Sterkste koppelomvormer

Gestart door de Boeing, 21-07-2015 00:09:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

de Boeing

nog wat verder speurwerk: de bell housing van een -890 bak is subtiel anders dan bij de -840 variant (omcirkeld op onderstaande foto)



hier zit dus net een extra inkeping die er niet is bij de -840 bak waardoor de grotere koppelomvormer (11.25" 4202/42A020) niet past in deze bakken

Mijn 1208840:



hier ontbreekt dus deze notch/inkeping en loopt het conisch uit naar onder toe waardoor die grotere koppelomvormer voor de latere AW50-42LE turbo/R's niet zal passen (al moet ik dat nog even verifiëren met een 4202 koppelomvormer...)

de 1208 890 was er eerst op de 1996-1997 850R, later ook bij de T5's van de 850 (>96) en sommige vroege X70's zoals blijkt uit deze post:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/86867-96-97-850-t5-and-r-owners-whats-your-tranny-number/?page=2

Daarna is deze bell housing standaard geworden in de later 1208-9XX automaten uit de X70 serie, voor die t5's is er ook een licht toegenomen koppel (330Nm standaard vs 300Nm voor de 850's). Het lijkt er dus weer op dat sterkere/betere versie eerst bij de R is geïntroduceerd waarna dit standaard is geworden bij de latere modelen. Een beetje analoog aan de B5244T5 uit de laatste T5 (2005-2007) hetzelfde blok is als de B5254T4 uit de S60R/V70R maar dan met een iets kleinere boring en sofwarematig teruggeschroefd.

Ik vind overigens ook versies (ebay) van de -890 en -9XX bakken met een kleinere koppelomvormer (10.25" 4002 40A020) bij de lage druk turbo's (2.4T 2.5T) en NA motoren dus het lijkt wel backward compatibel te zijn ...







KIM

Ik heb denk ik 840 en 890 verwisseld.
Dit is de R bak:





En dit is de koppelomvormer die er bij hoort:



26 cm diameter.

de Boeing

Klopt,

de 840 (productiejaar 1995) zit ook in mijn 850R
de 890 (productiejaar 1996) is later op de R's gekomen (en ook de allerlaatste 850 t5's )

en bij die -840 bak hoort dus die 10.25" (ongeveer 26cm) koppelomvormer met nummer 40A020, 4002, of TO52, of...

Maar waar die koppelomvormer nummers voor staan weet ik niet (een lijstje van volvo met nummers van koppelomvormers in combinatie
met de 1208-XXX nummers zou te handig zijn, maar dat lijkt niet te bestaan, of ik heb het nog niet gevonden...)

Als ik in Vida kijk staan er ook 2 nummers vermeld bij de koppelomvormer voor de 1208890 bak: 6843110 en 6843635 waarbij deze laatste een stuk duurder is (is ook de prijs die de locale Volvo dealer mij wist te vermelden toen ik informeerde naar een losse koppelomvormer voor een 850R, zijnde 1300?! euro. Mijn vermoeden is dus dat dit die grotere 11.25"  (42...) torque converter is

V70 classic

Citaat van: de Boeing op 04-08-2015 15:22:46
Citaat van: RoelNL op 04-08-2015 14:01:07
Citaat van: de Boeing op 04-08-2015 11:24:41
Ok, helder, niet doen dus.

Dat slippen in de lock-up lijkt me wel iets wat te merken is tijdens het rijden, in mijn N zie ik dat deze wel heel snel zijn inspuiting stopt (verbruik 0 op BC, voor wat dat waard is) na gas los zonder dat je echt fors op de motor remt. Bij mijn 850 4-traps duurt het veel langer voor de BC verbruik 0 laat zien en dan remt ie wel vol op de motor...

Handig dus om een lager verbruik te realiseren wat bij mijn N zeker het geval was, al snap ik nu wel waarom 'men' zo negatief is over automaten. Mijn enigste ervaring tot nu toe was de 4 traps in mijn R en daarbij weet ik precies welke gasstand nodig is voor welke versnelling bij een bepaalde snelheid (alles onder de pakweg 90 resulteert in 2 bij kickdown ->   ;D :evil:). Bij de 5 bak uit de N T5 is het ieder keer weer afwachten wat je krijgt als je het kickdown schakelaartje aan tikt, soms gaat ie gezapig door in in zijn huidige versnelling, soms gaat ie 1 versnelling terug en als je echt gelukt hebt 2 + dat ie daar iedere keer lang lijkt over na te moeten denken :).

