pingelend geluid bij stevige belasting

Gestart door Jurjen850, 21-07-2015 11:53:17

Vorige topic - Volgende topic

Jurjen850

Beste forumleden,

Een vraag over een bijgeluid uit de motor van een 850 GLT uit 1993 (2.5 20V met 307.000 km op de teller)

Bij het inhalen of heuvel op rijden wordt de motor extra belast en treedt er een soort pingelend geluid op. We hebben het over een toerental van tussen de 2500 en 3500 toeren, daarboven heb ik niet geprobeerd, maar zal het ook wel optreden. Het geluid wordt ook luider als je meer gas geeft maar is nooit zo hard dat het je op zou vallen als je de radio aan hebt. Je moet er wel echt naar luisteren.

Het is gelijk weer weg als je iets inhoudt en het treedt ook niet altijd op. Ik heb het gevoel dat hoe langer je rijdt, hoe eerder en vaker het optreedt. Ook treedt het op in de 3e, 4e en 5e versnelling. In de 1e en 2e is de overbrenging zodanig dat de motor niet genoeg belast wordt.

Het houdt het midden tussen rammelen en een lagerachtig geluid. Eigenlijk lijkt het op het ouderwetse pingelen dat oude motoren wel eens deden. Vervangen van bougies door originele volvo heeft geen verbetering gegeven.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Vooral dat het niet altijd optreedt en toe lijkt te nemen als de motor langer gebruikt wordt. Uitaard wacht ik met zo'n belasting tot de motor helemaal warm is.

Met vriendelijke groet,

Jurjen

cheers,

Jurjen

Schnappi

lek uitlaatspruitstuk? lager versnellingsbak?

Jurjen850

Bedankt voor je reactie.

Lek uitlaatspruitstuk, is dat te checken door de uitlaat dicht te stoppen en te luisteren bij de motor of er lucht ontsnapt uit het spruitstuk?

Toch treedt het niet altijd op, dat lijkt me niet logisch.

Misschien toch eerder een lager dat af en toe niet rammelt, dan weer wel.
cheers,

Jurjen

Piet

Is het niet daadwerkelijk pingelen wat je hoort?

Jurjen850

Het klinkt toch iets meer rammelend dan pingelen. Het treedt op in 2,3,4,5 versnelling vanaf zo'n 2000 tot 3000 tpm. Daarboven is er weer een ander geluid dat rinkelender klinkt. Het neemt toe naarmate de belasting en bij gas terug is het onmiddellijk weg.

Even iets anders:

In welke rubriek zal ik dit posten:

Mijn lichting 850's heeft recht op gratis vervanging carterontluchtingslangen. Zowel materiaal als arbeid gratis bij officiële volvo garage, Henk Scholten in mijn geval. Meldden ze uit zichzelf, maar hebben ze uiteraard zelf belang bij want wordt vergoed vanuit Volvo moederconcern lijkt me. Wat kan ik dan meteen mee laten nemen als ze toch de boel openhalen?

Kwestie van kenteken doorbellen naar een dealer en je weet het.

Waar kan ik dit mooie nieuws posten. Is geldig tot 2030 of 1 miljoen km's :)

Dus daar komt iedereen makkelijk voor in aanmerking.

De mijne is een belgië gemaakte uit 1993.
cheers,

Jurjen

cornelis-b

Citaat van: Jurjen850 op 05-08-2015 16:48:40
Het klinkt toch iets meer rammelend dan pingelen. Het treedt op in 2,3,4,5 versnelling vanaf zo'n 2000 tot 3000 tpm. Daarboven is er weer een ander geluid dat rinkelender klinkt. Het neemt toe naarmate de belasting en bij gas terug is het onmiddellijk weg.

Even iets anders:

In welke rubriek zal ik dit posten:

Mijn lichting 850's heeft recht op gratis vervanging carterontluchtingslangen. Zowel materiaal als arbeid gratis bij officiële volvo garage, Henk Scholten in mijn geval. Meldden ze uit zichzelf, maar hebben ze uiteraard zelf belang bij want wordt vergoed vanuit Volvo moederconcern lijkt me. Wat kan ik dan meteen mee laten nemen als ze toch de boel openhalen?

Kwestie van kenteken doorbellen naar een dealer en je weet het.

