderhand blijkt dat die nog wel werkt, dat scheelt, en hopelijk is hij nog onbeschadigd. Ik zou heb niet meer blijven gebruiken.

Kort samengevat is dit wat er volgens mij moet gebeuren nu:

- Systeem leeghalen;
- Orrifice er uit en accumulator er uit;
- Compressor afkoppelen; checken op schade; indien nee: terugplaatsen en indien ja: vervangen
- De rest van het systeem grondig spoelen (de compressor kan niet gespoeld);
- Boel weer aansluiten, nieuwe orrifice en accumulator; bij alles wat los is geweest: nieuwe O-ringen
- Systeem op lekkage testen, eventuele lekkage oplossen;
- Juiste hoeveelheid olie plaatsen (dwz de totale benodigde hoeveelheid olie verminderd met de hoeveelheid die in de compressor achterblijft; MITS de compressor was behouden tenminste)
- Juiste hoeveelheid koudemiddel plaatsen

Dat moet het zijn.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Theostek

Groene850, ik zeik je niet af dat intrepeteer je verkeerd.

Er zijn al verschillende reguliere reactie's  geplaatst hoe het wel moet, daar hoef ik niets (meer) aan toe te voegen.
Mijn repley heeft meer te doen met het uitvoerende bedrijf ofwel persoon, wat niet werkt hoe het behoort te zijn.
Wat dat bedrijf of ijsboerke heeft gedaan weet ik niet....en verteld jou ghost verhalen..geen druk..kom over een week terug...hallooo...

Ik heb duidelijk omschreven dat als de compressor lek is als een zeef...de compressor niet werkt...en ook duidelijk omschreven als er geen druk is...
Maar goed, ik zit al sinds 2007 in het vak...maar zo'n verhaal steek ik niet af bij een klant..om te zeggen, kom na een week terug terwijl de  compressor geen druk geeft...dan weet ik de oorzaak wel waardoor er geen druk heerst.

Maar voor de goede gang van werken zal ik de wettelijke gang van zaken hoe het wel moet omschrijven.

De klant heeft airco storing of werkt niet meer.
1. meterset aansluiten...die geeft aan of er wel of niet druk is.!!
2. Geen druk...0 bar is er een rest druk.
3. Systeem afpersen/breken met stikstof tot 10 bar mwd van het systeem.
4. verlaagt de druk, lek in het systeem!
5. lek opsporen met detectie middel. geen druk verlies systeem aflaten.
6. Systeem vacumeren tot een vast aangesteld aantal micron...daarna 30 minuten standtijd.
7. Na 30 minuten het systeem op onderdruk is gehandhaafd en gebleven..systeem terug af vullen.
8. Systeem controleren met de elek snuffer.
9. Systeem in bedrijf stellen...wederom controleren met elek snuffer.
10. Airco certificaat opmaken met alle toebehoren.

Kijk en als 10 van die airco boeren zo werken geloofd iedereen dat, maar ik werk niet op die manier...en dat is een groot verschil.
Een filter/droger accumulator moet om de 24 maanden vervangen worden...voor goed te zijn...maar men wil niet opgezadeld worden met extra kosten...de airco moet gewoon terug werken..
Maar die besparing kan volgende week, maand, jaar, de leof afsteken.

Weet je wat ik doe..problemen oplossen waar andere faalen en mensen die niet willen luisteren...
Ik adviseer en als de klant niet luisterd of het advies niet opvolgt/negeerd...zal hij/zij...op zijn tijd met de gebakke peren zitten.

Gisteren bij een vaste klant geweest Audi A6...airco doet het niet meer...heeft zich drie jaar niet laten horen of zien...en wat blijkt uit de diagnose? compressor vastgelopen..maar hij gaat zondag op vakantie..
Ik zeg vraag niet wat het kost...maar vraag jezelf af wat het kost als je raad/advies niet opvolgt ofwel een fatsoenlijke airco service erop na te houden. ...en dat kom ik ieder jaar tegen.

Nu zelfs weer telefoon gehad...Heb een Passat 1998..airco werkt al vier jaar niet meer..maar zou geweldig zijn als die weer werkt..heb namelijk een newborn gekregen...pfffff ...koop een nieuwe auto met airco.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

V70geRwin

Theo, waarom staat er 24 maand voor de filter/droger als het systeem op druk is en niet open geweest?
Kan er dan alsnog vocht in komen?

Mijn AC had nog 590 gram en kreeg het advies om filter droger lekker te laten zitten.

