Voor de zakelijke rijders -> hoeveel geef jij aan voor de bijtelling ed?

Gestart door classicT5, 13-07-2015 20:44:02

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Was al wat aan het discussieren met v70r^2 over de bijtelling en vond het wel interessant. Was alleen in een blog van iemand, das niet de juiste plek ;)

Ik rijd mijn v70 zakelijk en moet dus bijtelling opgeven. Ik heb hem daarvoor laten taxeren, zodat ik geen discussie met de belastinginspecteur kan krijgen. Nu gaat het officieel om de economische waarde en die heb ik als opdracht gegeven aan de taxateur. Andere opties zijn volgens mij marktplaats en autoweek vergelijkingen.

Volgens v70r^2 doet hij het met zijn boekwaarde. Dat lijkt mij niet correct en mag niet voor zover mij bekend? Ik wil je niet aanvallen v70r^2, dont get me wrong.

Ben benieuwd  naar andere ervaring? En wat jullie van je accountant horen wat je moet aangeven?

Mijn taxatiewaarde is trouwens 2900 euris, had toen relatief lage km stand (180k). Naadt dat ik een oudere auto leuker vind, lig ik ook in een deuk van de kosten, is zo laag in vergelijking met mijn voorgaande nieuwe 25% hokken.

Ps, snap dan oook niets van advertenties van bv een dure CY 850r ed voor 20k en bijtellingsvriendelijk? Das niet goedkoop meer per maand.

JvW

De bijtelling gaat niet over de boekwaarde, maar over de werkelijke economische waarde. Nu kunnen die waarden natuurlijk dicht bij elkaar liggen, want van de fiscus mag je niet afschrijven tot nul. Je moet altijd een reëele restwaarde aanhouden. De economische waarde van een V70 classic of 850 staat denk ik op dit moment vrijwel gelijk aan de restwaarde.

-D©©©L-

Waarde in het economisch verkeer inderdaad. En natuurlijk het BTW forfait...

Ries van de Zilverschuit

Gewoon een referentie zoeken op Marktplaats, Gaspedaal, Autoscout enz. Zelfde motoruitvoering en kilometerstand en dan ergens in de onderste helft gaan zitten. Overigens zijn de prijsverschillen niet groot, althans geen duizenden euro's.

Als de belastinginspecteur het er niet mee eens is, moet hij een andere waarde aantonen. Hij zal hier waarschijnlijk geen energie in steken, gezien het beetje extra belasting dat hij daarmee kan binnenhalen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

maruska

wel als je voor een flinke pot goud hebt uitgegeven, dat gewoon in de btw aftrek hebt, via de accountant laat lopen, en dan alsnog met een lage waardering voor je auto uitkomt. 5+x de boekwaarde investeren kan niet echt goedgekeurd worden, als je dan niet de boekwaarde iig iets omhoog gooit.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

855T5+

Heb een tax-audit gehad en belastinginspecteur vindt ca. 4500 euro per jaar aan totale uitgaven (dus onderhoud, brandstof, etc.) geen verrassende waarde (zijn woorden).
en tegelijkertijd vindt hij 35% over de boekwaarde van ca. 1350 euro volgens de regels toegepast, athans de uitkomst van de audit was: "de aangiftes als gedaan kunnen gestand blijven".
Uiteraard zit daar inderdaad het BTW "forfait" bij in, dat echter nooit meer is dan de werkelijk uitgegeven BTW voor de auto,
dus valt bij dergeljke bedragen ruim onder het berekende maximum dat er voor staat, op te geven bij de laatste OB aangifte in het jaar.
Geen idee of iemand hier iets aan heeft eigenlijk....
Volvo: Mutatis Mutandis

V70R^2

Netjes dat je even een apart topic opstart. Eigenlijk best apart dat het aspect bijtellingsvriendelijk nog zo weinig besproken is, daar onze wagens ideaal zijn voor dergelijke constructie.

Korte toelichtig, ons avontuur begon toen in 1997 er een V70 classic 2.5t kwam voor pa, nieuw, we waren volvo verslaafd :)

Op de maand precies 15 jaar later op mijn initiatief een leuke V70R AWD gekocht, bijtellingsvriendelijk met defecte motor. Deze heeft in de loop van de tijd vele upgradens dan wel duur onderhoud gehad (complete revisiemotor, remmen en onderstel upgrade e.d.). De economische waarde (bedrag waar bijtelling over wordt gerekend) is al die tijd gelijk gebleven. Dit op advies van onze boekhouder, zou volkomen correct zijn, afschrijving : onderhoud gedurende de jaren is nagenoeg gelijk, ondanks een inmiddels veel hoger liggende taxatiewaarde.

Na 1 volgde nummer 2 op de oprit, idem dito. Bijtelling over de aanshaf van 2800 euro, de rest onder de noemer "onderhoud". Wat weer inhield, alles nieuw complete reviesie van motor en aandrijflijn/ onderstel etc.

