850 start sporadisch niet

Gestart door Vulk, 16-07-2015 10:42:01

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Ik heb een T-5R uit 1994.

Sporadisch start de auto niet. Met sporadisch bedoel ik 1x om de zoveel weken, soms gaat het zelfs maanden goed.

Ik start altijd in 1x door. Heel soms gebeurt er niets. Deze morgen was het weer prijs. 1, 2, 3x proberen niets.
Enige wat dan helpt is de auto op contact zetten, een seconde wachten en dan starten. Dan doet hij het altijd.
Met niets bedoel ik: de motor gaat niet rond en ik hoor ook geen klik van de startmotor ofzo. De radio, kachelventilator etc gaan wel aan. Ik heb nog niet kunnen vaststellen of de verlichting van de auto bij de startpoging al dan niet uit gaat.

Ik sukkel hier nu al een jaar mee. Een half jaar terug heb ik het elektrisch gedeelte van het contactslot vervangen met een exemplaar uit m'n vorige auto. Na enkele weken/maanden kwam het probleem terug.  Toen heb ik er een nieuw origineel exemplaar ingezet.

Deze morgen, twee maanden later was het opnieuw van dat. Ondertussen de auto al weer 2, 3 keer gestart zonder problemen.

...

leons850

Hapert het relais wat op je startmotor zit niet?
Misschien die even uitwisselen met de andere auto.
Jammer dat het zo sporadisch is, dan duurt het testen erg lang.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Vulk

Dat zou kunnen, maar zou je dat niet horen dan?
Kan je dat relais apart vervangen?

leons850

Citaat van: Vulk op 17-07-2015 07:34:27
Dat zou kunnen, maar zou je dat niet horen dan?
Kan je dat relais apart vervangen?

Als hij het niet doet hoor je dus geen klik. ;)
Hoor je wel klik dan lijkt het dat je startmotor niet rond wil.
Bij mijn weten kun je dat relais apart vervangen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

KIM

Doe gewoon een andere startmotor. Ik betaalde 150 Euro en merkte dat de nieuwe startmotor veel sneller rond startte dan de oude.

Ook voor de XC heb ik m preventief vervangen omdat de vrouw klaagde dat ie af en toe niet lekker wilde starten.

Vulk

Verdorie ik heb net een exemplaar verkocht. Een nieuwe haal je gewoon bij de dealer? Of is er goede imitatie?
Op Mister Auto zie ik een Bosch staan voor 130 euro.

KIM

Ik heb een Bosch er in gezet.

Vulk

Nog mensen die daar ervaring mee hebben? Ik ga eerst even de bekabeling rond de motor bekijken.

RoelNL

Bij mij op mijn startmotor stond ook een Bosch nummer.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

UserID6342

Een nieuwe Bosch starter is altijd goed natuurlijk.  Je kunt er ook voor kiezen om je huidige startmotor te laten revidingesen.  Als dit goed word gedaan, zit er ook weer gewoon garantie op.

Als je echter niet zeker weet dat het je starter is, zou ik er eerst een kabeltje / lampje op aan sluiten zodat je het kunt volgen.  Als lampje wel brand en starter gaat niet rond weet je dat de bekabeling in orde is en dat je het dus in de starter zelf moet zoeken.

Is vrij simpel te realiseren allemaal.

Vulk

Als je via Mister auto een Bosch koopt moet je je auto inleveren dus dat is een gereviseerde denk ik.

Kabel uitmeten en testen met lampjes enzo is een goed idee, ware het niet dat hij het bij mij in 99% van de gevallen gewoon wel doet, dus daar ga ik niet veel uit leren vrees ik.

NinaPaul

Citaat van: Vulk op 17-07-2015 09:50:19
Als je via Mister auto een Bosch koopt moet je je auto inleveren dus dat is een gereviseerde denk ik.

Kabel uitmeten en testen met lampjes enzo is een goed idee, ware het niet dat hij het bij mij in 99% van de gevallen gewoon wel doet, dus daar ga ik niet veel uit leren vrees ik.

Niet aan beginnen! ;)

Maar is inderdaad een ruil onderdeel dat gereviseerd wordt.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

fpede

je bedoelt je oude (startmotor) toch?  ;D

-D©©©L-

Citaat van: Vulk op 16-07-2015 10:42:01

Sporadisch start de auto niet. Met sporadisch bedoel ik 1x om de zoveel weken, soms gaat het zelfs maanden goed.

Ik start altijd in 1x door. Heel soms gebeurt er niets. Deze morgen was het weer prijs. 1, 2, 3x proberen niets.
Enige wat dan helpt is de auto op contact zetten, een seconde wachten en dan starten. Dan doet hij het altijd.
Met niets bedoel ik: de motor gaat niet rond en ik hoor ook geen klik van de startmotor ofzo. De radio, kachelventilator etc gaan wel aan. Ik heb nog niet kunnen vaststellen of de verlichting van de auto bij de startpoging al dan niet uit gaat.

Ik sukkel hier nu al een jaar mee. Een half jaar terug heb ik het elektrisch gedeelte van het contactslot vervangen met een exemplaar uit m'n vorige auto. Na enkele weken/maanden kwam het probleem terug.  Toen heb ik er een nieuw origineel exemplaar ingezet.

Deze morgen, twee maanden later was het opnieuw van dat. Ondertussen de auto al weer 2, 3 keer gestart zonder problemen.

...

Automaat of handbak ?

Vulk

Citaat van: fpede op 17-07-2015 10:26:16

je bedoelt je oude (startmotor) toch?  ;D

Euh ja. :)

Citaat van: -D©©©L- op 17-07-2015 10:40:57
Citaat van: Vulk op 16-07-2015 10:42:01

...

Automaat of handbak ?

Handbak, dus geen pnp-switches. :-)