Pomptiming V70 2,5 TDI bijstellen of niet

Gestart door willemsiderius, 27-07-2015 23:13:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willemsiderius

Ik heb al 2 jaar een '98 V70 TDI automaat Volvo Ocean Race uitvoering. Gekocht omdat ik relatief veel rij en het een auto is waar je zelf nog aan kan sleutelen. Na slechtere ervaring met een veel nieuwere Renault Megane toch voor Duits/ Zweedse techniek gekozen.

Vorig jaar heb ik de distributie en prompriem vervangen (inclusief waterpomp en oliepomp pakking). Een hele klus. Het is gelukt door door alles goed te markeren de motor daarna te laten starten. Wel daarna direct een serieuze olie lekkage (een boutje van oliepomp vergeten).
Omdat hij geen vermogen lijkt te missen en niet meer rookt dan voorheen heb ik het dynamische afstellen van de pomp achterwege gelaten.

Nu is het zo dat de hij vrij slecht start als het koud is. Nu heeft een kameraad van me net een universeel uitlees apparaat kocht die we er aan hebben gezet. We hebben de pomptiming gecheckt.

Dat ging zo:
- motor toerental wordt verhoogd tot circa 1300 rpm
- geeft een waarde aan van 350 graden en hij stinkt enorm.
-daarna zelf maar gas gegeven (er gebeurde niks) waarna hij vervolgens weer normaal stationair loopt op circa 800 rpm (en niet meer stinkt). Hij geeft dat een waarde aan wisselend tussen 1,89 en 2,69 graden bij een brandstof temp van 50,6 graden.

Het laatste lijkt ons de werkelijke waarde. Hij zou daarmee veel te laat staan. Volgens Vadis moet de waarde bij genoemde diesel temp ergens tussen de -1,3 en -0,2 staan

Vraagje: heeft iemand de zelfde ervaring met genoemde waarden. Is het beter om hem meer richting -1,3 of richting -0,2 af te stellen? Ik zit nog in dubio of ik er wel aan beginnen. Het slechte starten in de winter is wel een ergernis, ondanks een nieuwe accu, gloeibougies etc.

Het blijft vreemd dat hij nog met redelijk gemak 200km/h haalt en niet extreem rookt (afgedichte EGR). Verbruik is niet super netjes. gemiddeld 1 op 13,5 tot 14,5.

alvast bedankt voor de reacties

UserID25761

de ene auto loopt beter met lagere waardes, en de andere met hogere  ;)
Mijn diesel is twee maal afgesteld door pul op Urk, eerst tegen de lage waardes aan, en later tegen de hoge waardes aan.
met de lage waardes starte hij wat slecht, nu met hoge waardes gaat het een stuk beter.

willemsiderius

Met de hoge waarde bedoel je -0,2?
Kun je ook beschrijven wat ze precies gedaan hebben om de timing bij te stellen.
Met een draaiende motor de poelies los nemen en verstellen is niet iets wat ik eerder gedaan heb.
Op het forum heb ik ook niet een stappenplan kunnen vinden.



FGG

Voordat je naar de dynamische timing kijkt lijkt 't me verstandig om eerst naar de statische timing te kijken. Als die niet goed is kun je dynamisch afstellen wat je wilt. Ik heb hetzelfde gehad met mijn V70. De dealer wist er geen raad mee, uiteindelijk naar een dieselspecialist gegaan die alles naar behoren heeft opgelost.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

Je kan idd bij een draaiende motor de dynamische timing aanpassen. Daar heb je wel wat tooltjes voor nodig. De dynamische timing wordt op de spanrol van de dieselpomp gedaan.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

devonius

#5
Pomptiming bij de mijne staat er ook iets naast, met lopende motor gechecked via de odb. Merk er niks van. Volgens de specialist was het verder eigenlijk geen probleem.
Rijdt goed, start goed. Rookt wel maar dat heeft daar niet veel mee te maken begreep ik. Dat is inherent aan de diesels (bij veel mensen).
Dit is overigens niet echt een antwoord op je vraag. Start koud ook goed, heb wel een tijdje gehad dat hij slecht starte toen het behoorlijk heet was. Maar dat is de laatste tijd niet meer voorgekomen.



willemsiderius

Ik heb liever dat de auto koud goed start en warm iets minder dan andersom.
Volgens Vadis moet je de onderste spanrol loshalen, iets verzetten tot de timing goed staat en daarna weer vastzetten.
Er staat niks over het loshalen van de bovenste spanrol. Het lijkt me dat de spanning op de riem ook anders wordt als je onderste rol verdraaid.


Noot

Die bovenste kun je gewoon spannen tot het pijltje dat erop staat.