Hilko's Volvo gebeuren

Gestart door hilko73, 11-07-2015 19:39:19

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

Yep, hij loopt zuiniger. In ieder geval gevoelsmatig.
Altijd fijn als je acties succes hebben ;)
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

UserID6342

razorx

Alleen Middels de sensoren weet de ECU wat hij moet doen. Zo dankbaar die vers te houden. ;)

hilko73

Inmiddels weer thuis. De lpg indicator zweeft na 378 km tussen het laatste groene ledje en reserve. Dat na een trip waarbij constant de airco heeft aangestaan en we ook nog een ruim half uur in de file hebben gestaan. Ik weet dus zeker dat ie zuiniger loopt. Morgen even aftanken. Volgens mij moet een ruime 1 op 8 uit de rekensom komen.

arjenT5R

Citaat van: hilko73 op 22-07-2017 20:52:18
Inmiddels weer thuis. De lpg indicator zweeft na 378 km tussen het laatste groene ledje en reserve. Dat na een trip waarbij constant de airco heeft aangestaan en we ook nog een ruim half uur in de file hebben gestaan. Ik weet dus zeker dat ie zuiniger loopt. Morgen even aftanken. Volgens mij moet een ruime 1 op 8 uit de rekensom komen.

Goed de moeite! Benne benieuwd!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

yannickdv

Gisteren bij de oude eigenaar van je 10V geweest, kwam nog wat onderdelen tegen. Vooral van de achterklep :P

Liggen bij Koen komen vanzelf eens richting jou ;)
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

hilko73

Loopt ie zuiniger? Jazeker. 1 op 8,15, zoals gezegd met airco en een halfuur file. Ik vermoed dat zonder airco en file 1 op 9 ook makkelijk haalbaar moet zijn.
Daar ben ik dus erg blij mee.

Maar goed, van begin tot eind dan maar:

Zie hier de nieuwe sensor. Nieuw en origineel, prijzige jongen maar zoals nu blijkt is het de moeite waard:

En de oude:

Daarnaast heb ik ook meteen de benzine-injectoren vervangen. Gezien de motorloop na die actie was dat behoorlijk nodig. Ik kon van iemand een ultrasoon gereinigd setje overnemen, erg fijn!

Al bij al was dat vrijdagmiddag een uurtje of 2 werk. Wel besteedde tijd ;)

Vandaag dan verder met het vervangen van de LPG injectoren.
Eerst de hele zooi eraf slopen:

van

naar:

Zie hier de oude injectorslangetjes:

Niet zo netjes. Je hebt het liefst dat alle slangetjes even lang zijn.
Dus:

En in situ:

Na heel wat gepuzzel en iets inkorten van slangetjes kreeg ik dan de boel weer in elkaar. Om het binnenkort weer opnieuw te gaan doen, want door de plaatsing van de injectoren moet er 1 injectorslangetje iets langer blijven. Anders past het echt niet. Ik kon dat nu niet meteen aanpassen omdat ik materiaal te kort kwam. Na de vakantie weer. Zo is het nu in ieder geval:

Het daarna opnieuw calibreren was geen moeite.
Helaas oscilleert het stationair toerental nog steeds. Dat lag dus niet aan de injectoren, hoewel de LPG meneer daar toch heel stellig in was.
Aangezien ik ook de slangen van injectoren naar spruitstuk en de injectoirrails heb vervangen vermoed ik dat de map sensor van de lpg installatie een luchtlekje tegenkomt of dat die sensor zelf het niet goed doet. Het systeem geeft verder geen foutmeldingen en de boel loopt goed dus voor nu laat ik het maar zo. Na de vakantie zie ik wel weer. Wellicht dat ik dan m'n Vogels motorset er wel op schroef.

Affijn, dan had ik ook nog een onwillige portierruit:

Daar had ik aparte lijm voor besteld. Voor metaal op glas. Daarbij even vergetend dat de rail bekleed is met een rubber-iets...  :eusa_boohoo:
Toch maar gewoon met de lijm aan de gang gegaan:

Handig, zo'n bankschroef  :D  De ruit bleef netjes zo staan. Terwijl ik met de injectoren bezig was heb ik 'm zo laten drogen. Het uitharden zou in totaal 3 uur duren, maar na 2 minuten zou het al niet meer verplaatsbaar moeten zijn.

Uiteindelijk het ding weer in het portier gefrommeld. Met succes, lijkt het. In ieder geval gaat de ruit weer omhoog en omlaag, maar helemaal recht wil hij niet.
Zolang het werkt is het goed, maar eens rustig een ander ruitje scoren op termijn.

