En GOEDGEKEURD!!

Gestart door thuur, 18-02-2005 18:10:23

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Ik ben zo blij als een kind :D

Zonder achterruitewisser en met meer vet aan de buitenkant van de homokineethoes dan erin:

[size=20]GOEDGEKEURD!!![/size]

Kan ik weer een jaartje gerust roffelen ;D

Gr 8)

PS: Ik zag dat er geen topic hiervoor was, vandaar deze nieuwe ;)

PPS: Ze waren niet zo gecharmeerd van de handremwerking (uiteraard bleef deze even hangen op de remmenbank ::)) en het kostte me maar liefst EUR28,50 bij de USA carwash...  :P

Rad

Gefeliciteerd!

Ik begrijp dat je je ashoezen binnenkort gaat vervangen?
Als je het zelf gaat doen waarschuw me dan, dan doe ik met je mee!! Bij mij beginnen ze een beetje haarscheurtjes te vertonen.

Zippo

Achterruitwisser is geen keuringseis Thuur.
De ashoes wel, zat er wel of geen gaatje in?

Zippo

thuur

Bedankt voor de eerste reacties.

De ruitewisser heb ik in z'n geheel in de garage liggen (wat er niet op zit hoeft het ook niet te doen ;)).

De hmkhoes is helemaal vettig en voorzien van een tie wrap aan 1 kant. Ik neem aan dat er wel een scheurtje of gaatje in zit. Anyway, er klopt iets niet en de homokineet kraakt/knakt een flink deuntje mee als je uit een parkeervak wegstuurt. Ik ga van het weekend een flinke tube kogellagervet leegspuiten in het rubber en deze voorzien van een spiksplinternieuwe tie wrap ;)

Ik ben voornemens om de HMK met de sleuteldag te vervangen als deze evengoed blijft kraken/vet lekken.

Gr 8)

PS: ik heb zelfs een slagmoersleutel moeten lenen van iemand omdat ik mijn bouten niet loskrijg na de laatste bandwissel ::)

M a r c

Citaat van: thuur op 18-02-2005 19:47:35
Anyway, er klopt iets niet en de homokineet kraakt/knakt een flink deuntje mee als je uit een parkeervak wegstuurt.

Is je stuuruitslagbegrenzer. Beetje vet op het aanslagblokje (zit aan je onderste draagarm) doet wonderen!  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

thuur

Citaat van: MH op 18-02-2005 20:23:29
Citaat van: thuur op 18-02-2005 19:47:35
Anyway, er klopt iets niet en de homokineet kraakt/knakt een flink deuntje mee als je uit een parkeervak wegstuurt.

Is je stuuruitslagbegrenzer. Beetje vet op het aanslagblokje (zit aan je onderste draagarm) doet wonderen!  :)

Daar heb ik ook naar gekeken, maar het kraken begint al bij 50% uitsturen. Lijkt me stug dat ik dan al tegen de aanslag zit ;)

Overigens heb ik wel een ander vreemd fenomeen (weet niet of het samenhangend is)... Er is nog iemand op t forum die hierover een bericht heeft geplaatst en nooit antwoord heeft gekregen:
Als ik het stuur maximaal uitstuur (ongeacht welke kant) en ik laat het los, dan blijft de auto dus rondjes rijden. Je voelt al vlak voor de maximale uitslag dat ie aan het stuur trekt en deze in plaats van 'terug naar het midden' gewoon naar de maximale uitslag trekt.

Iemand enig idee ??? ?

Gr 8)

reneetje

Ik zou het probleem eerder in de richting van het stuurhuis/stuurbekrachtiging (pomp) zoeken.
Geen last van een zwaar zoemend geluid (joelend) bij in en uitsturen ?
Controleer je niveau eens van je stuurbekrachtigingsolie, er staat 3 streepjes op, bij koude olie moet het olieniveau in het midden staan.

Rene ::)

thuur

Olie heb ik vorige week nog bijgevuld (stond iets onder de min, maar nog ruim boven het onderste streepje). Stuurpomp functioneert lichtelijk geluidslozer cq. constanter van geluid, maar de auto rijdt nog steeds rondjes bij maximale uitslag... ???