Waar kan ik dit mooie nieuws posten. Is geldig tot 2030 of 1 miljoen km's :)

Dus daar komt iedereen makkelijk voor in aanmerking.

De mijne is een belgië gemaakte uit 1993.

Ik ben heeeeeeel benieuwd waar je dit verhaal vandaan hebt, verklaar je nader??  :eusa_whistle:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Jurjen850

Dit verhaal heb ik van Henk Scholten een officiële volvo dealer in Arnhem. Ze kwamen er uit zichzelf mee toen ik daar een luchttoevoerslang nodig had en ze mijn kenteken invoerden om het onderdeel te kunnen bestellen. Afspraak heb ik al gemaakt en ik mag zelfs van ze meekijken naar hoe ze de slang(en) van de carterventilatie vervangen. Ze hebben er 45 minuten werk aan en het is geheel gratis. Ik hoop dat ze dan ook alle slijtagegevoelige/verdroogde zaken vervangen, ik heb daar ook een lekkage vermoed ik.

Dit had eigenlijk voor de 90.000 km moeten gebeuren. Ik vermoed dat dit een gratis service is op een tekortkoming, want onder garantie of gratis servicebeurt zal het echt niet meer vallen. Het zal ook niet voor alle 850's gelden maar voor een bepaalde lichting. Ik zou zeggen bel je volvo dealer en vraag het na d.m.v. je kenteken door te geven. Ik denk al je een alter 1 die in België gemaakt is hebt je een grote kans maakt, of wellicht op de website van volvo te vinden.

Rammelend geluid uit katalisator, zou kunnen, het klinkt wel heel erg uit het vooronder, maar dat is natuurlijk ook een klankkast.

Ik zal er een opname van maken en posten.
cheers,

Jurjen

626Ronin

ik zet in op echt pingelen.. (wat is je rijprofiel of dat van de vorige eigenaar)
probeer eens RON 98 of 100+ te tanken en kijk of het geluid dan opschuift naar hogere toeren of weggaat, makkelijkere diagnose bestaat niet..  niet piepen over die paar extra centen..
een losse kat blaas je bij belasting volgens mij juist vast en rammelt onbelast..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

Jurjen850

Is een kenmerk van pingelen niet dat je wel gas geeft maar de motor niet opklimt in toeren? De motor kan niet aan de vraag van het gaspedaal voldoen en krijgt te veel brandstof terwijl hij er niets mee kan.

Dit is echter niet het geval bij mij, zoals je weet heeft een 850 te veel vermogen om te gaan pingelen in de 2e of 3e versnelling, hij trekt altijd wel.

Hij klimt wel degelijk in toeren en trekt ook uitstekend. Hij geeft alleen bijgeluiden die te horen zijn bij niet eens zo flink gas geven. Heuvel op is het eerder hoorbaar dan op de vlakke weg.
cheers,

Jurjen

Lammert

Pingelen wordt veroorzaakt door een te vroege ontbranding die je zuiger/krukas als het ware 'terugduwt'. Dit kan komen door een te vroege vonk van de bougie (krappe tune bv) of door zelfontbranding bij een te arm mengsel (te weinig(!) brandstof (slechte injector) of teveel lucht) of een te hete motor (koeling in orde?). Bij een koude motor treedt pingelen dus minder snel op dan bij een warme.

Piet

Citaat van: Jurjen850 op 06-08-2015 08:22:37
Is een kenmerk van pingelen niet dat je wel gas geeft maar de motor niet opklimt in toeren? De motor kan niet aan de vraag van het gaspedaal voldoen en krijgt te veel brandstof terwijl hij er niets mee kan.

Nope

Citeer
zoals je weet heeft een 850 te veel vermogen om te gaan pingelen in de 2e of 3e versnelling, hij trekt altijd wel.

Reken maar dat ie kan pingelen in zijn 2e en 3e versnelling .. en flink ook!

Citeer
Heuvel op is het eerder hoorbaar dan op de vlakke weg.

En dat is nou juist wel weer kenmerkend bij pingelen.

Jurjen850

Fijn om zo dichter bij de oorzaak te komen. En nu weet ik ook wat pingelen is. Het is niet goed voor de krukas en de lagers lijkt me.