Maw best tevreden over het schakelgedrag van mijn antieke automaat (al zou wat extra koppel het nog net iets mooier maken)


Dat gedrag herken ik helemaal niet in de auto van mijn auto ouder waar ook 5traps automaat zit waarschijnlijk hetzelfde type als bij jouw auto. Is er al een keer nieuwe software ingezet en hoe is de olie?

Heb de volledige onderhoudsgeschiedenis bij de auto en er zijn een heel aantal passages die software update voor de automaat vermelden (volgens mij had de eerste/oorspronkelijke eigenaar beter een handbak kunnen nemen :) ) Reden ook dat de auto weg ging was dat de automaat slecht begon te worden, zelf merk ik er weinig van, alleen na tijdje file rijden (olie te warm/dun) worden 1 en 2 slecht worden ingelegd (klap), andere trappen gaan prima, en ook tijdens normaal rijden schakelt hij goed. Wellicht dat het kleppenblok niet meer optimaal is. Olie 1 maal zelf vervangen, was niet extreem vervuild... maar goed maakt verder niet uit, had hem gekocht voor het motorblok.

Die giertronic van de NN doet precies t zelfde.
lijkt me sterk dat er dan versies zijn die t niet hebben.
t rijd best comfortabel hoor je mij niet over, zolang je maar geen gas geeft.
want bij sportief rijden word je er helemaal gek van.
De bak schakelt terug naar toerentallen waar de T6 gewoon niets te zoeken heb.

Denk je dan ga ik naar de S stand dan zal e misschien iets wakkerder zijn.
Verdomt ie t helemaal te schakelen als je bv ff niet door kunt.
loopt ie lekker  5ooo r/pm  in een soort van vrijloop.
rijdt je ook weer voor schandaal.( als zo een hoed of muts welke niet hoger den de 2 komt je kent het wel).
Ze pakken gvd alles van Ford of VAG.
Maar een fatsoenlijke bak.
Neeee die hebben we zelf  :eusa_wall:
Had gewoon een paar centen betaald en er een DSG oid  ingetrapt.

Nogmaals als je rustig rijdt werkt t allemaal wel.
Maar daar heb je geen T6 voor  :eusa_think:
wil je sortief rijden schakel je t best zelf.
Maar daar heb ik geen automaat voor  :eusa_boohoo:

Hobbel je gewoon naar Italie geniet je van t cruisen, want er staan en hangen zowat overal camera's daar.
Dat doet ie dan weer wel perfect.
Daarom heb ik hem nog want je kunt er voor dagelijks verkeer heerlijk relaxed mee rijden.
Maar houd die poot v/h gas
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

KIM

Als de bak van de XC eraf komt, zal ik ook daar eens naar kijken.
Dat is een modeljaar '98 maar wel een 2.5T

Misschien kun je nog wat info krijgen op deze website: http://www.transtar1.com/products/torque-converters

Ik vond trouwens het volgende nog in een AW werkplaatshandboek:

Over koppelomvormers:




Over stuurapparaten en bakken:


Het is wel allemaal vanaf 1996...

V70 classic

#20
Je kunt evt ook ander frictie materiaal laten plaatsen.
Kun je schijnbaar tot 40% meer koppel kwijt.
Dr is een topic van iemand die zn automaat heb laten versterken.
Ben enkel de naam kwijt.

was dat animal  niet :eusa_think:

grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

KIM

Volgens mij was dat arjenT5R.
Hij had in zijn T-5R een bak laten bouwen die met flippers te schakelen was. Heeft nooit goed gewerkt en nu is de auto gesloopt.

UserID6342

Klopt, dat heeft een vermogen gekost en is altijd brandhout geweest.....  Arjen was beter af geweest met gewoon een originele automaatbak...

de Boeing

Citaat van: V70 classic op 07-08-2015 14:07:13
Citaat van: de Boeing op 04-08-2015 15:22:46
Citaat van: RoelNL op 04-08-2015 14:01:07
Citaat van: de Boeing op 04-08-2015 11:24:41
Ok, helder, niet doen dus.

