verstopte katalysator hoe testen

Gestart door dirkvis1968, 24-07-2015 09:30:10

Vorige topic - Volgende topic

dirkvis1968

ik ben aan t zoeken naar de oorzaak van vermogensverlies van mijn t5

mogelijkheid : verstopte katalysator

hoe kan je dat gemakkelijk of moeilijk  testen

leons850

Andere downpipe pakken of lenen van iemand.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

dirkvis1968

maar zonder brug niet handig
dacht aan loshalen lambdasonde door garage -- had ik ergens gelezen

maar wat zijn andere symptomen
bij mij - geen turbodruk
als ik de stekker van de tcv loshaal zou ik op basisdruk moeten draaien.. indien dan nog geen vermogenswinst ----  turbo of catalysator
of zie ik dat fout

leons850

Ik heb je andere topic ook gelezen, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je kat dicht zit.
Hoe je het verder kan testen weet ik niet.
Maar een downpipe los maken lukt ook prima op een set assteunen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

dirkvis1968

ben een aantal mogelijkheden aan het uitsluiten
- bij het starten viel mij op dat er eigenlijk weinig druk uit de uitlaat komt
- ik ga straks een rijden met tcv losgekoppeld (voor zover ik hier lees zou je turbo dan altijd mee moeten draaien)

ik heb de wagen juist gekocht en de vorige eigenaar reed er dagelijks 3 km mee naar het station en terug
korte stukjes ---- zal wel niet goed voor cat zijn

dirkvis1968

bij mijn vorige c70 heb ik de cat laten vervangen wegens rammelen in de tijd en deze zat erg vast op de turbo
omdat ik toch speel met de gedachte om op termijn er ook 2 200 cell metal cats te laten tussenlassen alles in een keer meegenomen indien deze stuk zou zijn

dirkvis1968

wat ook nog kan : distributie is vervangen in volvo garagen in 2014 door vorige eigenaar
stel dat deze fout staat (is wel volvo garage maar je weet nooit)

leons850

Dan kan ik nog wel een paar dingen bedenken die je mag nakijken. ;)
Carterventilatie bijvoorbeeld.
Daarnaast hoe zijn de vacuümslangen?
Remmen reiniger test werkt minder goed dan je zou denken, of zoals ik zeg: "werkt alleen op brommers en motoren".

Toevallig dinsdag nog een auto gehad waar er uitvoerig met remmenreiniger was gezocht naar lekkage.
Na het vervangen van een paar slangen die standaard verdacht zijn liep de auto ineens een stuk beter.

dirkvis1968

carterventilatie --- vuldoptest - wordt goed aangezogen
vacuumslangen  --- ben mijn 98 motor nog gewoon
                            maar op het eerste gezicht slangen nagelopen en ok
                            heb ook ne vacuummeter maar waar aansluiten op een me7 blok

k zou zeggen laten uitlezen maar heb bod kabele en 2 programma's en geven geen foutcodes
lambdasonde maar deze zou blijkbaar nooit het vermogensverlies kunnen veroorzaken maar had wel long term fuel trim 13%

dirkvis1968

deze middag testje gedaan
begonnen met geen foutcodes
dan tcv connector los en gassen
foutcodes  243 = tcv fout
trekt niet beter door
tcv terug verbonden
foutcodes gewist
en komt niet terug

dus ---- weten we nog niks

V70geRwin

Citaat van: dirkvis1968 op 24-07-2015 13:44:01
deze middag testje gedaan
begonnen met geen foutcodes
dan tcv connector los en gassen
foutcodes  243 = tcv fout
trekt niet beter door
tcv terug verbonden
foutcodes gewist
en komt niet terug

dus ---- weten we nog niks

het verschil in vermogen met tcv los en vast is tussen 200 en 240 pk (ongetuned).
merkte je hopelijk toch wel?

dirkvis1968

Nee dat s t het rate
Auto mist heel wat pk naar mijn gevoel
Ik vergelijk met mijn 98 2.5t die vanaf 1800 toeren doortrekt
En meet pk gevoel geeft dan t5
Dus ergens zitten pk s op stal
Ic buizen ok
Nieuwe bougies volvo. Lmm en tcv
Brandstoffilter vervangen
Trekt tot 3000 toeren zoder turbo gevoel en boven 3000 geen drukopbouw en versnelling

Sbv

verschil tussen hoge en lage druk turbo ? bij een T5 begint deze vanaf 2500 a 3000 lekker door te trekken

Chris

Citaat van: Sbv op 25-07-2015 14:24:06
verschil tussen hoge en lage druk turbo ? bij een T5 begint deze vanaf 2500 a 3000 lekker door te trekken

Ik moet er ook erg aan wennen bij de T5 nu. Turbo-gat is erg goed te merken als je uit een 2.5T komt. Zou best eens kunnen dat het beleving is.

dirkvis1968

ik begrijp wat je bedoeld met turbo gat - had daar idd ook al aan gedacht dat turbo bij t5 later inkomt maar hier trek hij echt niet door
tot zo n 3000 toeren een goede versnelling en dan poef platte schaal
je voel echt dat er iets scheelt
Na de reset is het al iets beter met een paar keer doortrekken toch scheelt er iets
er is geen "schot onder de kont " te bekennen die ik wel heb bij de 2.5t met 215000 km

bij cruise controle geen zagend of hard-stiller gevoel dus lambda ok
rest nog verstopte cat of uitlaat