Ries van de Zilverschuit

Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk, hoor ik hele verschillende verhalen over. Is het puur een tijdsfactor (veroudering) of ook een gebruiksfactor (hoe intensief je de airco gebruikt.)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Theostek

De filterdroger/accumulator neemt 6 tot 12 gram vocht op per jaar...en is dan verzadigd. Dit onderdeel kan vergeleken worden als een oliefilter.
De airco compressors zijn open compressors (behalve bij hybride). Gemiddeld ik zeg gemiddeld verliest een ac installatie 10% per jaar op de vulgraad, op een vulgraad van 1000 gram is dat 100 gram per jaar.
AC installatie is nooit hermetisch afgesloten, lucht bevat vocht en dat neemt de filter/droger accumulator op ten allertijden...een verzadigde filterdroger/accumulator doet dat niet meer en het vocht circuleerd mee door het systeem.

Vocht kan en gaat op d'n duur voor problemen zorgen bij de expansie orrifice/blokventiel...daar ligt de temperatuur het laagst en bevriest het vocht...met dien gevolgen dat er een verstopping ontstaat, enz enz enz.
Er zijn  ook systemen met een cartridge...die zit geïntegreerd in de condensor die moet na 5 jaar vervangen worden.

Het ac systeem is een gesloten circuit...maar niet uitgesloten zodat er geen lucht in kan komen (open compressor).
Advies om te laten zitten...is een verkeerd advies en willen er niet aan tornen om te vervangen.

Heb met iemand van de leden hier divers conversatie gehad over desbetreffend onderdeel wat hij toch vervangen wilde hebben en is meen ik 3 of vier keer terug moeten gaan, om een goed werkend ac systeem te hebben.

glenfiddich1983

Citeer
Heb met iemand van de leden hier divers conversatie gehad over desbetreffend onderdeel wat hij toch vervangen wilde hebben en is meen ik 3 of vier keer terug moeten gaan, om een goed werkend ac systeem te hebben.

Klopt, dat was ik. Dat was mijn eerste en wat mij betreft ook laatste ervaring met airco onderhoud door de Volvo-dealer. Het systeem werkt nu goed, maar wel na 4 bezoekjes, waarna ik overigens nog altijd niet precies weet wat ze nou uitgespookt hadden.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70geRwin

Citaat van: Theostek op 11-07-2015 00:27:56
De filterdroger/accumulator neemt 6 tot 12 gram vocht op per jaar...en is dan verzadigd. Dit onderdeel kan vergeleken worden als een oliefilter.
De airco compressors zijn open compressors (behalve bij hybride). Gemiddeld ik zeg gemiddeld verliest een ac installatie 10% per jaar op de vulgraad, op een vulgraad van 1000 gram is dat 100 gram per jaar.
AC installatie is nooit hermetisch afgesloten, lucht bevat vocht en dat neemt de filter/droger accumulator op ten allertijden...een verzadigde filterdroger/accumulator doet dat niet meer en het vocht circuleerd mee door het systeem.

Vocht kan en gaat op d'n duur voor problemen zorgen bij de expansie orrifice/blokventiel...daar ligt de temperatuur het laagst en bevriest het vocht...met dien gevolgen dat er een verstopping ontstaat, enz enz enz.
Er zijn  ook systemen met een cartridge...die zit geïntegreerd in de condensor die moet na 5 jaar vervangen worden.

Het ac systeem is een gesloten circuit...maar niet uitgesloten zodat er geen lucht in kan komen (open compressor).
Advies om te laten zitten...is een verkeerd advies en willen er niet aan tornen om te vervangen.

Duidelijk, bedankt voor je uitleg.
Volgend jaar maar naar uden en mee laten nemen dan.

Theostek

Dat weet ik ook niet wat ze hebben uitgespookt, maar wel chineese troep gebruikt..wat ze nadien weer hebben vervangen voor de zoveelste keer.
En geen gezond verstand...

Groene850

@theo, ik snap wat je wilt zeggen, maar wat ze dus bij mij hebben gedaan is afvullen en over een week terug komen voor lekkages opsporen.
Wat ze zeiden was dat als je de airco in die week vaak aan zet dan komt het in het complete systeem.
Fluor zoals ze dat noemen.

Maar wat je wilt zeggen is dat de compressor het nu eigenlijk niet moet doen als hij zodanig lekt dat de hele pomp onder zit?

V70 classic

Citaat van: Groene850 op 11-07-2015 22:35:47
@theo, ik snap wat je wilt zeggen, maar wat ze dus bij mij hebben gedaan is afvullen en over een week terug komen voor lekkages opsporen.
Wat ze zeiden was dat als je de airco in die week vaak aan zet dan komt het in het complete systeem.
Fluor zoals ze dat noemen.

Maar wat je wilt zeggen is dat de compressor het nu eigenlijk niet moet doen als hij zodanig lekt dat de hele pomp onder zit?

Kortom t waren knoeierts :eusa_whistle:

Wat doen ze bij een motor storing?
T lampie eruit halen en laten terug komen als ie vast zit  :eusa_shifty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.