Dat slippen in de lock-up lijkt me wel iets wat te merken is tijdens het rijden, in mijn N zie ik dat deze wel heel snel zijn inspuiting stopt (verbruik 0 op BC, voor wat dat waard is) na gas los zonder dat je echt fors op de motor remt. Bij mijn 850 4-traps duurt het veel langer voor de BC verbruik 0 laat zien en dan remt ie wel vol op de motor...

Handig dus om een lager verbruik te realiseren wat bij mijn N zeker het geval was, al snap ik nu wel waarom 'men' zo negatief is over automaten. Mijn enigste ervaring tot nu toe was de 4 traps in mijn R en daarbij weet ik precies welke gasstand nodig is voor welke versnelling bij een bepaalde snelheid (alles onder de pakweg 90 resulteert in 2 bij kickdown ->   ;D :evil:). Bij de 5 bak uit de N T5 is het ieder keer weer afwachten wat je krijgt als je het kickdown schakelaartje aan tikt, soms gaat ie gezapig door in in zijn huidige versnelling, soms gaat ie 1 versnelling terug en als je echt gelukt hebt 2 + dat ie daar iedere keer lang lijkt over na te moeten denken :).

Maw best tevreden over het schakelgedrag van mijn antieke automaat (al zou wat extra koppel het nog net iets mooier maken)


Dat gedrag herken ik helemaal niet in de auto van mijn auto ouder waar ook 5traps automaat zit waarschijnlijk hetzelfde type als bij jouw auto. Is er al een keer nieuwe software ingezet en hoe is de olie?

Heb de volledige onderhoudsgeschiedenis bij de auto en er zijn een heel aantal passages die software update voor de automaat vermelden (volgens mij had de eerste/oorspronkelijke eigenaar beter een handbak kunnen nemen :) ) Reden ook dat de auto weg ging was dat de automaat slecht begon te worden, zelf merk ik er weinig van, alleen na tijdje file rijden (olie te warm/dun) worden 1 en 2 slecht worden ingelegd (klap), andere trappen gaan prima, en ook tijdens normaal rijden schakelt hij goed. Wellicht dat het kleppenblok niet meer optimaal is. Olie 1 maal zelf vervangen, was niet extreem vervuild... maar goed maakt verder niet uit, had hem gekocht voor het motorblok.

Die giertronic van de NN doet precies t zelfde.
lijkt me sterk dat er dan versies zijn die t niet hebben.
t rijd best comfortabel hoor je mij niet over, zolang je maar geen gas geeft.
want bij sportief rijden word je er helemaal gek van.
De bak schakelt terug naar toerentallen waar de T6 gewoon niets te zoeken heb.

Denk je dan ga ik naar de S stand dan zal e misschien iets wakkerder zijn.
Verdomt ie t helemaal te schakelen als je bv ff niet door kunt.
loopt ie lekker  5ooo r/pm  in een soort van vrijloop.
rijdt je ook weer voor schandaal.( als zo een hoed of muts welke niet hoger den de 2 komt je kent het wel).
Ze pakken gvd alles van Ford of VAG.
Maar een fatsoenlijke bak.
Neeee die hebben we zelf  :eusa_wall:
Had gewoon een paar centen betaald en er een DSG oid  ingetrapt.

Nogmaals als je rustig rijdt werkt t allemaal wel.
Maar daar heb je geen T6 voor  :eusa_think:
wil je sortief rijden schakel je t best zelf.
Maar daar heb ik geen automaat voor  :eusa_boohoo:

Hobbel je gewoon naar Italie geniet je van t cruisen, want er staan en hangen zowat overal camera's daar.
Dat doet ie dan weer wel perfect.
Daarom heb ik hem nog want je kunt er voor dagelijks verkeer heerlijk relaxed mee rijden.
Maar houd die poot v/h gas

