Waterpomp lekt na vervangen

Gestart door Died850, 24-07-2015 08:09:39

Vorige topic - Volgende topic

Died850

Gister de distributie riem vervangen inclusief waterpomp. Was in z'n geheel nogal een rotklus (eerste keer) maar alles zat juist en leek te werken.

Vervolgens motor starten en alles liep mooi en wel, koelvloeistof bijvullen ging ook goed. Totdat ik erachter kwam dat er geen druk op het systeem kwam te staan.
Vervolgens onder de auto kijken en het lijkt best flink aan de distributie kant. Waterpomp dus lijkt me. Was ondertussen al 23:00 uur dus heb het ff gelaten voor wat het is en ga er vanmiddag uit werk verder naar kijken.

Mijn vraag is nu, Hoe kan die waterpomp zo lekken? Het is een nieuwe... Zijn het oude pakking resten of zal het niet goed vast zitten? Wist ook niet op welk moment de bouten vast moeten dus heb ze met de ratel gewoon vast gezet.

V70 classic

Citaat van: Died850 op 24-07-2015 08:09:39
Gister de distributie riem vervangen inclusief waterpomp. Was in z'n geheel nogal een rotklus (eerste keer) maar alles zat juist en leek te werken.

Vervolgens motor starten en alles liep mooi en wel, koelvloeistof bijvullen ging ook goed. Totdat ik erachter kwam dat er geen druk op het systeem kwam te staan.
Vervolgens onder de auto kijken en het lijkt best flink aan de distributie kant. Waterpomp dus lijkt me. Was ondertussen al 23:00 uur dus heb het ff gelaten voor wat het is en ga er vanmiddag uit werk verder naar kijken.

Mijn vraag is nu, Hoe kan die waterpomp zo lekken? Het is een nieuwe... Zijn het oude pakking resten of zal het niet goed vast zitten? Wist ook niet op welk moment de bouten vast moeten dus heb ze met de ratel gewoon vast gezet.

Tja das moeilijk te bepalen he vanachter een scherm.

Maarrrrrrrr
T feit dat jij oude pakkingresten als mog oorzaak noemt.
Doet mij vermoeden dat jij de vlakken niet brandschoon, spik en span, totaal ontdaan van resten , bla bla bla op elkaar hebt gefrot en vast gezet.
Immers als jij zeker was dat t schoon was noemde je het niet als mog oorzaak.

Moment sleutel is aanbevolen maar voor een waterpomp  iet echt nodig als je een beetje weet wat je doet.

Kortom hop hop hop alles er weer vanonder als je pech hebt en alles even goed schoonmaken nieuwe pakking ( is eigenlijk aanbevolen immers die vorige heeft gelekt en kan dus beschadigd zijn)of wat vloeibare pakking gebruiken.

Pas vlakken moeten altijd schoon zijn voor montage.
1 Pakking afsteken.
2 Vlak licht opschuren.
3 ontvetten droogmaken.
En dan afmonteren.

Zie t als een leermoment.
iedereen heeft wel eens zoiets.

Groet Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

RoelNL

De ervaring die ik heb gehad met vervangen van de waterpomp is dat de oude pakking vaak het probleem is omdat deze niet volledig weg is waardoor het niet goed afsluit.

Het is vaak lastig om deze goed weg te halen maar met een schroevendraaier kun je een heel eind komen.

I got the T-shirt  ;)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Died850

Thanks voor de antwoorden. Vrees dat het oude pakking resten zijn gezien de vorige er niet heel af kwam. had een hoop ervan af gehaald maar was lastig te zien/voelen of alles weg was...

RoelNL

Tip! Maak het nat met koelvloeistof of water dan worden de oude pakking resten zichtbaar omdat ze donker worden en dan weet je waar je moet schrapen.

edit r=t
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Died850

Bbedankt voor de tip Roel, ga die zeker gebruiken. Dit geeft me weer vertrouwen dat het goed komt :P

Died850

V70 classic & RoelNL beide bedankt! wagen loopt weer perfect en pomp lekt niet meer.
Heb zoals gezegd eerst alle pakkingen los gehaald, bleken aan de bovenkant nog hele stukken te zitten. Kon dit echter niet zien vanaf boven maar vanaf onder wel.
Heb vervolgens de originele nieuwe pakking van 2 kanten een dun laagje vloeibare pakking gegeven en nu is alles (hopelijk) lek vrij.
Wagen heeft me zojuist weer thuis gebracht na een rit van 80km en de temperatuur meter bleef op de juiste stand staan.

Het enige opvallende was dat nadat de wagen weer op z'n poten stond er een rookwolk uit kwam voor een poosje alsof er een nieuwe paus was gekozen. Dit was uiteindelijk wel weer weg.
Carterventilatie is nieuw dus dat is 't niet lijkt me. Maargoed is een andere zorg.

i-DSI

Rookwolk uit de uitlaat? Of van onder de motorkap?  Witte kleur?
Honda Accord 2011 4D 2.0 i-VTEC 156 PK
Honda Civic 1.4 i-DSI 2008 5D (partner)

classicT5

Was dat geen gelekte koelvloeistof op je uitlaat die verbrande?

i-DSI

Citaat van: classicT5 op 24-07-2015 20:30:05
Was dat geen gelekte koelvloeistof op je uitlaat die verbrande?
Dacht ik ook al aan.
Honda Accord 2011 4D 2.0 i-VTEC 156 PK
Honda Civic 1.4 i-DSI 2008 5D (partner)

Died850

Het rook sterk naar olie en was blauwig van kleur. Kwam ook rechtstreeks uit de uitlaat en niet vanaf het blok. Ook heb ik er niet zo'n extreme benden van gemaakt dat er koelvloeistof op de uitlaat terecht is gekomen ;)