Ook ik heb enig tijd mijn bedenkingen gehad, maar feit blijft dat volgens de regels onderhoud of een uitzonderlijke goede staat niets veranderd aan de econimische waarde..

Inmiddels al een tijd project nr. 3, welke misschien toch wel degelijk herzien zal moeten worden daar ik verwacht op een taxatie waarde van +/- 10x de econimische waarde uit te komen..

Hoe doen jullie dat? Is er al iemand benaderd/ bekeken door de belastingdienst die duidelijkheid kan bieden op deze kwestie? Voor alsnog ben ik overtuigd van het feit dat onderhoud (investeringen, upgrades en eventuele complete revisie's of nieuwe motoren) direct kan worden afgeschreven en niets aan de economische (aanschaf en dus bedrag waar bijtelling over betaald wordt) waarde veranderd..

classicT5

Onderhoud kun je sowieso in de kosten brengen en verhoogt normaal gesproken de waarde van de auto niet. Upgrades zou een andere discussie (kunnen) zijn. Alleen is daar weer de vraag als je controle krijgt hoe de inspecteur er tegenaan kijkt (en of die daar uberhaupt verstand van heeft).

Ik heb al rond de 3K aan onderhoud uitgegeven in het eerste half jaar om hem technisch naar mijn zin te krijgen. Maar dat verhoogt de waarde van de auto niet met 3K (helaas :-)), reken dan niet eens mijn uren die erin zitten.

Trouwens al het gereedschap wat ik koop voor het onderhoud stop ik ook in de zaak. Doen jullie dat ook? Daar nog geen commentaar op gehad van mijn accountant.

Gebruikte onderdelen kopen is nog wel lastig, dat is vaak van particulieren en zou niet weten hoe je dat dan in moet brengen.

-D©©©L-

Is de BTW niet gewoon forfaitair 2,7% van de nieuwwaarde, tenzij je exact gaat bijhouden wat het privé gebruiksdeel is ? 

Ries van de Zilverschuit

Er zijn twee percentages in omloop, eentje voor een auto gekocht met btw en eentje onder de margeregeling. 2,7% hoort bij de btw-auto's en 1,5% bij de margeauto's.

Aantonen dat de werkelijke situatie anders is, kan altijd. Die bijtellingen zijn juist in het leven geroepen om dit niet te hoeven aantonen.

Citaat van: maruska op 13-07-2015 22:59:30
wel als je voor een flinke pot goud hebt uitgegeven, dat gewoon in de btw aftrek hebt, via de accountant laat lopen, en dan alsnog met een lage waardering voor je auto uitkomt. 5+x de boekwaarde investeren kan niet echt goedgekeurd worden, als je dan niet de boekwaarde iig iets omhoog gooit.

Ondanks dat je een pot goud geïnvesteerd hebt, kan de economische waarde van je auto nog altijd nauwelijks stijgen. Dezelfde pot goud investeren in een 10-klepper of in een cy levert onder de streep wel een andere toegenomen economische waarde op, lijkt mij.
Bedrijfseconomisch is dit in alle gevallen geen beste investering, maar in dit geval speelt de ratio niet zo'n grote rol, denk ik.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70R^2

Citaat van: classicT5 op 14-07-2015 09:55:04
Onderhoud kun je sowieso in de kosten brengen en verhoogt normaal gesproken de waarde van de auto niet. Upgrades zou een andere discussie (kunnen) zijn. Alleen is daar weer de vraag als je controle krijgt hoe de inspecteur er tegenaan kijkt (en of die daar uberhaupt verstand van heeft).

Ik heb al rond de 3K aan onderhoud uitgegeven in het eerste half jaar om hem technisch naar mijn zin te krijgen. Maar dat verhoogt de waarde van de auto niet met 3K (helaas :-)), reken dan niet eens mijn uren die erin zitten.

Waarom zou je dat op papier willen, dan gaat de bijtelling juist omhoog? In praktijk is een goed onderhouden auto weer wel meer waard bij verkoop.

Of na taxatie ook in verzekeringskwesties

Trouwens al het gereedschap wat ik koop voor het onderhoud stop ik ook in de zaak. Doen jullie dat ook? Daar nog geen commentaar op gehad van mijn accountant.
Zo doe ik het ook, van krik tot takel of straalcabine, alles op de zaak.

Gebruikte onderdelen kopen is nog wel lastig, dat is vaak van particulieren en zou niet weten hoe je dat dan in moet brengen.

Een printscreen van een advertentie of prijsafsraak is voldoende voor de boekhouding, al gebeurd het mij niet heel vaak. De sloop geeft een factuur en die enkele onderdelen (setje velgen bijv.) kunnen met een printscreen van de advertentie in de boekhouding.