Klik voor ruitfilmpje

yannickdv

Goed bezig man!

Ruitfilmpje wil hier niet.
Groet, Yannick

hilko73

Kan best zijn, staat nog in m'n Google gebeuren. Zal 'm eens uploaden naar Youtube...

[edit] Naar Youtube geüpload...

hilko73

Was even met de auto bezig (zo vlak voor je vakantie kun je nog vanalles verzinnen om te checken/verbeteren/whatever ;D ) en heb ook de bakolie gepeild.
Ik weet dat dat met warme motor moet, maar toch twijfel ik:

Aan de cold-kant van de peilstok staat het peil op max. Dit na een niet zo lange rit ( kilometer of 8 ongeveer), maar wel na een stevige tijd de motor te hebben laten draaien i.v.m. andere zaken (luchtlekje zoeken). De ventilator heeft gedraaid. Toen dus alle versnellingen ingelegd en telkens 5 seconden gewacht, daarna bak in P en 2 minuten gewacht, met draaiende motor, en toen gepeild, ook met draaiende motor.
Cold max, hot minimum. Maar hoe heet was de bakolie nou...   :eusa_think:

Wie kan hier een eenduidig antwoord op geven? Ik weet dat iets te weinig beter is dan iets te veel en de bak schakelt goed, maar omdat de bak wat zweet wil ik het wel op de juiste manier in de gaten houden.

Verder dus nog naar luchtlekjes gezocht ivm oscillerend stationair toerental op LPG. Aan de uitleesapparatuur het onbelast stationair toerental uitgelezen, dat ligt op 1050-60 toeren/min. Dat is dus 200 te hoog. Of hoort dat bij een automaat? Op LPG hetzelfde, maar dan gaat het toerental dus zagen indien onbelast stationair. Je hoort 'm dan ook wat lucht binnentrekken, hetgeen prima van de stationair regelaar kan komen maar het lijkt van iets verderop te komen. Ik had helaas geen remmenreiniger meer dus echt zoeken lukt niet zo. Wel alle slangen en slangenklemmen nagetrokken en vastgezet, maar dat maakt niet veel uit. Slangen zijn allemaal heel en de vacuümtoren ook. Mooie puzzel. Ik durf er best mee op vakantie zo, maar het irriteert omdat het domweg beter moet kunnen ;D

yannickdv

Stationair regelaar is al eens vervangen, mocht niet baten. Net als alle (?) vacuumleidingen.

Een automaat draait stationair hetzelfde als een MT. (onbelast)

Enkel in de D gaat het toerental wat omhoog.

Automaat moet je echt wel ff warm rijden, zou er toch een km of 15 mee rijden en dan hot peilen. Ik heb hem toen enkel koud gepeild en goed gezet. Een beetje te weinig is idd beter dan te veel, echter zweet de bak wel iets dus is wel iets om in de gaten te houden. Tevens zou ik de olie langzaam verversen, want die is gewoon 550k oud.

Ik wens je een fijne vakantie, ik heb er vertrouwen in dat ie het haalt.
Groet, Yannick

UserID6342

Snap ff 1 ding niet, waarom iedereen altijd loopt te zeuren over een automaat warm te peilen ???  Wat een onzin, een automaat kun je ook heel goed koud peilen, daar is niets mis mee zolang je het maar op de goede manier doet.  Daarom heeft die peilstok ook 2 niveau's erop zitten, en niet zoals bijvoorbeeld bij de motorolie peilstok 1 niveau.

Voordat de olie in de bak echt op temperatuur is, moet je wel een flink stuk gereden hebben, die is niet zomaar 'even' heet / warm (als alles verder in orde is). Temperaturen bij een echt hete bak van ongeveer 120-125 graden is heel normaal, zonder koeler.

Met Delphi kun je de baktemperatuur trouwens perfect uitlezen, ook onder het rijden. Even als voorbeeld bedoeld; midden in de zomer, dus met hoge buitentemperatuur, is de bak na dik een half uur-3 kwartier stationair gedraaid te hebben net an de 60 graden.....

hilko73

Dan was de bak nog koud en het peil correct. Dank je, Dirk! Morgen nog een keer peilen voor de zekerheid. Wat is trouwens het verschil tussen min en max? 0.2 liter?

UserID6342

Uit mijn hoofd 0.5 ltr

hilko73

Echt koud gepeild: er moest zo'n 200 cc bij. Nu staat ie weer op peil wat bakolie betreft en dat zou de komende 3 k km weer goed moeten zijn. In de gaten houden dus, en op termijn de bak droog laten leggen. Te beginnen met nieuwe aandrijfas-keerringen.