Homokineet smeren

Gestart door thuur, 19-02-2005 21:02:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: DopdeDouwer op 02-02-2006 15:24:36
Hoi allemaal ik kom weer even een oud topic opgraven.

Ik zie wat meer oudjes op het forum verschijnen en sommige hiervan lijken inmiddels wat last van de gewrichtjes te krijgen.
Onze roffel (92) heeft namelijk ook wat last. Het komt voor bij maximale stuuruitslag en heeft ook een tikkend geluid. Ik heb nog niet alles gechecked maar zal binnenkort de uitslagbegrenzers nakijken en hopen dat het dan over is. Anders zullen de homokineten moeten worden gevet of vervangen (hopelijk blijft het bij het eerste). Zo op het blote ook viel mij geen lekkage op bij de hoezen dus die moeten nog goed zijn.
Zijn de hoezen weer opnieuw vast te zetten met de riempjes die er orgineel omheen zitten? of moet je aan de gang met tie-wraps? Of zijn er betere oplossingen, ik dacht aan soort slangenklemmen.

Ook al zijn ze een jaar oud, Thuur, bedankt voor de fotos in de startpost!

De originele straps zijn niet her-bruikbaar (althans de mijne niet). Maar een dikke (of 2 smallere) tie-wraps die je met een tang strak trekt voldoen ook hoor. Er zit een richel waardoor het vet niet eruit kan lopen als het bloedheet is. Dat is aan de grote kant. Aan de kleine kant kun je de hoes om de as laten zitten. Het is een slangklem, zo'n 'snelspan'-type (wat je maar eenmalig kunt vastzetten bleek toen ik 3 kwartier bezig ben geweest eentje opnieuw vast te maken :-[ :P)...

Begin idd met je stuurstops. Stopt het kraken direct als je de koppeling intrapt? Zo ja: dan is het waarschijnlijk de hmk :-\ Als dit het toch mocht blijken te zijn: zolang het een 'rikketik' geluid is, kun je er nog de nodige tienduizenden km's mee maken.


Gr 8)

Johan850

Ik heb al tijden last van trillen bij optrekken en tussen de 80-100 km/u. Beetje op het forum gezocht en vervolgens bougies, verdeelkap/rotor, kabels en bobine vervangen. Optrekken doet ie weer prefect, alleen houd ik het trillen tussen de 80-100 km/u. Wielen uitgebalanceerd op 0 gram; maakte het minder maar niet weg. Nu had ik de auto een paar weken en toen heb ik er nieuwe LM wielen omheen gelegd, daarvoor is het trillen me niet opgevallen. Ook dacht ik dat het lawaai kwam bij het inparkeren dat de banden iets aanliepen. Na dit onderwerp te hebben gelezen lijkt het mij meer de homokineet. Ook dit weekend hoorde ik een harde knak bij het keren.  Klopt mijn hypothese dat de homokineet het trillen en knakken kan veroorzaken?
Groet,
Johan
----
iedereen die langzamer rijdt dan ik is een idioot; iedereen die harder rijdt dan ik is een maniak.

thuur

Knak bij maximale stuuruitslag?


Gr 8)

Johan850

Nou, eigenlijk vanuit de maximaal en als je dan terugdraait als je begrijpt wat ik bedoel. Ook komt het knakken (nog) niet elke keer voor bij het bij maximaal sturen...

Maar het trillen is veel irritanter :-\
Groet,
Johan
----
iedereen die langzamer rijdt dan ik is een idioot; iedereen die harder rijdt dan ik is een maniak.

thuur

Citaat van: Johan850 op 10-05-2006 22:24:24
Nou, eigenlijk vanuit de maximaal en als je dan terugdraait als je begrijpt wat ik bedoel. Ook komt het knakken (nog) niet elke keer voor bij het bij maximaal sturen...

Maar het trillen is veel irritanter :-\

Homokineet hoor je altijd tikken (soort ratel) als ie droog staat vanaf half-sturen met gas erop. Als ie helemaal droog is klinkt het alsof de knikkers over straat gaan rollen.... Dat is geen eenmalig knakje.


Draagarmen al geinspecteerd?


Gr 8)

Eugene

Dat klinkt meer als reactiearmpjes, of zoals thuur zegt: De draagarmen.....