Dit verhaal herken ik helemaal! in mijn V70N zat overigens ook een geartronic (moet wel bekennen dat ik niet vaak zelf geschakelt heb via die geartronic, of toch niet in een sportieve situaties, mss dat het dan wel beter is...) Maar rustig cruisen echt ideale bak, sportief rijden? nee. Het lijkt wel of ie te veel keuses/versnellingen heeft en daardoor lang moet nadenken bij kickdown, om daarna toch maar de verkeerde versnelling in te leggen...  :eusa_wall: Bv. bij 70 weg die overgaat naar snelweg en mijn complete achterruit ineens wordt verduisterd door een Suf suv logo -> ik denk, niet met mij vriend, volgas! -> bak denkt: ow wacht even, kickdown,  :eusa_think:  :eusa_think: : terug naar 4  :eusa_whistle:, langzaam aan wat turbodruk opbouwen om dan geleidelijk aan te versnellen... tja dat had ik dit keer niet echt in gedachte...

Die voorhistorische 4 traps is wat dat betreft stukken beter (hij heeft ook wat minder keuzes  ;D)  Bij deze heb ik echt het gevoel dat je altijd heel goed zelf kan bepalen welke versnelling je krijgt afhankelijk van de stand van het gaspedaal...

Dus zoek je mee naar de beste AW50-42LE om aan je T6 koppelen?  ;D 8)

de Boeing

Citaat van: KIM op 07-08-2015 14:07:42
Als de bak van de XC eraf komt, zal ik ook daar eens naar kijken.
Dat is een modeljaar '98 maar wel een 2.5T

Misschien kun je nog wat info krijgen op deze website: http://www.transtar1.com/products/torque-converters

Ik vond trouwens het volgende nog in een AW werkplaatshandboek:

Over koppelomvormers:

http://i573.photobucket.com/albums/ss175/KIM850R/Koppelomvormers%20850_zpsm1lp6nqf.jpg


Over stuurapparaten en bakken:
http://i573.photobucket.com/albums/ss175/KIM850R/Regeleenheden_zpsesi1pp8n.jpg

Het is wel allemaal vanaf 1996...

bak onder je XC zal wel een 1208-9XX zijn, over het type koppelomvormer durf ik me niet uitlaten, kan een kleine of een grote zijn. Het enige wat redelijk consistent lijkt te zijn bij de 2dehands bakken die ik vind is dat er bij de hoge druk turbo's uit de X70 serie altijd een grote (42.., 28cm) zit.

Goede info nog, had de grafiek met K waardes wel al eens ergens zien voorbijkomen maar de tabel met regeleenheden niet. De 300p pdf had ik ook al eens doorgenomen :)

de Boeing

Verhaal van arjenT5R staat hier ook nog ergens en dat kende ik al (dacht er wel ooit gelezen te hebben dat het 1000e betrof om de bak aan te passen, indien zo valt het mee t.o.v. volledige revisie bij een bekend bedrijf...). Maar custom aanpassen ga ik me niet aan wagen, wel zou ik het zonde vinden om al dat geld te investeren in een goede revisie van mijn 840 bak als ik weet dat er ook nog een andere versie van die bak is maar dan net wat beter/sterker (en die volvo er later ook in heeft gezet!)

de Boeing

weer even verder met dit verhaal :)

Maar ondertussen kan ik met zekerheid melden: een 42A020 past niet in een (standaard) 850 automaat maar enkel in de
1208-890 bak die geleverd is in de laatste 850's.

Het verschil tussen de koppelomvormers:



Links de 40A020 uit een 1208-840 bak, midden de 42A020 uit de later 850R / X70 t5's en rechts de 43A300 uit mijn V70N t5 (met 5 bak)

40A020 links, 42A020 rechts


42A020 links, 43A300 rechts

Hier is ook goed te zien dat de opbouwhoogte kleiner is bij de latere koppelomvormer uit een 5 bak.

Maar ondertussen ligt er een 1208-890 bak (incl de 42A020 omvormer) een weekje te logeren bij een welbekend adresje in Lunteren  ;D


kevinwalter

Hmm, wat kost een revisie?
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

de Boeing

Veul!

1650 ex btw en zelf in- en uitbouwen

kevinwalter

Hmm, dat is meer dan de revisie van een AW5 bak! Hopelijk houdt die van mij het nog even uit.   :-X
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020