pingelend geluid bij stevige belasting

Gestart door Jurjen850, 21-07-2015 11:53:17

Vorige topic - Volgende topic

Jurjen850

De inmiddels verholpen lekkage van de luchttoevoer was de oorzaak geweest van het pingelen. Het is nu weg. Heel fijn.

Tijdens de test heb ik hem natuurlijk wat op toeren gejaagd en merk ik wel dat hij rond de 3500 even hapert, 1 a 2 seconden even niet doortrekt en daarna weer wel.

De bougies zijn net vervangen door origineel volvo, dit haperen had hij ook met de vorige bougies.

Bougiekabels misschien? Ze zijn nog origineel uit 1993, toch kost dat geintje ca. 80 euro en ga ik niet doen als het niet nodig is.

Hoe kun je testen of je bougiekabels nog in orde zijn? Weerstand meten? Welke instelling kun je het beste hanteren op de multimeter?

cheers,

Jurjen

Sbv

als bougiekabels uit 1993 zijn dan kan het echt geen kwaad die te vervangen. Het is tenslotte 18 jaar oud

Jurjen850

22 jaar :)

Kijk, als het niet 80 euro zou zijn dan zou ik het meteen vervangen hebben. Kabels lijken mij niet of nauwelijks te slijten tenzij ze veel bewegen en er draadbreuk optreedt. Ik zou ze eerst graag testen voordat ik 80 euro investeer in iets waar ik er niet mee op vooruit ga.
cheers,

Jurjen

henry classic v70

Citaat van: Jurjen850 op 10-08-2015 12:04:16

Kijk, als het niet 80 euro zou zijn dan zou ik het meteen vervangen hebben. Kabels lijken mij niet of nauwelijks te slijten tenzij ze veel bewegen en er draadbreuk optreedt. Ik zou ze eerst graag testen voordat ik 80 euro investeer in iets waar ik er niet mee op vooruit ga.

Succes...
maar het fijne is er wel vanaf na 22 jaar en 300dkm lijkt me
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Jurjen850

Ze zullen toch wel door te meten/beoordelen zijn hoe goed ze nog voldoen. Heeft iemand dit wel eens gedaan?

Weerstand lijkt me de enige factor van belang.
cheers,

Jurjen

RoelNL

Ik zou zeggen meet ze op en post het hier dan hoor je vanzelf wel of het goed of slecht is.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Piet

Bougiekabels slijten door veroudering en na 22 jaar is er echt wel sprake van veroudering.
De mantel wordt steeds poreuzer en hebben steeds meer de neiging door te slaan (we hebben het het hier tenslotte  over hoogspanning !).  
Dat meet je niet met een weerstandsmeting.

Maar heb je de verdeler al eens uit elkaar gehaald en de rotor en de contactpunten in de verdeler bekeken?

henry classic v70

Bekijk ook je bobine maar eens, als deze wit uitgeslagen is zoals aangegeven op dit plaatje wordt het tijd om je ontsteking te vervangen

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Sbv

te weinig koffie op vanochtend. Niets meten gewoon vervangen die ouwe meuk.
neem ook bobine kabel mee dan. Rotor en verdeelkap al wel vervangen door nieuwe Bosch ?

leons850

Citaat van: Sbv op 10-08-2015 12:50:46

te weinig koffie op vanochtend. Niets meten gewoon vervangen die ouwe meuk.
neem ook bobine kabel mee dan. Rotor en verdeelkap al wel vervangen door nieuwe Bosch ?