Citaat van: -D©©©L- op 14-07-2015 10:56:41
Is de BTW niet gewoon forfaitair 2,7% van de nieuwwaarde, tenzij je exact gaat bijhouden wat het privé gebruiksdeel is ? 

https://belastingvragen.wordpress.com/2011/08/30/btw-forfait-op-privegebruik-auto-27-van-de-cat/

Nu weet ik even niet hoe dat voor ons geld, die 2,7% komt mij niet bekend voor, 35% van economische waarde bijtellen en dan onbeperkt prive rijden..?

classicT5

Hangt af of het een marge auto is of een BTW auto. Meeste zullen met een marge auto rijden (geen BTW teruggave op de aanschaf ivm aanschaf van een particulier). Voor zon marge auto is het 1,5%.

Info:
Hoewel de nieuwprijs van bijvoorbeeld een 15-jaar oude BMW 5-serie of Mercedes E-klasse natuurlijk aanzienlijk lager is dan die van een vergelijkbare nieuwe auto, gingen een aantal youngtimer-rijders er met het nieuwe forfait financieel wel op achteruit. Vandaar dat Aaben Youngtimers zich in 2011 in Den Haag hard heeft gemaakt voor een aangepaste regeling: in het verleden waren we nauw betrokken bij BijtellingYoungtimer.nl en is met succes gestreden voor reparatie van de aantrekkelijke forfaitaire bijtelling op youngtimers (bijtelling gerelateerd aan de dagwaarde in plaats van de nieuwprijs). De groep heeft bij het Ministerie van Financiën gepleit voor een aangepaste regeling voor youngtimers. Daar is uitgekomen dat voor marge-auto's¹ een forfait geldt van 1,5% van de cataloguswaarde.

Zie ook: http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/vervoer/leaseauto/belasting-toegevoegde-waarde-btw

855T5+

Voor "ons", dus auto´s van ouder dan 15 jaar geldt voor het BTW "forfait", eigenlijk dus het deel van de teruggevorderde BTW die je alsnog mag betalen aan de fiscus, omdat dat deel beschouwd wordt als zijnde uitgegeven voor privé doeleinden, 1,5% als je de auto van privé in de zaak overgeheveld hebt (de marge regeling). Heb je daarentegen de auto gekocht met BTW aftrek, dus van een ander bedrijf, dan geldt 2,7%. Ik heb de auto op papier van privé naar de zaak overgeheveld dus geldt 1,5% (kan per jaar verschillen, opletten dus). Zoals gezegd is dat het maximum, dus als je in de praktijk minder BTW hebt opgevoerd in je OB aangifte voor auto gerelateerde uitgaven, dan geldt dat lagere bedrag.
Rekenvoorbeeld:
Bijtelling: 35% over een economische waarde van zeg 1500 euro = 43,75 aan inkomen op te geven per maand in de LH. Daarover moet geheven worden in de inkomstenbelasting (persoon als er loon is) en LH (altijd voor het bedrijf waaronder de auto valt)
BTW forfait:
Stel dat er aan de auto in een bedrag van 4500 euro aan onderhoud, brandstof, etc. ongeveer 900 euro aan BTW zit (want mix van btw aftrekbare bedragen en niet btw aftrekbare bedragen, zoals onderdelen van prive personen of tweedehands onderdelen) en de cataloguswaarde (preciezer: feitelijke verkoopwaarde bij nieuwe aflevering oorspronkelijk) van de auto was ooit 45.000 euro en de auto is gekocht van een particulier, dan is het BTW forfait dus 1,5% van 45.000, oftewel 675 euro. Dan betaal je dus niet die eerdergenoemde 900 euro, maar "slechts" 675 euro als bedrijf aan BTW terug aan de fiscus in je Q4-OB aangifte.
Leuker kunnen we het niet maken!

Noot: Off-topic: vergeet ook niet het fictieve rentebedrag over je rekening courant (oftewel het bedrag dat je bedrijf als cash/kapitaalvoorschot aan jou als prive persoon schuldig is) op te voeren in je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting als prive persoon als inkomistenbron op te voeren. Ook al betaal je die door de fiscus als zgn. redelijk en dus in percentage vastgestelde rente (net zoals voor vermogensbealsting dus) niet of nog niet, wordt je die wel geacht te betalen en dus is dat inkomen er volgens de fiscus wel. Veel geld in je zaak stoppen als privé heeft dus ook daar weer een nadeel als je weinig inkomsten hebt, maar in het goede geval dat je wel voldoende inkomsten hebt kun je als bedrijf wel degelijk die rente aan jezelf betalen. Zoals gezegd: de fiscus ziet dat wel als inkomen. Bij een bank is de betaalde rente omzet. Maar ja, als prive persoon heb je natuurlijk nooit omzet, alleen inkomsten....
Vergeet je die fictieve rente op te geven, krijg je waarschijnlijk na een paar jaar een naheffing, plus boete als je het niet goed kunt uitleggen....(ik gelukkig wel: mijn accountant was failliet gegaan in die periode....maar bottom line ben je altijd zelf verantwoordelijk in de ogen van de fiscus)
Volvo: Mutatis Mutandis

-D©©©L-

V70R^2

Citaat van: 855T5+ op 14-07-2015 11:59:23

Leuker kunnen we het niet maken!

Wel makkelijker, goed topic dit, dan begrijp ik het nu :)