Rijprofiel: Het mijne is rustig, zeker eerst de motor goed warm laten worden, ruim een kwartier voordat ik boven de 2500 toeren ga. Ik wil wel eens doortrekken richting de 4500 bij inhaalmanoeuvre als hij goed warm is maar dat zijn echt uitzonderingen die niet wekelijks voorkomen. Van de vorige eigenaar zou ik zeggen rustig en daarvoor weet ik  het niet.

Zouden het de pingelsensoren kunnen zijn die niet goed werken? Zitten die niet onder het inlaatspruitstuk? Het klinkt misschien gek, maar ik heb het al lange tijd en eerst was het een geluid dat een beetje lijkt op dat van een krekel of cicade (franse vakanties in het zuiden gehad?). Het zou bijv. ook een geluid kunnen zijn dat een hoogspanningskast zou kunnen maken. Het geluid lijkt nu in de loop der tijd sterker geworden en meer mechanisch te klinken. Sorry voor dit wat vage verhaal maar hopelijk herkennen jullie er iets in.

bougies heb ik een paar weken terug vervangen van 1 punts NGK naar 3 punts originele volvo bougie. Misschien dat het vanaf toen iets minder gauw optreedt, maar dat is moeilijk te zeggen. Het is zeker niet erger geworden eerder minder.

De bougiekabels zijn nog van 1993 (origineel) Zien er nog keurig uit en merk niet dat hij overslaat o.i.d. Zijn kabels nog te testen? Doormeten met multimeter o.i.d?

Het kan dus geen kwaad om 98 te tanken? Zo nee dan ga ik dat doen, eerst de tank met 95 behoorlijk leeg rijden.

Te krappe tune, is hier makkelijk iets aan te wijzigen of wordt dit een kostbare ingreep. Moet dan de hele ECU vervangen worden of is het in te regelen?

Fijn om zoveel response op dit wat vreemde verhaal te krijgen.

cheers,

Jurjen

Jurjen850

Wacht even, teveel lucht? nu ik mijn luchtslang en koppelstuk richting gasklephuis heb vervangen (eergisteren gedaan) heb ik niet veel meer gereden en het geluid ook niet gehoord. Het kan zijn dat de slang al langer een kleine lekkage had en daardoor te veel lucht. Die slijtage gaat natuurlijk geleidelijk.
Wie weet was het aantrekken van valse lucht wel de oorzaak.

Ik ga eerst eens rijden om te horen of het er nog is. Ik laat het weten.
cheers,

Jurjen

Piet

pingelen is vooral slecht voor zuigers en kleppen.
Je moet juist wel voldoende toeren maken bij belasting.
Een hoge belasting bij (te) lage toeren werkt juist pingelen in de hand.
Daarom moet je ook terugschakelen als je stijl een helling op gaat bv.of wanneer je een inhaalmanoeuvre uitvoert.

Bougiekabels van 1993... serieus?... die zou ik dan sowieso maar eens vervangen.
Vraag me dan ook af hoe de staat van de rest is.....
Verdeelkap en rotor soms ook nog van 1993?
Alle vacuumskangetjes ook nog, verteerd en poreus en al ?
Hmm... zo te horen lijkt het me dat er eerst een grondige stage 0 moet plaatsvinden.

Jurjen850

Ik heb het onderhoud inderdaad niet grondig aangepakt vooral omdat de auto bij aanschaf nogal lelijk was, heel veel parkeerschade en roestplekken op de schermen waarvan ook 1 doorgerot voorscherm.

De auto had helaas veel deukjes en roest rondom, en vorig jaar reed iemand achteruit tegen de zijkant aan boven het achterwiel met als gevolg aanlopen wiel bij bagage. Inmiddels met een krik weer uitgedeukt, maar het resultaat was er ook naar. En toen dacht ik helemaal, laat ik er maar niet te veel in investeren. Inmiddels rijd ik er alweer drie jaar in en tot grote tevredenheid qua comfort en wegligging.

Nog een tip: Haal eens in de 5 jaar eens de plastic wielkuipen achter eruit, daaronder was het bij mij al doorgerot, een gat richting zijkant achterbank. 

Alle roestplekken heb ik kaalgeschuurd, goed ontvet en opnieuw in primer en daarna bitumenspray.
cheers,

Jurjen