If it's not blown, it sucks...

Johan850

Nee, het is geen ratelen, maar een duidelijke knak.

Euh, ik zet mijn eerste stapjes op auto wetenschap (maar ik leer graag  :D ) : Waar zitten de draagarmen en wat zou ik moeten zien?
Groet,
Johan
----
iedereen die langzamer rijdt dan ik is een idioot; iedereen die harder rijdt dan ik is een maniak.

Geert-Jan

Dat zijn de bewegende delen waarmee de wielen aan de auto zitten.
(grofweg gezegd) ;D

Volvo850Club lidnr.0504409

Eugene

Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 11-05-2006 10:11:22
Dat zijn de bewegende delen waarmee de wielen aan de auto zitten.
(grofweg gezegd) ;D

Dat kan ook de veerpoot zijn :P

op www.estateservices.nl staat bij onderdelen van de 800serie een foto van een draagarm. Deze zit aan onderkant van de auto. tussen de "wielhub" en het subframe.

Het reactiearmpje zit tussen veerpoot en stabilisatorstang.....

Zoek eens op het forum naar beide onderdelen. Zekerweten dat er een heleboel over geschreven staat, en er zullen vast ook foto's bij staan...

If it's not blown, it sucks...

Johan850

Ah, wat leer ik weer een boel (en da's niet ironisch bedoeld)

Een foto maakte het een boel duidelijker voor mij  :o Ook blij om te zien dat me dat de kop niet zal kosten. Ook even gesnort op het forum, maar kom er niet echt achter hoe je kan zien dat ze versleten zijn.
Groet,
Johan
----
iedereen die langzamer rijdt dan ik is een idioot; iedereen die harder rijdt dan ik is een maniak.

Eugene

opkrikken, koevoet ertussen en dan heen en weer proberen te bewegen. Kijken of er speling in zit. Dit geld voor de draagarmrubbers en de fuseekogel.

Om de reactiearmpjes te tesen kun je het beste een waterpomptang pakken en dan de kop bij elkaar knijpen. Dus de tang recht op de schroef zetten en aan de achterkan van de stangkop. Als je deze in elkaar gedrukt krijgt zit er speling op en zijn ze aan vervanging toe.

If it's not blown, it sucks...

Johan850

Mooi, dat ga ik even van het weekend doen. Het zou toch wel fijn zijn als ik van die trilling afwas voor de vakantie
Groet,
Johan
----
iedereen die langzamer rijdt dan ik is een idioot; iedereen die harder rijdt dan ik is een maniak.

Jans Duiven

Mijn collega heeft de rubber hoezen om de homokineet van mijn V70 vervangen in een uurtje.

Hij heeft een speciale spreider op luchtdruk waarom hij een extra flexibele hoes, a 20 euri per stuk, zet en vervolgens spreidt hij deze  en schuift 'm om de homo-K  ;D
Meuk weer in elkaar schoeven en klaar is Kees.

Deze hoezen gaan iets minder lang mee dan de originele maar qua kosten lach je jezelf de ballen uit den spreekwoordelijke broek.

Hans
06-51955565

Jans Duiven

Citaat van: Johan850 op 11-05-2006 16:45:57
Mooi, dat ga ik even van het weekend doen. Het zou toch wel fijn zijn als ik van die trilling afwas voor de vakantie

Je hebt toch hopelijk geen aftermarket-velgen gekocht waar een nylon pasring in moet?

Hans (die daar ook last mee heeft gehad enige jaren geleden)

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 20-03-2007 21:41:55
Mijn collega heeft de rubber hoezen om de homokineet van mijn V70 vervangen in een uurtje.

Hij heeft een speciale spreider op luchtdruk waarom hij een extra flexibele hoes, a 20 euri per stuk, zet en vervolgens spreidt hij deze  en schuift 'm om de homo-K  ;D
Meuk weer in elkaar schoeven en klaar is Kees.

Deze hoezen gaan iets minder lang mee dan de originele maar qua kosten lach je jezelf de ballen uit den spreekwoordelijke broek.

Hans
06-51955565

En toch heb ik maar 15 euro betaald voor een hoes ;D

Die moderne neopolypropynogwattes hoezen schijnen ook niet veel duurder te zijn trouwens.


Gr ;)