Any help still welcome! ;)

Gr 8)

ed

Thuur,

Dat kraken bij het afrijden van een parkeerplaats hoeft niet per sé van de aandrijfas te komen. Als je uitlijning niet klopt gaat de band over het asfalt "schubben", en dat veroorzaakt ook dergelijke geluiden. Ik heb er sinds een poosje last van, en kan me bijna niet voorstellen dat de HK stuk is. Het is ook plotseling ontstaan na de sleuteldag, nadat ik de achterbanden naar voren heb verwisseld. Als één band wat scheef is afgesleten kan er ook een wrijving ontstaan bij sterk uitsturen.

Binnenkort heb ik toch nieuwe banden over, dus dan gaan de Titans er even onder. Hier zitten goede banden onder. Ik laat wel even weten of het prbleem dan over is.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Rijns_t5r

8)in eerste instantie nog gefeliciteerd met je goedkeuring,maar ten tweede misschien een domper,is het echt kraken wat je hoort?
lijkt het met de 50%stuuruitslag op een soort van rikketikken,als het het laatste is is de kans groot dat de homokineet(het gewricht waar je aandrijf as op knikt en in en uitschuift) versleten is,ff checken ;)
en als je aandrijfashoes gaat vernieuwen zorg ook dat je met een luchttol de centrale moer van de as kan los slaan,dat ding zit echt muurvast ;) ;D
das waar ook,heb mijn roffel vorige week laten keuren wat denk je,ja  in 1 keer goedgekeurd,alleen aanmerking op remslangen voor,ware iets poreus.
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

RRRRR_Ramon

Citaat van: thuur op 19-02-2005 01:24:25

Overigens heb ik wel een ander vreemd fenomeen (weet niet of het samenhangend is)... Er is nog iemand op t forum die hierover een bericht heeft geplaatst en nooit antwoord heeft gekregen:
Als ik het stuur maximaal uitstuur (ongeacht welke kant) en ik laat het los, dan blijft de auto dus rondjes rijden. Je voelt al vlak voor de maximale uitslag dat ie aan het stuur trekt en deze in plaats van 'terug naar het midden' gewoon naar de maximale uitslag trekt.

Iemand enig idee ??? ?

Gr 8)

@Thuur

Dat is bij mijn roffeltje nooit anders geweest, ik dacht dat dat zo hoorde. Inderdaad vlak bij de maximale stuuruitslag wordt het stuur een beetje naar de maximale uitslag toegetrokken en je moet hem bewust weer terugdraaien, geef je daarbij wat gas dan wordt het centrerende effect weer groter.

Ik heb van m'n werk een tijdje met een 740 Estate diesel gereden uit 1993 en die had hetzelfde effect; het bewuste terugsturen naar de middenstand, bij gas geven was het centrerende effect minder door de achterwielaandrijving denk ik.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

thuur

Ik weet bijna zeker dat het de homokineet is want de lagers zijn het niet (tijdens apk nog gehoord dat ze stil waren).

Daarbij, zodra ik de koppeling intrap is het kraken meteen weg. Moet dus wel iets in de aandrijving zijn.

Ik heb sinds een paar maanden de auto laten uitlijnen, en sinds een paar weken nieuwe velgen + banden. De rubbers van de draagarm zijn eveneens vervangen (oude model: losse draagarm/rubbers/fuseekogels).

Het kraken was ervoor al en is er nog steeds.....

Gr 8)

thuur

Het is echt een knakkend/rikketik geluid ja. Bij een kapotte hmk gaan de kogels 'overspringen'. Ik heb net een halve tube vet erin gespoten (foto's volgen) en ga zo proefrijden.

Overigens wil ik nog even terugkomen op die opmerkingen over de achterruitewisser: mijn pa heeft dus wel een keer een auto afgekeurd gekregen op een defecte achterruitewisser. (Renault 11 TL Break). Toen hij te horen kreeg dat reparatie meer dan 100 gulden zou kosten heeft ie m eraf gerukt: goedgekeurd ;D ;)

Gr 8)

Rijns_t5r

WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Reitse

Dat rondjes blijven rijden doet die van mij ook, na een bepaald punt trekt het stuur door in plaats van dat het weer rechtuit gaat staan, zal wel met wielvlucht te maken hebben ofzo. Maakt me verder niet uit, apparaat moet rechtdoor gaan als dat de bedoeling is en haaks de hoek om als het nodig is. Zolang die dat doet...