Daar ben ik het wel redelijk mee eens.
Het is een oude auto dus dat betekend investeren aan het begin.
Zelf ook problemen mee gehad, nieuwe ontsteking er op en klaar.
Nu weet ik zeker dat het voorlopig weer in orde is.
Het word hier bijna altijd als eerste gemeld als mensen problemen hebben met veel belasting.
Er zijn al 1001 manieren bedacht om het te testen en uit te sluiten maar het enige wat goed werkt is gewoon vervangen na 3ton. (dat mag dan toch ook wel een keer?)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

Als je die ouwe zooi steeds maar weer vervangt als het echt niet anders meer kan, rij je over het algemeen steeds van de ene storing naar de andere storing.

classicT5

Yep, je zal maar bougiekabeltje zijn en 20 jaar aan enorme hitte en koude worden blootgesteld. Op een gegeven moment ben je dat echt wel beu en heb je geen zin meer.

Zou het zeker vervangen als je nog langer wilt blijven rijden met die auto.

Jurjen850

Jullie hebben me wel overtuigd. En inderdaad is het voor de motor niet lekker om geen goede ontsteking te hebben. Bobine en rotor beoordelen is ook een goeie. De verdeler is 3 jaar geleden door de ANWB goed schoongemaakt weet ik nog want hij wilde voor de proefrit niet starten. Daarna liep hij als een zonnetje. Die mensen stonden wel even te kijken maar hadden al een andere auto en wilden er van af.

Een simpel testje om te zien of de bougiekabels niet meer voldoen is met vochtige omstandigheden (of even met een plantenspuit wat nevel er op spuiten) in het donker, of motorklep op ene kiertje kijken of er bij draaiende motor een mooie blauwe waas over je blok heenloopt. Dat is lekkende hoogspanning. Zou ik met de vingertjes niet bijkomen dan ben je wel goed wakker denk ik. Ik denk wel dat het plastic kapje er dan af moet om het te kunnen zien.

Maar ik zal jullie niet langer pesten en ik vervang het heus wel en wissel het om naar de volgende 850 of V70 als hij niet door de apk komt. Ik ben terughoudend met investeren omdat hij ook op de kokerbalken aan het doorrotten is. Dat mag niet meer dan 1/3 van de deurlengte zijn en moet ik nog even goed checken anders is het apk afkeur in december. Om nog te gaan lassen aan deze inmiddels garbagerun achtige brik is niet meer effectief. Hij is echt overal gedeukt en ook roestig.

Ik overweeg om een wat jonger, beter behandeld exemplaar te kopen en goede onderdelen uit te wisselen die ik net heb gestopt in deze. Dan kan ik deze voor o.a. het interieur overdoen aan iemand.

Blauwe halflederen interieur en vooral stoelen voor en achter zijn nog heel netjes, iemand interesse tegen die tijd?

cheers,

Jurjen

UserID6342

Gewoon helemaal niets aan doen, gewoon door blijven rijden tot de auto van ellend uit elkaar flikkert en dan snel weg doen......
En vooral, ons niet lastig vallen met dat domme gedoe !!

*cynische modus uit*

Jurjen850

Ik kan je reactie begrijpen als ik het inderdaad ook deed om jullie lastig te vallen. Jouw opmerking was dan ook cynisch bedoeld.

Natuurlijk waren mijn vragen serieus bedoeld en mijn opmerking van pesten was natuurlijk een flauw grapje.

Ik hoop dat ik ook zelf mag bepalen hoe veel ik nog investeer in een auto die nu echt aan het doorrotten is.

De vragen stelde ik omdat ik werkelijk storingen had die met minimale kosten in eigen beheer verholpen zijn dankzij jullie meedenken.

Ik zal kijken of ik op het forum ook iets nuttigs kan bijdragen ipv vragen te stellen.

Het halflederen blauwe interieur is echt nog heel netjes, dat was geen grap, maar ik heb geenidee of daar interesse voor is, ik zal eens kijken en in de juiste rubriek posten.

Een serieuze tip. Check je kokerbalken of dorpels. Er zit een plastic stopje in je wielkast. Haal dat er eens uit en kijk eens met evt. zo'n cameraatje of hij al doorgerot is. Voor de apk mag het 1/3e weggerot zijn maar in de praktijk zien ze het niet door het plastic omhulsel dat er tegenaan zit.

cheers,

Jurjen